TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toppen av Uflaks!! :(

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#110427  av Goose

Nei for å være helt ærlig med deg, så om du hadde gidet så hadde udu fått det til uten å måtte selge bilen.
Også å selge bilen, si opp jobben det føres ut som en sånn panikk løsning på en som ikke orker å tenke litt positivt her.

Moped kan du kjøre når du har mistet lappen. Ta kontakt med trafikkstasjon angående dette.

Sier ikke dette for å peke på deg, eller være frekk eller noe.
Men jeg skal LOVE deg en ting. Selger du mr2en,sier du opp jobben og retter økonomiske problemene så dukekr opp nye etter noen få mnd.

OG når du får lappen tilbake så sitter du hjemme uten jobb og uten mr2. Du kommer til å angre så sinsykt at det blir verre enn du har det nå.

Har vært i økonomiske kriser før, og det var helt sinsykt. Man var deppa osv.. Men en ting jeg satt krevet til meg selv.. Ikke selge bilen... Dæven det var harte og slitsome mnder men jeg angrer ikke på det i dag...
Takker til mamma som sa at jeg ikek har lov å kvitte meg med T23 :)

Stå på, det finnes ALLTID mer en 2 løsninger på samme sak.

#110432  av jumbo

Jeg hadde beholdt jobb, bil og humør om jeg var det, og fikset en eller annen alternativ måte til/fra jobb. F.eks moped.

Tror faktisk ikke man har lov til å kjøre moped om man mister lappen, innbiller meg at kjøreforbud stort sett omfatter ting som moped også, men er jo mulig det er lettere å ordne dispensasjon i den retningen fremfor bil. (dette har ingenting med vanlige førerkortregler for bil kontra moped å gjøre)

Nei, beholde jobben hvertfall, om du sier opp jobben pga dette, er det jo som å gi staten en ekstra-seier de definitivt ikke fortjener.

#110446  av Dviper

FireWalk skrev:Kommer uansett til å avskilte MR2en, om jeg selger den avhenger av om jeg får sykepenger eller ikke..

Så beholder jeg muligens fiestaen... Eller...jeg selger fiestaen, og beholder MR2en.. hmm... men da er det jo dette med alle bonus poengene jeg taper på forsikringen? kan jeg avskilte MR2en og beholde fiestaen, og føre 10% ekstra opptjent bonus fra fiestaen over på MR2en f.eks? går det ann? om jeg kvitter meg med begge eller den ene og avskilter den andre, så vil jeg jo ikke få noe bonus i det hele tatt.. er jo ille dyr nok forsikring slik det er... jeg har jo bare 30% bonus.. så 40% er kjærkommen...
Jeg hadde sykemeldt meg.. Vis du har vondt i ryggen og du venter på å bli operert i ryggen din så får du sykemelding lett... ( Og når du er sykemeldt så får du sykepenger.)

Og angående biler og Bonus.. Ville jeg solgt fiestaen og beholdt mr 2 en.. Og det går ikke ann å få i pose og sekk når du har gjordt et sånn kukstykke som du har gjordt. Avskilt mr2 og si opp forsikringen mens du venter på å få lappen tebake og selg fiestaen.. Da sparer du pengene. Å ha forsikring på en bil som ikke blir kjørt på 8 måneder er dyrt....

#110488  av Ã¸xseth

FireWalk skrev:
øxseth skrev:
FireWalk skrev:hehe.. jeg regnet faktisk en halv time pr mil om jeg sykler fort.. men i realiteten blir det vel heller 40 min...

og 4 mil a 30 min = 2 timer... og i realiteten blir det vel 40 min hver vei.. siden jeg jobber 8 timer, 8 timer fri og så 8 timer igjen blir det til og fra, og til og fra igjen... altså 4 ganger frem og tilbake.. blir uhorvelig mye sykling..

