TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4a-ge, motoren ryker svart... er det bensin, ikke olje?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #140327  av Pgus
 
Takk for mange råd.. Nå funker bremser og clutch sååå mye bedre...

Men motoren er der værre med...

Når jeg gir gass kommer det en sky av SVART eksos, ellers ser det greit ut. Pluggene som satt i er noe av det værste jeg har sett... Men de var våte, veldig våte. Har satt i nye, uten merkbar forbedring.

Var innom Toyota her om dagen,(ikke med bilen) og de sa at dersom det ryker blått, så er det olje. Dersom det er ryker svart er det at den får for mye bensin.

Fant hull på en vakumslage, uten at dette hadde noen effekt. (når jeg tettet dette.)

Skrudde som en villmann for å justere CO - uten synlig effekt.
(Jada, vet at ikke skal leke med dette, men når det ryker svart er det lite å tape...)


Så nå har jeg begynt å se på hvor alle vakumslager går, for å se at alt er tilkoblet riktig, og har en stygg mistanke til at dett er gjort litt for fort...

På toppen av "Trottlebodyen" ligger det en sløyfe av en vakum-slange.. Dette virker ikke riktig.

Her er det kun to slanger, ikke fire, er det fordi det er MAP på bilen?

På bensin-returen henger det en slange fra toppen, som jeg har forstått som en vakumslange. Den bare henger der...Dette er ikke riktig?

Har lastet ned, skrevet ut og lest til øyet ble stort og våttt i "Engie repair for 4A-GE", men finner ingen oversikt der over hvordan vakum slangene skal gå.

kort sagt;

Er det noen som har noen grafisk fremstilling av hvordan disse slangene skal gå? MASSE bilder av motorrommet,
Sist redigert av Pgus den 07 nov 2005 20:34, redigert 1 gang totalt.

 #140345  av Larsen
 
puss over kontakene i coil og fordeler. Kan også sjekke om det er dårlig kontakt mellom tempraturfølerene! Det var det på min

 #142437  av sethro
 
Regner med at det er paraplyene som er over ventilene...
Hvis de blir harde, slipper de olje ned over ventilene..

Kan oxo være olje ringene på stempla... men tviler på det...

Ikke no sørlig at det ligger vakum slanger som ikke er lukket...
Da drar innsuget falsk luft...



http://www.zeth-racing.com

 #142449  av Anders gullstein
 
Jeg ville ha levert den inn på toyota. Høres ut som det er noe som er ille bortjustert. Alt dette må måles med fine instrumenter. hjelper ikke å ta det på øyemål. Trenger ikke koste skjorta. Våte plugger høres ut som en feil justert motor. Kan da ta en diagnosetest. Kan hende det kommer opp noe feil der som kan veilede i riktig retning.

 #142453  av Pgus
 
ja, mulig jeg må levere den inn...

Det er ikke bortjustert... Det er værre enn som så. :oops:

Motor'n er kastet inn fra ca. 3 meters avstand, og det ser ut til at ikke alle slager havnet på riktig plass... :evil:

I på fant jeg en løs føler gjemt bak/under eksosmanifoilen... TROR denne egentlig skulle ha sittet i insuget (luft temp føler), men siden det bare er KN filter på'n nå er det ikke plass til den.

Satte inn vakuum slangen fra returen på fuel-railen, og plutselig steg tomgangsturrtallet fra 8-900 til stabilt 2.000.

Jadda!

 #142466  av Anders gullstein
 
Det er litt invikla med disse vakuumslangene. skulle nesten ha tatt ut og begynt fra børjan. fått tatt en ting av gangen og fått oversikt. Disse vakuum slangene utgjør alt av hvordan denne motoren skal gå.

 #142471  av Pgus
 
Ja... Har forsøkt å få oversikt...

Men alle steder jeg leser er det enten med AFM eller EGR...

Heller ikke i BGB har jeg ikke klart å få oversikt.

Så lenge jeg ikke har oversikt over hvordan det skal se ut, er det ingen vits å ta det fra hverandre... :cry:

 #142473  av Larsen
 
sitter en under til tvis railen også.

 #142479  av Anders gullstein
 
Nei, det er helt sant. Tenkte kanskje det var en mulighet å få oversikt med noe. Kanskje Haynes boka til MR2.

 #142480  av Pgus
 
Fikk den i posten for et ca. en uke siden...

Men siden jeg fortsatt sitter på jobben, har jeg ikke hatt mulighet til å studere ingående.. men det så ut som det bare var bilder/tegninger inkl. EGR der :cry: