ct27 er vel egentlig et begrep som et amerikansk firma kom opp med når de utviklet en ny oppgradert ct26 for et års tid siden,. husker ikke navnet med det er et av de store firmaene som frontes på
http://www.mr2oc.com og de hemmeligholder metodene de bruker ved oppgradering men det innebærer maskinering av turbinhus ihvertfall. Ellers så har britiske firmaer i mange år vært i stand til å produsere turboer som er god for like mye effekt, eller kanskje mer, enn ct27, mens amerikanske selskaper har hengt langt etter på dette området. Så klart var det ingen på
http://www.mr2oc.com som trodde noe på at turboene fra britiske selskaper var så gode som dynoresultatene viste, og det kom alle mulige slags bortforklaringer på hva som var tilfellet, intill dette amerikanske selskapet fant hemmeligheten og selv viste at det var mulig å få til på amerikanske jord.. de kalte da turboen sin for ct27 og siden har det blitt et begrep for også andre effektive oppgraderte ct26-turboer. Man kan nok kalle 2fastgt4's turbo for en ct27 selv om det egentlig er et varemerke (uregistrert antar jeg) for dette amerikanske selskapet. Det inntrykket jeg har fått av resultatene fra denne ct27 turboen er at den øker turbolag ganske lite i forhold til ct26, mens den leverer effekt tilsvarende ct20b eller en liten tanke høyere. Ser du på
http://www.mr2oc.com er det ganske mange diskusjoner med dynoresultater av denne turboen. Den leveres i to grader trim, men det ser ut til at trimmen har lite å si på toppeffekt mens det har litt å si på turbolag'en.. Det finnes bedre alternativer; når ST205-gutta i England oppgraderer turbo er det mange som sender inn sin ct20b til oppgradering og får da tilbake en slags ct26-ct20b-hybrid, hvor det bl.a er en stålaksling istedenfor keramisk slik at den tåler en del høyere trykk, samt en del maskinering av turbinhus og helt sikkert en god del triks.. Disse turboene har det vært mulig å hente ut 350 hester fra, kanskje en tanke mer. Men, om en slik turbo hadde blitt montert i NoShoes ct20b-rekord MR2 (i USA i det minste) som produserte 225-230hk på hjulene med ct20b, så hadde det vært utrolig interessant å se hva en av de britiske hybridturboene hadde klart å produsere i denne bilen. Motoren i denne var jo bygget for mye høyere effekt og det aller meste var byttet for å sikre best mulig flyt på turtall.. motoren var jo egentlig bygget for å håndtere en mye større turbo enn en ct20b så det er på ingen måte noen lett oppgave å hente så mye hester fra en så liten turbo, det er rett og slett urealistisk med mindre du har et sinnsykt budsjett