det blir jo faktisk 20 mil i uka det.... 80 mil i måneden.... innen jeg får igjen lappen har jeg da syklet 640 mil.... for en utrent krabat som ikke har syklet på 10 år er ikke det så veldig enkelt..... :wink:

kanskje jeg kan legge ut en lunge eller noe på Ebay? 8)

du får ha lykke til på trøkamelen din, men du må huske sykkel bukse for jeg gidder ikke pleie å kikke på den såre,røde rompa di når du kommer krypende og syter over at du ikke klarer og sitte ned etter de lange intime timene på sykkels setet ditt...
Dette er jo like realistisk og sannsynlig som at jeg bare skal gi faen og kjøre likevel.. med bilen full av håndgranater, antitank våpen og automat våpen.. sånn "i tilfelle" jeg blir stoppet....
Nei... det blir nok til at jeg kjører til og fra jobb iallefall.. kommer til å klikke tulen om jeg skal gå slik i 8 måneder..

nå har jeg sittet hjemme hele dagen uten å fått gjort en forpult ting siden jeg mistet lappen... Skal jeg sitte slik i 8 måneder blir jeg gal.. hadde vært bedre med fengsel da, der har jeg jo de insatte og snakke med... jeg bor jo litt utenfor sivilisasjonen slik at jeg er avhengig av bil for å treffe venner og kjente..

Jeg tipper at innen noen uker så klikker det totalt for meg og jeg lemlester noen som kommer med et skjevt ord eller noe.. kjenner bare sinnet bygger seg opp... slik kan det ikke fortsette... NEKTER å si fra meg jobben pga noe slikt.. da skal jeg heller kjøre på jobb og heller bli en skikkelig kriminell jævel av hele greia.. så får staten viljen sin til syvende å sist, nemlig å ta vanlige lovlydige mennesker og kriminalisere de for småting slik at de til syvende og sist BLIR storkriminelle... for det er jo det de oppnår med slikt..

du tar en lovlydig mann og tar fra han jobb, levebrød, lappen, sosialt liv osv.. hva sitter han igjen med da? Ingen ting.. og folk som føler de har mistet alt blir som regel desperate.. og hva gjør desperate mennesker? jo.. desperate ting...

Blir jo akkurat det samme som at folk som har sittet mange år i fengsel som kommer ut av fengeselet.. de har ikke sjans til å tilpasse seg i samfunnet.. og begår derfor nye kriminelle handlinger for å klare seg som best de kan...

dette blir jo litt det samme.. bare at de tar en helt alminnelig person og tar fra han alt.... i værste fall mister man ikke bare jobben og inntekten, men hus og bil og kone og barn i samme slengen..

Det er kun i NORGE at et så idiotisk system som dette kan eksistere.... selv ikke USA har like teite regler som dette her...

da må du vær oppmerksom på mistenksome sivil biler, og passe på farten din. får bare håpe på at du ikke mister jobben, det er surt og miste jobben og stå i gjenn med så mye gjeld. du får ha lykke til, du finner sikkert på noe slik at du ikke mister jobben. du kan jo prøve og få igjen lappen siden du er totalt avhengige av bil, eller så kan du få prøve og få den i gjenn ved spessielle avtaler som for eksempel at du kan få tilatelse til kun og kjøre fram og til bake til jobb eller noe i den duren.
håper alt ordner seg.

#110510  av Neemi

Du kan søke om å få lov til å ha moped i perioden du går uten lappen.
Ble visst noen nye regler der fra rundt nyttår, men er verdt et forsøk kanskje?

Istedet for å deppe og tenke at alt er gått nedenom og hjem så burde du heller ringe rundt for å forhøre deg med politi/biltilsyn/forsikringsselskap for å se hva du kan få til av avtaler og ordninger.
De er de eneste som kan gi deg korrekte svar. Be gjerne om å få navn på personene og avtalene som blir gjort skriftlig så du har det på det rene.

