TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NoS Octane Booster

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#130417  av egotrip

det gjorde det ja :)

Får skylde på at jeg er trøtt som en dupp :D

#130438  av andre 1

Master skrev:Greit, jeg kjøper det at dette vidundermiddelet kanskje renser dyser osv slik at bensintilførselen blir mer korrekt og dermed effekt opp mot originalt nivå fra fabrikk. MEN at øking av oktantallet på en standard sugemotor uten bankesensor øker effekten tror jeg heller lite på...

Oktantallet definerer bare bensinens motstand mot selvantennelse.

Tror vanlig dyserens har samme virkninga
om dette midlet innholder store mengder med nitro så vil du definitivt få en efektøkning ,hvor heldig det er for maskinen er noe helt annet.

#130609  av 2fastgt4

høres ut som en motsigelse å si at høyere oktantal fører til en lettere eksplosjon men ikke gir mere krefter.

noen som vet hva som gir en motor effekt her?

efekten kommer blant annet fra akkurat den eksplosjonen(og komp,turtal og mange andre ting)

høyere oktan gir en lettere anntenelse som igjen sender stempelet ned med større kraft.
Så er det selvfølgelig mulig å utnytte dette med å justere tenningstidspunktet pga at det er mindre fare for tenningsbank.

med andre ord med bare høyere oktantal vil du få noe mere krefter,men ikke mange.

dette vil du merke på en hvilken som helst bensindrevet motor.Noen mere en andre.
Du vil merke at motoren din går lettere på tomgang og att den reagerer lettere på gass pådrag.

i disse oktanboosterne er det også ofte andre ting som gjør eksplosjonen kraftigere får å få høyere ytelse.

det er noe av det samme som kjer ved NOS.
du får inn mere luft bensin og får en høyere eksplosjon og mere krefter.

selv bruker jeg tripack og det fungerer.Bruker dette bare på bane selvfølgelig,da det er for dyrt å bruke til daglig og strengt tatt ikke nødvendig.

noen bruker også tenningsforsterkere for å få en kraftigere gnist på pluggene.Noe som igjen gir mere hester kraftiger eksplosjon og bedre gange på motor.

disse tingene er også grunnen til at man har forkjellig typer bensin og at et rutefly ikke kjører 95 oktan.

på en vanlig bil som er fabriksjustert til å gå på 95 er det ikke noe problem å gå ned til 92 oktan men du vil få en noe svakere motor.
Men går du opp til 98 eller høyere så for du en bedre forbrenning mere krefter og mindre utslipp av giftigere stoffer.

har du derimot en bil som er spesialjustert(chippa) til å gå på 98 oktan for max ytelse er det dumt å gå ned på oktantall pga tenningsbank.

man kan selvfølgelig også finjustere til å gå bedre på 95 enn hva den var fra fabrikk men det er lite å hente på det.

på min egen bil så kan jeg kjøre ca 350hk med god margin på 98oktan og ca 1,4-1,5bar med oktan booster blir denne marginen mye større.
Eller jeg kan øke turbotrykket til 1,7 bar og ca370hk og fortsatt ha bedre margin for detonering.
med autronicen kan jeg da også skifte tenningsprogram og bensin med hjelp av ett par tastetrykk og få en brattere kurve på tenninga.

#130643  av Master

Off.. dette du skriver er for mye å ta tak i på en søndags "morra" .. men:
2fastgt4 skrev:høres ut som en motsigelse å si at høyere oktantal fører til en lettere eksplosjon men ikke gir mere krefter.
Det har ikke jeg sagt, fordi det er feil.
2fastgt4 skrev:noen som vet hva som gir en motor effekt her?
Ja :lol:
2fastgt4 skrev:høyere oktan gir en lettere anntenelse som igjen sender stempelet ned med større kraft
Feil. Det eneste oktantallet angir er bensinens motstand mot selvantennelse.
2fastgt4 skrev:med andre ord med bare høyere oktantal vil du få noe mere krefter,men ikke mange
Feil. Høyere oktantall gir IKKE mer effekt, gir IKKE høyere sylindertrykk eller temperatur, og det tilfører heller ikke noe mer belastning på motoren.
2fastgt4 skrev:i disse oktanboosterne er det også ofte andre ting som gjør eksplosjonen kraftigere får å få høyere ytelse.
Dette skal jeg ikke argumentere mot. Da noen av disse kan inneholde nitro og andre stoffer som fører til høyere sylindertrykk/temp og dermed litt mer effekt.
2fastgt4 skrev:disse tingene er også grunnen til at man har forkjellig typer bensin og at et rutefly ikke kjører 95 oktan
Feil. Feil. Grunnen til at vi har forskjellig type bensin er at 70-80% av alle bensinmotorer ikke er avhengig av den sikkerheten "høyoktanbensin" gir mot tenningsbank, og at det er billigere å utvikle "lavoktanbensin" som 95 her i Norge.

