Off.. dette du skriver er for mye å ta tak i på en søndags "morra" .. men:
2fastgt4 skrev:høres ut som en motsigelse å si at høyere oktantal fører til en lettere eksplosjon men ikke gir mere krefter.
Det har ikke jeg sagt, fordi det er feil.
2fastgt4 skrev:noen som vet hva som gir en motor effekt her?
Ja
2fastgt4 skrev:høyere oktan gir en lettere anntenelse som igjen sender stempelet ned med større kraft
Feil. Det eneste oktantallet angir er bensinens motstand mot selvantennelse.
2fastgt4 skrev:med andre ord med bare høyere oktantal vil du få noe mere krefter,men ikke mange
Feil. Høyere oktantall gir IKKE mer effekt, gir IKKE høyere sylindertrykk eller temperatur, og det tilfører heller ikke noe mer belastning på motoren.
2fastgt4 skrev:i disse oktanboosterne er det også ofte andre ting som gjør eksplosjonen kraftigere får å få høyere ytelse.
Dette skal jeg ikke argumentere mot. Da noen av disse kan inneholde nitro og andre stoffer som fører til høyere sylindertrykk/temp og dermed litt mer effekt.
2fastgt4 skrev:disse tingene er også grunnen til at man har forkjellig typer bensin og at et rutefly ikke kjører 95 oktan
Feil. Feil. Grunnen til at vi har forskjellig type bensin er at 70-80% av alle bensinmotorer ikke er avhengig av den sikkerheten "høyoktanbensin" gir mot tenningsbank, og at det er billigere å utvikle "lavoktanbensin" som 95 her i Norge.
Når det gjelder den sammenlikninga du gjør mot en jetmotor som rutefly bruker, så er faktisk "jet fuel" ca
15-25 OKTAN. Dette er fordi den er svært
lettantennelig i motsetning til hva høyoktan er, har svært dårlig motstand mot tenningsbank, men derimot har den mye energi pr volum. Så den er effektiv å bruke på fly pga vektbesparing. Tror du skal lese litt her :
http://www.prime-mover.org/Engines/GArt ... ctane.html
Putter du jet-fuel i bilen din eller en hvilken som helst bensinmotor, så vil den innen kort tid være sprengt
2fastgt4 skrev:på en vanlig bil som er fabriksjustert til å gå på 95 er det ikke noe problem å gå ned til 92 oktan men du vil få en noe svakere motor.
Men går du opp til 98 eller høyere så for du en bedre forbrenning mere krefter og mindre utslipp av giftigere stoffer.
Så lenge du ikke får tenningsbank, så er det samme effekt av hvilken som helst oktan bensin på den samme motoren. MEN, du kan kjøre mer trykk osv hvis du har høyere oktantall pga den økte beskyttelsen den har mot selvantennelse.
2fastgt4 skrev:har du derimot en bil som er spesialjustert(chippa) til å gå på 98 oktan for max ytelse er det dumt å gå ned på oktantall pga tenningsbank.
Helt enig
2fastgt4 skrev:på min egen bil så kan jeg kjøre ca 350hk med god margin på 98oktan og ca 1,4-1,5bar med oktan booster blir denne marginen mye større.
Eller jeg kan øke turbotrykket til 1,7 bar og ca370hk og fortsatt ha bedre margin for detonering.
med autronicen kan jeg da også skifte tenningsprogram og bensin med hjelp av ett par tastetrykk og få en brattere kurve på tenninga.
Rart at du sier noe som dette etter alt annet selvmotsigende du har sagt i denne posten. Dette siste du sier er jeg helt enig i deg i. Bra du bruker høyere oktan på din trimma turbomotor for å få ned risikoen for tenningsbank, som jo er selvantennelse av bensin. Det gjør jeg også

Men jeg foreslår at du leser deg litt rundt på nettet før du skriver et innlegg, for dette forumet er allerede fullt nok av feilaktig informasjon rundt omkring.
Bra sider med lesestoff om tenningsbank:
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=75