Du sa at du hadde fått beskjed om hva straffen din ble, men er det ikke sånn at du skal inn til høring før noe som helst fastsettes?
Om du vil ha tilbake lappen tidligere og mener at det skal være formildende omstendigheter så kan du jo vurdere å kontakte en annen advokat enn han du har pratet med?
Alle ser jo ut til å ha historier av både positiv og negativ erfaring når det gjelder det, og siden du veldig gjerne vil ha tilbake lappen så har du vel egentlig ikke råd til å la være å prøve de mulighetene du har?

#110522  av GT_rider

Først hadde jeg litt medfølelse med deg, men ikke nå.. Virker jo som om du ikke klarer å tenke positivt.
Sier det er 8timer mellom hver vakt, og nå du skal sykle, så går så mye tid bort at du ikke nesten ikke har tid til å sove meoom vaktene.
Da tenkt på å legge seg litt tidligere om kvelden før du skal på jobb, slik at du da er mere opplagt på jobb..

Å grine til seg sykemeldinger uten at du faktisk ikke har BRUK for det, det skla jeg ikke si min ærlige mening om i fare for å støte noen(skjønner sikkert hvor landet ligger ang akkurat det)
Har du derimot behov for å sykemelde deg pga uutholdelige ryggsmerter, så er det en helt annen sak.
SIer at du ikke kan belaste ryggen, fått vite hvorfor du har fått ryggplagene?? Fått vite hva du kan gjøre for å minske smertene?? Mulig bevegelse av kroppen hjelper..

Som tidligere sagt, så er det utrolig hvor lite penger en kan klare seg med. HAdde en liten sånn downperiode i fjor. Gikk greit, men måtte knipe skikkelig inn på forbruket for å få det til å gå.
Stikkordet er altså redusert forbruk..

#110538  av FireWalk

på det meste har jeg jobbet rundt 64 timer i uken. Dette er vel ikke akkurat lovlig, men jeg har gjort det frivillig fordi jeg trenger peng.. Men jeg kan gå ned til 40 timer i uken mot mindre betaling.

Det som er problemet er at da jeg krasjet GTIen min for et år siden så pådro jeg meg en rygg skade... Noen har sikkert fått med seg at jeg har vært sykemeldt ganske mange måneder allerede i år pga dette.. Den økonomiske situasjonen gjorde at jeg valgte å begynne å jobbe litt igjen, pga at siden jeg jobber så mye overtid tjener jeg ca dobbelt så mye ved å jobbe som jeg gjør ved å gå sykemeldt.. Dette var jo ikke så veldig lurt, for ryggen knakk jo helt sammen og jeg endte opp med å bli sykemeldt IGJEN... Etter mye samtale med arbeidsgiver har jeg klart å få det til slik at jeg jobber kun med enkle og lette ting.. arkiverer rapporter, overvåker interfacen osv... Ingen tunge løft, osv.. Dette har jo sett ut til å funke greit. men Det var jo kun ment som en kortids løsning intil jeg ble bedre, men nå ser det ikke ut til at jeg blir noe bedre.. dermed er det snakk om operasjon.. I så fall blir jeg jo sykemeldt lenge etterpå.. og dette kan jo være en bergning for meg....

å snakke om at dette er sykepenger som jeg ikke fortjener syntes jeg faktisk ER frekt, for jeg er en person som har stått på og jobbet enda jeg har vært alvorlig skadet i ryggen, og på den måten faktisk fjort ting værre... jeg er langt ifra den første som gir seg og som slår seg på sykepenger uten å ha krav på det... har til og med vært på jobb med 40 i feber og blitt sendt hjem av arbeidsgiver mot min vilje.. så slike spekulasjoner vil jeg ha meg frabedt...

Nå er det noen uker til jeg får vite noe mer om den operasjonen, frem til da har jeg ordnet det slik at jeg får venner og familie til å kjøre meg til og fra jobb..