Når det gjelder den sammenlikninga du gjør mot en jetmotor som rutefly bruker, så er faktisk "jet fuel" ca 15-25 OKTAN. Dette er fordi den er svært lettantennelig i motsetning til hva høyoktan er, har svært dårlig motstand mot tenningsbank, men derimot har den mye energi pr volum. Så den er effektiv å bruke på fly pga vektbesparing. Tror du skal lese litt her : http://www.prime-mover.org/Engines/GArt ... ctane.html

Putter du jet-fuel i bilen din eller en hvilken som helst bensinmotor, så vil den innen kort tid være sprengt :lol:
2fastgt4 skrev:på en vanlig bil som er fabriksjustert til å gå på 95 er det ikke noe problem å gå ned til 92 oktan men du vil få en noe svakere motor.
Men går du opp til 98 eller høyere så for du en bedre forbrenning mere krefter og mindre utslipp av giftigere stoffer.
Så lenge du ikke får tenningsbank, så er det samme effekt av hvilken som helst oktan bensin på den samme motoren. MEN, du kan kjøre mer trykk osv hvis du har høyere oktantall pga den økte beskyttelsen den har mot selvantennelse.
2fastgt4 skrev:har du derimot en bil som er spesialjustert(chippa) til å gå på 98 oktan for max ytelse er det dumt å gå ned på oktantall pga tenningsbank.
Helt enig :)
2fastgt4 skrev:på min egen bil så kan jeg kjøre ca 350hk med god margin på 98oktan og ca 1,4-1,5bar med oktan booster blir denne marginen mye større.
Eller jeg kan øke turbotrykket til 1,7 bar og ca370hk og fortsatt ha bedre margin for detonering.
med autronicen kan jeg da også skifte tenningsprogram og bensin med hjelp av ett par tastetrykk og få en brattere kurve på tenninga.
Rart at du sier noe som dette etter alt annet selvmotsigende du har sagt i denne posten. Dette siste du sier er jeg helt enig i deg i. Bra du bruker høyere oktan på din trimma turbomotor for å få ned risikoen for tenningsbank, som jo er selvantennelse av bensin. Det gjør jeg også :) Men jeg foreslår at du leser deg litt rundt på nettet før du skriver et innlegg, for dette forumet er allerede fullt nok av feilaktig informasjon rundt omkring.

Bra sider med lesestoff om tenningsbank: http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=75

#130647  av FireWalk

Jeg hadde en GTI før, og merket ingen forskjell på motorens gange eller tomgangen ved å fylle 98 fremfor 95..

Som Master skriver, dette med Oktan har å gjøre med hvor resident bensinen er mot tenningsbank.

I en disel bil er det ikke tennplugger. Der er det trykket i sylinderen som får diselen til å selvantenne. Har du nok trykk i en sylinder i en bensinmotor får du akkurat samme effekten. Dette vil som regel være katastrofalt for motoren da alle stemplene må jobbe i tandem for at ting skal fungere. Om et stempel plutselig forsøker å gå motsatt vei av de andre så vil motoren prøve å rive seg selv istykker... Det blir som om 4 personer sitter og trør på en tandemsykkel.. plutselig tar den bakerste personen og trør KRAFTIG bakover istedet for fremover... hva skjer da?...

For å ungå selvantennelse pga trykk tilsettes oktan i bensinen. Jo mer oktan, jo høyere motstand har bensinen mot selvantennelse. Flybensin ville aldri kunne fungert i en bil fordi varmen og trykket ville fått det til å eksplodere hele tiden, ikke bare når tenpluggene ga gnist.

Det som gir motoren effekt er Sylindervolum og kompresjon. Det en turbo gjør er å gi effektivt mer kompresjon på den måten at den tilfører kompremert luft. Dette gjør at trykket i sylinderen øker. Og faren for tenningsbank øker proposjonalt med trykket. Man kan senke trykket ved å kjøle luften betydelig før den kommer inn i motoren via en intercooler. Kaldere luft tar mindre plass. Det blir som omvendt av vann, IS tar større plass enn vann. Kald luft tar mindre plass enn varm luft. Så jo kaldere luften er jo mer luft får man inn i et gitt volum.

