TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toppen av Uflaks!! :(

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#110869  av arntkjetil

"Jeg tenkte allt for negativt i denne perioden, og det helt uten grunn.
Har det MYE bedre nå "

Virker som om det har kommet endel posetiv tenking de siste dagene :lol:
[/quote]

#110908  av jumbo

Ja, det er utrolig viktig å jobbe med å finne løsninger isteden for å la problemene overskygge alt...

Ideen med å låne ut bilen mot at kompiser kjører for deg hørtes jo mildt sagt genialt ut. Dersom du har noen aktuelle kandidater for en slik løsning, synes jeg absolutt du burde prøve det. Dessuten, når/dersom det lokale politiet vet du har en slik løsning, er jo risikoen ved å kjøre selv en sjelden gang dersom du må langt mindre også, selv om dette selvsagt er en dum risiko å ta dersom man kan unngå det.

Alle løsninger hvor du beholder jobben er bedre enn alle andre hvertfall :D

#111041  av Ivar

Flytt nærmere jobben. Selg bilen. Sett pengene inn på en egen bilkonto. Start å spare. Gå i hi sosialt sett så du ikke bruker så mye penger. Jobb så mye som mulig.

Da går tiden fort og du kommer til å ha råd til en kjemperaff bil etter de åtte månedene.

#111703  av FireWalk

Fikk forelegget ferdig behandlet i posten i dag. Det ble 7500 i bot, eller 14 dager fengsel.

og 7 måneder uten lappen. Kjipt at det måtte bli OVER den magiske 6 måneder grensen da :(

Chris: du sa at du kunne søke om å få den igjen etter 4 måneder, men det var vel KUN Dersom det var 6 måneder? når det er 7 måneder så går vel ikke dette?

Hva slags muligheter har jeg nå? er det noen som helst mulighet til å få NED antall måneder? f.eks ved å IKKE godta forelegget? (har nå 5 dager på meg til å sende svar på om jeg godtar det eller ikke).

Er litt hjelpelløs, aner jo ikke hva jeg bør gjøre her.. Vet jo at noen her (uten at jeg skal nevne navn) ble tatt i 83 i 50 sonen og fikk 6 måneder, og fikk den igjen etter 4... Da er det jo rart at man får nesten dobbel straff for å ha kjørt 2 km/t fortere, uten noen som helst mulighet til å søke om å få den tilbake? eller tar jeg helt feil her?

Og sist men ikke minst. OM jeg godtar det og blir uten i 7 måneder, da må jeg ta opp igjen førerprøven (oppkjøringen), eller må jeg ta opp igjen teori og hele pakka ?

#111705  av cameleon

FireWalk skrev:Fikk forelegget ferdig behandlet i posten i dag. Det ble 7500 i bot, eller 14 dager fengsel.

og 7 måneder uten lappen. Kjipt at det måtte bli OVER den magiske 6 måneder grensen da :(

Chris: du sa at du kunne søke om å få den igjen etter 4 måneder, men det var vel KUN Dersom det var 6 måneder? når det er 7 måneder så går vel ikke dette?

Hva slags muligheter har jeg nå? er det noen som helst mulighet til å få NED antall måneder? f.eks ved å IKKE godta forelegget? (har nå 5 dager på meg til å sende svar på om jeg godtar det eller ikke).

Er litt hjelpelløs, aner jo ikke hva jeg bør gjøre her.. Vet jo at noen her (uten at jeg skal nevne navn) ble tatt i 83 i 50 sonen og fikk 6 måneder, og fikk den igjen etter 4... Da er det jo rart at man får nesten dobbel straff for å ha kjørt 2 km/t fortere, uten noen som helst mulighet til å søke om å få den tilbake? eller tar jeg helt feil her?

Og sist men ikke minst. OM jeg godtar det og blir uten i 7 måneder, da må jeg ta opp igjen førerprøven (oppkjøringen), eller må jeg ta opp igjen teori og hele pakka ?
Jeg tror det er slik at om du får seks månder unten lappen, så slipper du oppkjøringen, men 7 så må du ta den om igjen. Vet ikke hvordan reglene sier om teoriprøver osv, men mener at du må ta oppkjøringen igjen.

#111708  av GT_rider

må kun ta oppkjøring, og muligens teori, ikke heelt sikker på det. mister du lappen innen ett år er gått siden oppkjøring, så må du ta oppigjen alt.
Har ikke du en onkel høyt oppe i politisystemet som kan gi deg råd og veiledning da??
Han burde vel kunne hjelpe deg med dette.

#112738  av arntkjetil

Hvordan fungerer hverdagen nå uten førerkort? Kan tenke meg det er en stor mangel.

#112775  av grimfer

Jeg har ett greit tips, firewalk: Ta kontakt med fri rettshjelp!

Der kan de kanskje hjelpe deg.

Mulighetene dine er:
1. FÃ¥ rettshjelp (Jussbuss i Oslo, Jussformidlingen i Bergen... kjenner ikke til flere selv). De vil hjelpe deg med regelboka, og hvilke muligheter du faktisk har!

2. Kontakt advokat, hør om det er noen som kan snakke med deg uten å forlange en årslønn for det.

3. Snakk med noen i politiet (helst en BETJENT i UP) som er ok, og smisk litt. Uten å være helt patetisk, vel å merke...

Hvis du IKKE vedtar boten, settes mølla i gang for å få saken inn for retten. Hvis du taper, må du jo betale for hele sulamitten, saksomkostninger og alt. Det vil være surt. Derfor: Forhør deg om sjansene dine FØR du eventuelt ikke vedtar boten.