Neemi:

Jeg har jo en onkel som jobber ute på politikammeret her, så han fikk jo sniktittet litt på papirene.. og snakket med juristen.. så han sa hva straffen kom til å bli, enda dette ikke er vedgått enda. Saken blir behandlet slik at jeg får svaret i posten vist nok... Snakket også med en advokat som sa rett ut at det var bortkastede penger å forsøke, fordi de gir ikke dispensasjoner. Men kan jo hende jeg har snakket med en lite erfaren advokat da? ikke vet jeg.. for når det er folk som forteller historier om at de faktisk HAR klart det, så må det jo være noe i det..

Jeg tror jeg vil beholde skilter og forsikring på EN av bilene iallefall... pga at da kan jeg eventuelt få kompiser som har lappen, men som ikke har bil til å kjøre meg til å fra, i bytte mot at de da såklart får låne bilen... dette var en ganske genial løsning jeg kom opp med i natt mens jeg satt på jobb og grublet... det blir jo da som en "leiebil ordning", der betalingen er at de må kjøre meg til og fra jobb.. og muligens litt ellers også om det er noe..
MR2en er det nok mange som vil kjøre.. selv de som har bil.. men jeg har jo allerede et eksempel på hva som skjer når jeg låner bort den bilen, så jeg tror det må bli fiestaen i så tilfelle... da får jeg ikke så store utgifter om uhellet skulle være ute.. :)

ang han "kompisen" som ikke gjør opp for seg... Skal snakke med foreldrene hans. Nå er jo de personlig konkurs i følge ryktene.. men det skader jo ikke å prøve.. jeg VET at hovedpersonen selv får over 30.000 i feriepenger, så da burde han ikke ha noe problemer med å betale...
Siden han tydeligvis har kuttet meg ut som venn allerede så har jeg jo ingenting å tape på å eventuelt få en 3. part til å ringe å skremme han litt... :lol:

Så det jeg da gjør i korte trekk er enten å avskilte MR2en og beholde forsikringen på fiestaen for å sanke bonus poeng. Som nevnt over, å betale forsikring på to biler når man er blakk er alt for dyrt.

Selve fartsboten kan jeg vel dele opp i flere betalinger, så om jeg da får pengene med denne fyren så kan jeg dekke inn litt av minusen på kontoen, og bruke lønn til å betale ned til venner og kjente. Om jeg jobber, si en måned frem til operasjonen, så burde jeg jo klare å tjene såpass mye intil den tid at jeg kan bruke de pengene på å betale ned det jeg skylder folk.. da sitter jeg jo igjen med 0 kr etterpå, men da burde jeg jo få sykepenger ettersom jeg ikke kan jobbe på lange tider etter en slik operasjon.. så da burde jeg jo likevel klare å betale regninger.. selv om det som Celicaturbo sier vil bli uvant og vanskelig i begynnelsen med halvert intekt, så burde det vel på en eller annen måte fungere..

f.eks omjeg kvitter meg med unødvendige utgifter som mobil abbonement osv, alt hjelper jo på..

Men jeg fikk ikke svar på et av spørsmålene over:

kan jeg flytte over bonus fra En bil til en annen? eller er dette "låst" ?

tener da på om jeg avskilter MR2en, og beholder fiestaen.. ender jeg da opp med 30% på mr2en og 40% på fiestaen? eller kan jeg flytte bonusen over til mr2en igjen når jeg setter skilt på den?

#110542  av Neemi

Bonus som du har hatt på en bil, kan vel hentes tilbake og brukes på annen bil i...er det to eller tre år etter da?

Så om du nå avskilter mr2en og tjener bonus på fiestaen, og deretter kvitter deg med fiestaen før du skal ha skilter på mr2en igjen så tror jeg det skal være mulig å hente den bonusen til mr2en.

Vet ihvertfall at jeg hadde 70% på bluebirden jeg hadde som sto i pappas navn for halvannet år siden.
Bilen ble til slutt sendt på dynga og det gikk et år før jeg kjøpte mr2en.
Når jeg da skulle forsikre den så fikk jeg med de 70% fra bluebirden til mr2en.