Men uansett, før eller siden blir trykket så høyt at bensin/luft blandingen selvantenner.

Oktan er dermed bare en motstand som gjør blandingen mer motstandsdyktig mot spontanantennelse pga trykk.
Man vil ikke få noe mer effekt av bensin med oktan. Mange tror at Oktan er det som gir bensinen energi. Men det er helt feil.

Dette har jeg nylig lest mye om, så dette er jeg ganske sikker på. :-)

#130649  av andre 1

det at fly bensin ikke funker på en bil som firewalk sier er i allefall helt feil!!! jeg fløy målfly for forsvaret i 98-99 på disse flyene fylte vi 100LL som er 100okt fly bensin ! etter oppdrag hadde vi alltid noen kanner med bensin til overs som jeg fikk lov til å fylle over på bilen,dette var en 86 ford siera 2.0l funka som bare juling det!!! legger med et bilde av flytypen jeg fløy,dette er en drone med wankel motor hastighet ca 100m/s
Vedlegg
drone4_33975a.gif
drone4_33975a.gif (63.19 kiB) Vist 1211 ganger

#130652  av Master

LOL. rutefly med wankelmotor skulle jeg likt å sett ;)

Wankelmotor er noe HELT annet enn en jetmotor. og selvfølgelig fungerer 100 oktanbensin på selv en Ford Sierra 2.0L :) gir jo bare den beskyttelsen du (ehm..) trenger mot tenningsbank :roll:

Mazda har en bil som bruker samme motorprinsippet som du beskriver i denne "Dronen" din. Den kalles RX7 og RX8 samt at mange motorsykler har wankel. Disse trenger ofte høy oktan så det stemmer det du sier.

#130653  av FireWalk

Propellfly bruker jo ikke samme drivstoff som jetmotorene som ruteflyene vi snakket om i denne tråden bruker da. :)

Det var jo det som var så revolusjonerende fra propellflyene til Jetflyene, istedet for å ha hundrevis av bevegelige deler så fikk de da bare en bevegelig del med jetmotoren.. Men den bruker en annen type drivstoff enn hva propellfly og biler bruker. Er ingen stempler i en jetmotor, eller som i en vankel motor. Propellflyene bruker samme prinsippene som bil motorer, og dermed kan man bruke bensinen om hverandre. Men Jetflyene bruker en annen type drivstoff. Jet-fuel.

Man kan jo f.eks fylle ren sprit på bilen, den vil nok starte med det og man vil utvikle noe jævlig med hester.. men det varer ikke lenge... Det er jo her oktan kommer inn i bildet.

I teorien kan man bruke all eksplosiv væske som drivstoff. (vel, ikke alt men mye... nitroglyserin osv vil jo ikke funke spesielt bra :P ) Pga at det er "potetkanon" prinsippet alle biler bruker. Faktisk så tror jeg man kunne brukt gass også... :P Men Problemet har med varigheten av de mekaniske komponentene å gjøre. Samt problemer med varmeutvikling og spontandetonasjon ved de forskjellige væskene.

Bensin med Oktan er funnet å være ideelt.
Sist redigert av FireWalk den 11 sep 2005 14:24, redigert 2 ganger totalt.

#130654  av FireWalk

Master skrev:LOL. rutefly med wankelmotor skulle jeg likt å sett ;)

Wankelmotor er noe HELT annet enn en jetmotor. og selvfølgelig fungerer 100 oktanbensin på selv en Ford Sierra 2.0L :) gir jo bare den beskyttelsen du (ehm..) trenger mot tenningsbank :roll:

Mazda har en bil som bruker samme motorprinsippet som du beskriver i denne "Dronen" din. Den kalles RX7 og RX8 samt at mange motorsykler har wankel. Disse trenger ofte høy oktan så det stemmer det du sier.
Damn, du kom meg i forkjøpet.. hehe :)

#130655  av andre 1

den er jeg med på !! bare meg som misforsto litt!!! jet a1 funker neppe på en bensindrevet bil nei,men de bruker vel denne drivstofftypen på mb i militæret om jeg ikke tar feil...100okt brukes på småfly..

#130656  av Master

Dieselmotoren i MB GD går jo på ALT. :) nesten da...