Det hjelper ikke deg å høre om alt som muligens kan komme til å skje nå. Nå må du bare ta litt tak og finne ut av ting. Ingenting sliter mer enn uvisshet!

Lykke til!

#112784  av FireWalk

Takker, faren min kjenner en advokat, så han skulle ta kontakt med han i dag for å forhøre seg. Han skal vist være en av byens beste advokater.. Han har renvasket folk i slike saker før..

Har også snakket med onkelen min som jobber i politiet, dog ikke i UP men i etterforsknings avdelingen.. Men han har jo sine bekjentskaper der ute han og så..

Dagene går ganske sent uten lappen.. Jeg har jo klart å komme meg på jobb enn så lenge, har fått folk til å kjøre meg osv.. de vaktene som er umulige har jeg klart å bytte vekk med kolegaer osv. blir mye styr, grining og suring fra andre sin side, men det går..

Det sosiale er vel det værste egentlig... Man blir jo sittende hjemme stort sett hele tiden. Jeg har jo ikke vært utenfor døren siden jeg mistet lappen, enkelt og greit fordi jeg ikke kommer meg noe sted... Det går jo buss, men ikke så ofte at det gjør noe. De fleste jeg kjenner bor ganske langt unna meg her, dvs at jeg må ta 4 busser bare for å komme meg dit, også 4 busser tilbake igjen.. Det vil jo koste meg rundt 200 kr i busspenger. Dessuten må jo hele dagen planlegges utifra når bussene går. Man venter en time på å ta en buss, så venter man 15 min på å bytte buss. Så 30 min på neste buss, osv, og samme greia tilbake. Da forsvinner halvparten av dagen plutselig..

Før var det jo slik at det var bare å ta telefonen og ringe og si:; hey! styrer med? tar meg en tur innom jeg :-)

Men så enkelt er det jo ikke nå lenger... Litt unødvendig å bruke 2 timer av dagen på å ta buss, samt vente på buss, bare for å besøke noe i en time f.eks.. Bare gleder meg til de 7 månedene er omme.. Så får jeg bare håpe på at jeg står på teorien og oppkjøringen.. er jo mer enn 6 år siden jeg kjørete opp sist så jeg husker nok ikke alle reglene... må se å finne meg en teori bok om ikke annet, så har jeg iallefall noe å gjøre på mens jeg venter.... :) Det at jeg kanskje stryker på teorien eller oppkjøringen er jo den værste frykten akkurat nå... Jeg har jo lagt meg til en god del dårlige uvaner iløpet av alle årene jeg har hatt lappen.. Kutting av svinger, kjøre litt for fort, Glemme å kikke i speilet så ofte som man skal osv osv.. :oops:

Til helgen blir det drikking.. da skal det settes til livs store mengder alkohol... :P

Så det var vel det meste... sløving og drikking/festing.. er vel det dagene stort sett går i nå... :oops:

PS: er det noen som vet om det er noen mulighet for å søke om å få igjen lappen tideligere når man får 7 måneder? jeg vet jo at man kan søke om å få den igjen før om det er 6 måneder... ?

#112791  av kennethx

Fri rettshjelp har du vel ikke når det gjelder trafikk forseelser i Norge? Sånn, if you can't afford one, one will be appointed to you. Nope.....trafikk forselser har de høyeste bøtesatsene, men noe advokat får du ikke....

Sa noen rettssikerhet? Hva er det?

#113073  av grimfer

kennethx skrev:Fri rettshjelp har du vel ikke når det gjelder trafikk forseelser i Norge? Sånn, if you can't afford one, one will be appointed to you. Nope.....trafikk forselser har de høyeste bøtesatsene, men noe advokat får du ikke....

Sa noen rettssikerhet? Hva er det?
Dessverre stemmer dette bedre enn det jeg visste. Fri rettshjelp får du vanligvis bare ved sivilrettslige spørsmål, mens trafikkforseelser er rgenet som kriminalsak.

Da blir man nødt til å enten vedta eller ikke vedta straffen og ta det derfra. Men jeg vil fremdeles anbefale å ta kontakt med noen som kan vurdere sjansene først! Rettssak kan bli gruelig dyrt...

Lykke til, Firewalk! Ikke tenk for mye på førerprøven akkurat nå. Ta en ting om gangen! Førerprøven er ikke så veldig vanskelig. Der er det mer motivasjon enn noe annet det går på!

#113074  av Christian

Du ble tatt i ca 80 i 60, stemmer ikke det? En kamerat av meg ble tatt i 100 i 60 sone for 2 uker siden og var i retten i dag. Politiet ville gi ham 8mnd uten lappen og 10.000,- i bot, med advokathjelp endte straffen på 3mnd uten lappen og 5000,- i bot. (Advokaten kosta ham ca 10.000,-)

Det kan jo vurderes...

#113076  av cameleon

http://www.fri-rettshjelp.no/

En variant er forenklet forelegg som blant annet gis ved trafikkforseelser. Den består av faste bøtesatser og føres ikke inn i bøteregisteret.

Les også her: http://www.lovdata.no/all/nl-19800613-035.html
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10