#110548  av Morten

Bonus flytter du fritt mellom biler hvis du har flere i samme selskap.
Dette er en ting det er lurt å passe på dersom en har flere biler slik at den det er dyrest forsikring på er den som til alle tider har høyest bonus (i etterkant av et eventuelt uhell) :wink:

Lykke til både med lappen, bil og helse!

#110549  av FireWalk

Hmm.. tror jeg bare beholder fiestaen og forsikringen der, også avskilter jeg MR2en, og fører forsikringen på den over på min far eller noe når den tid kommer.. så kan jeg likevel samle bonus på fiestaen.. :D

#110552  av FireWalk

Morten skrev:Bonus flytter du fritt mellom biler hvis du har flere i samme selskap.
Dette er en ting det er lurt å passe på dersom en har flere biler slik at den det er dyrest forsikring på er den som til alle tider har høyest bonus (i etterkant av et eventuelt uhell) :wink:

Lykke til både med lappen, bil og helse!
Men de står ikke i samme selskap pr. i dag. Fiestaen står i Sparebank 1 forsikring, og MR2en hos Gjensidige. Må jeg flytte fiestaen over på Gjensidige da før jeg eventuelt kan flytte over bonus?

#110565  av CelicaTurbo

Høres ut som du begynner å legge litt planer nå, det er bra :) Angående forsikringer så er det normalt at du kan fortsette på oppspart bonus etter at bilen har vært avskiltet en stund, men hvordan det er med å flytte bonuser og hvordan du deretter kan få den beste bonusen over på MR2'en senere vet jeg ikke, særlig med tanke på at det er to selskaper.

#110576  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:Høres ut som du begynner å legge litt planer nå, det er bra :) Angående forsikringer så er det normalt at du kan fortsette på oppspart bonus etter at bilen har vært avskiltet en stund, men hvordan det er med å flytte bonuser og hvordan du deretter kan få den beste bonusen over på MR2'en senere vet jeg ikke, særlig med tanke på at det er to selskaper.
Nei ikke jeg heller, har fint lite peiling på forsikringer egentlig.. Men var uansett tenkt å flytte over Fiestaen til Gjensidige før alt dette skjedde, er billigere også der.. Så om jeg ordner dette FØR jeg eventuelt avskilter den andre så burde det jo vel gå? kan ta å høre litt med forsikring selskapet om dette..

#110579  av CelicaTurbo

er nok greiest å ringe de å høre for de gir bedre svar selv enn dette forumet kan gi, de fleste forsikringsselskaper er villige til å gi deg din oppsparte bonus når du flytter til dem, og når du bytter trenger du jo ikke si noe om at du har tenkt å avskilte bilen/flytte forsikring kort tid senere heller, er vel ingen bindingstid på forsikringer som jeg har hørt om :D Men, ta først en telefon og forhør deg generellt om hvordan det er med overføring av forsikringer mellom bilene ihvertfall :)

#110862  av NISMO

Kondolerer så mye...

Jeg mistet lappen i 2001 og jeg følte at allt gikk til helvete.

Måtte selge bilen, samtidig hadde jeg problemer på jobben, hadde allergiske reaksjoner på mye rart + endel annet...
Og om noen her har allergi så vet dere at vi ofte blir jævlig raskt irritert, jeg holdt maska på jobb men når jeg kom hjem var det ikke mye som skulle til...

Bodde hjemme hos mor og far på den tiden og di var virkelig bekymret for meg.

Satt å sturet på gutterommet hele uken og når helgen kom drakk jeg...
Ble litt i ukene også :oops:

Hun jeg var sammen med hjelpte meg gjennom denne perioden, at hun holdt ut er for meg et mysterium.

Nå er lappen på plass igjen, jeg har byttet jobb og stortrives i nyejobben.
Har lite allergi nå og er fortsatt sammen med dama.

Jeg tenkte allt for negativt i denne perioden, og det helt uten grunn.
Har det MYE bedre nå :)

Tenk over hvor mye bedre du kan få det når ting faller på plass igjen, det ordner seg alltid for snille gutter :wink:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10