#130669  av CelicaTurbo

Hm, litt av en diskusjon her som jeg ikke har fått med meg, men jeg har lurt på noe av det samme selv:

Jeg har aldri prøvd oktanbooster, men har prøvd dyserens to ganger samt den Shell superbensinen (95-oktan).. uansett hva jeg prøvde så merket jeg ingen forbedret langtidseffekt, men jeg merket en tydelig forbedring der og da, spesiellt med dyserensen. Motoren ble kvikkere, gikk jevnere men jeg tok ingen reell måling for å finne ut om effekten i seg selv var forandret, men på neste tank var motoren akkurat som den var før.. så, sist gang jeg fyllte dyserens var denne effekten ganske tydelig og jeg kom frem til at det måtte være en tilsetning i stoffet som økte forbrenningen, og at dette ikke var knyttet til selve rensen av dysene i det hele tatt.. tenkte å spørre her på forumet om noen kjente til om det var tilsatt andre slike virkemidler i disse flaskene men kom så klart aldri så langt :roll:

Men men, angående oktan så leste jeg en artikkel om det for en god stund tilbake, og høyere oktan gir i seg selv ingen høyere effekt. Faktisk beveger flammefronten seg saktere og gir en svak reduksjon i effekt med 98-oktan pga den større mengden tilsetningsstoffer i denne bensinen (som har til oppgave å øke bankefastheten). Men, den økte bankefastheten tillater mer aggresiv tenning, med gnist tidligere å syklusen slik at tenning blir nærmere stempelets topp, dermed mer "bang" og høyere effekt.. så, om tenning er statisk er det ingen økt effekt med høyere oktan, snarere en svak reduksjon i effekt men artikkelen mente dette var såpass lite at det var ubetydelig. Effekten ved mer aggresiv tenning ved 95->98 oktan var derimot ikke ubetydelig ;) I praksis vil det si at man vinner ingen effekt på 98 oktan med mindre man har motorstyring som selv prøver å finne optimalt tenningspunkt, eller man selv sørger for at tenningen blir mer tilpasset oktantallet ved å chippe bilen, endre motorstyring eller manuellt stille tenningspunktet. Det er slik jeg forstod og husker artikkelen ihvertfall, den var skrevet av en person som jobbet med dette til daglig og burde kjenne til hva han skrev, men det er minst to år siden jeg leste den så jeg husker så klart ikke hvor dette var :roll:

#130671  av Master

Diverse tilsetningsstoffer vil nok kunne øke trykket/temp. i sylinderne og dermed økt effekt. Så en kortvarig effektøkning vil så absolutt være til stede som du sier.

Om du har en daukjørt bil med nedsotede dyser, så vil du nok merke stor forskjell om du tar en dyserens, og dermed "økt" effekt. (iallefall i forhold til hva du hadde før)

Det samme gjelder jo om du har slitte tenningskomponenter. Oppgradering av dem vil føles som effektøking da motoren blir mer og mer som ny igjen. Slitte tenningskomponenter kan ofte sette en motor flere hestekrefter tilbake uten at man merker at noe unormalt er på gang.

#130692  av kake

Det utbroderte seg den topicen her gitt :)

Når vi er inne på det her med kompresjonsforhold så vil en høykomprimert motor generelt være mindre fleksibel fordi den har et brukbart turtallsområde som er trangere enn for en lavkomprimert motor. En motor med kompresjonsforhold på 10:1 vil generelt gå dårlig på lavt gir og med f.eks 92-oktan bensin, mens en tilsvarende motor med kompresjonsforhold 8,5:1 vil greie seg bra. Grunnen er som firewalk sier at de ekstreme trykk og temperaturer får brennstoffet til å eksplodere istedet for å brenne hurtig.

Og som sagt tidligere, har tidligere prøvd STP sin Oktan-Booster (det er med dyserens) og merket 0 forskjell.

SÃ¥ det er ikke selve oktanen eller dyserensen som var faktoren i NoS flaska tydeligvis.
andre 1 skrev:om dette midlet innholder store mengder med nitro så vil du definitivt få en efektøkning ,hvor heldig det er for maskinen er noe helt annet.
Virker som du kan litt om dette, hva er det med denne nitro-metanen ? og hva kan skje med motoren ? :)

#130697  av andre 1

vet litt om hvordan nitro funker på en motor , men da mest på 2og4takts modellflymotorer.. har fylt ren nitro på tanken på en gammel golf jeg hadde en gang i tiden noe som var ganske artig.. har også fylt metanol og nitro på en gressklipper dette funket som f i ca 30 sek før den skar seg... nitro har en først og fremst en kjølende efekt ,samtidig som den øker efekten 4takts flymotorer går heller dårlig uten nitro ! og 2-takts konkuransemotorer er fullstendig avhengi av nitro ...