TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2-ulykke

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#120851  av Goose

Det er jeg så enig i.
Det er alltid lettest å kritisere :?

#120870  av chris

Kanskje det var derfor jeg skrev "ut i fra artikkelen"................ :roll:

#121000  av hmhaga

MR2 må kjøres med respekt

#121110  av lexusmann

MÃ¥ vel egentlig de fleste biler...

#121640  av TheStig

Synes det er overilt å kritisere folk som har uhell i høy fart. ALLE her inne har hatt over 120 km/t på bilen sin en eller annen gang og om Du hadde vært uheldig akkurat DA hadde det vært du som ble kritisert her på forumet..
Som nevnt tidligere, 80 meter spor trenger slett ikke å være så ekstremt

Og chris, du er alltid tidlig ute med slik kritikk. Han vet nok _veldig_ godt selv at det var dumt og trenger slettes ikke at noen gnur det inn. Spesiellt ikke når et uskydlig offer ligger på sykehus pga uhellet.

Istede for kritikk kan man lage en mer "faglig" diskusjon av slike hendelser. Feks har jeg alltid ment at det må være bedre å slippe opp på bremsen eller motstyring og heller legge bilen inntil fjellveggen eller skogen fremfor å treffe motgående bil. Man kan jo si at det er vanskelig å tenke slik når situasjonen oppstår, men det er en av mange ting man må ha liggende klart i bakhodet hele tiden når man gasser litt......

#121654  av Zepticon

Hmm... Eni med dem som sier at det ikke er nødvendig å kritisere så mye. Enhver oppegående person er vell i stand til å skjønne litt av hvert om dem er involvert i noe sånnt. Og kritikk etterpå blir bare å gni salt i sårene, det er stor sett ille nok som det er... Men jeg mener ikke at man bare skal overse det, men dem det gjelder har såpass omrøring i toppen at dem skjønner hva som gikk galt her. Håper bare det går bra med alle.

Og jeg vet selv hvor lett jeg har for å bli tung i høyrefoten. Og særlig her jeg bor nå, fordi veiene er såppass øde. Derfor er jeg litt redd for å få for stor motor fordi jeg ikke stoler helt på meg selv :?

Men når det gjelder politi, aviser og medier så ser dem jo at det er 80m bremsespor. Og folk som ikke har så mye peil vil jo da automatisk konkludere med at her har det vært STOR fart. Og ikke overhode tenke påat det har vært forsøk på å rette opp bilen.

#121673  av CelicaTurbo

Etter sporene på bildet å dømme så lå jo bilen ganske sidelengs i ulykkesøyeblikket og det er meget begrenset i hvilken grad du klarer å styre da.. en annen ting er at 80 meter spor er nettopp 80 meter spor, og de sporene kommer pga at det er friksjon mellom dekk og asfalt som overgår tilgjengelig veigrep, og med mindre den friksjonen brukes til akselerasjon eller styring så brukes den til brems.. bilens hastighet blir like fullt redusert med tilnærmet like mye friksjon om bilen ligger sidelengs og skrubber eller om bilen står rett frem med nødbrems. Det er også derfor politiet kan bruke gummisporets lengde for å bedømme fart med høy sannsynlighet, det har rett og slett meget lite å si om sporet er pga skrens eller brems.. om bilen derimot har snurret flere runder er det gjerne ett eller flere punkt i nedbremsningen hvor fører har prøvd å prioritere å styre bilen fremfor brems men det vil også sees som avbrudd i gummisporet. Nå, når media da skriver at det er 80 meter med spor så tror jeg vi trygt kan anta at de overdriver noe og at de regner fra første tegn til spor til ulykkessted, uten å ta hensyn til eventuelle avbrudd i sporet. Det er jo egentlig en god mulighet for at bremsesporet f.eks bare var 50 meter langt uten at vi kan vite det med mindre noen måler det opp og bekrefter det.. intill noen som vet bedre om hva som skjedde enn det vi gjør så blir det meste bare spekulasjoner uansett, og det er viktig at folk nettop ser forskjell på hva som er spekulasjoner og hva som kanskje er realiteten, og være litt kritisk til hva som blir diskutert her ;) Folk er trossalt også nysgjerrige på hvordan ulykken kunne hende..

#121685  av chris

eGtTurbo skrev: Og chris, du er alltid tidlig ute med slik kritikk.
:roll: :roll: :roll: :?:

#121687  av Remi

det vi trenger gutter er noe slik :D
skrense spor e bra men jenter er best. la saken ligge !
Vedlegg
04.jpg
04.jpg (41.2 kiB) Vist 2101 ganger

#121690  av TurboKnut

Dæggern - et Bergmann piano :shock:

#121697  av BrennaRacing

Remi skrev:det vi trenger gutter er noe slik :D
skrense spor e bra men jenter er best. la saken ligge !
Apropos :lol:

#121703  av TheStig

celicaturbo: det er nok desverre direkte feil det du sier. Spor og friksjon er ikke det samme uansett om bilen er sidelengs eller under nedbremsing. Det skille enormt i meter fra de to forskjellige situasjonene.
Feks under nedbremsing bil vekten til bilen forskyve seg jevnt forover og trykke ned over dekkene som sklir i riktig retning i forhold til oppbygging av dekkstammen. I tillegg vil det bli mye mer downforce som hjelper på under normal nedbremsing.

Tror du ikke dette er det på tide å komme seg på acr! Sidelengs er det utrolig hvor langt det bærer før det stopper. I tillegg står det ikke noe om at det er 4 stk spor i den artikkelen så jeg er langt ifra å trekke noen konklusjon om ekstremt høy fart. Er ikke få svinger jeg har etterlatt 2-4 spor på over 50 meter med overlegg. Kan feks være at det var etter en slik kontrolert sladd at mr2 syndromet slo han ut av balanse.. osv osv osv

#121711  av cameleon

chris skrev:
eGtTurbo skrev: Og chris, du er alltid tidlig ute med slik kritikk.
:roll: :roll: :roll: :?:
Tok ikke den jeg heller, men ok :P

#121713  av TheStig

det jeg mente er at over de siste årene har jeg sett mange tilfeller både her og på mirc der chris har vært tidlig ute med kritikk til folk som har krasjet.
Men uansett pointet er ikke å skape dårlig stemning, men jeg synes bare det er så jævla unødvendig for de involverte å må lese slikt rett etter en ulykke der man vet så veldig godt selv hva man har gjort galt...

#121736  av cameleon

TurboKnut skrev:Dæggern - et Bergmann piano :shock:
Og så har hun det Kurt Nilsen syndromet :P