TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HELVETE!!! NÃ… IGJEN!!! GRR!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#105451  av GT_rider

Når bankesensor har tatt kvelden, uten at noen skjønner hvorfor, så skulle vel du strengt tatt fått en ny på garantien.
Ang han kompisen din, så er det vel bare "inkasso" som hjelper så vidt jeg skjønner

#105457  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:Nå snakket jeg akkurat med han kompisen min som er bilmekaniker.. Han var ikke helt sikker på om det var motorvasken som var årsak til at bankesensoren tok kvelden.. den er jo helt ny.. han trodde det kunne være den frieksosen som gjorde det.. Etter at bilen var hos toyota sist har de jo ikke gjort jobben sin skikkelig, frieksosen er kommet tilbake mellom manefolden der... pga at gjengene var gåen (som mange av dere sikkert husker fra den andre posten min) Lyden blir bare værre og værre... høres ut som en nitradiøse når bilen er kald.. når den er gått seg varm så forsvinner det.. men stopper jeg bilen i 5 min og så starter den igjen så er det jo der med en gang igjen... mekanikeren lurte på om kanskje det kunne være lyden av hundrevis av små detonasjoner fra frieksosen som påvirker banke sensoren... ?..

Han ble litt irritert når jeg fortalte om dette, så nå kommer han hit, og så skal vi inn på toyota og "klage" som han så pent sa det.. så får vi se hva som skjer..
hm, leste en diskusjon nylig på http://www.mr2oc.com hvor en av de lokale guruene i det miljøet antydet at bankesensorer kunne bli ødelagt av påkjenninger fra mekanisk støy slik som ettertenning.. så det er jo mulig at det er noe i det din mekanikervenn sier men det høres ut som det kan bli vanskelig å fronte noe slikt mot Toyota.. du får gi en rapport om hva de sier etter at de har snakket med ham..

#105467  av FireWalk

Nå kom vi akkurat tilbake fra Toyota.. Jeg tok med meg min mekanikervenn inn dit.. han har jo jobbet på verksteder i England og tyskland for BMW. Han er med i et team som driver og bygger og modifiserer motorer for rally virksomheten.. er personlig venn av martin skanke osv.. så han VET hva han snakker om.. Siden jeg ikke har så ekstremt mye mekanisk peiling selv tok jeg han med inn for å snakke med dem, det er jo han som har skrudd på bilen min til vanlig..

Han kjeftet de jo huda full og forklarte at når jeg fikk igjen bilen sist gang så var det skiftet manefold osv når dette ikke var avtalt på forhånd. Jeg skulle jo bare skifte the hose from hell.. men fikk jo igjen bilen med alt av pakninger skiftet i eksos systemet og ny manefold osv.. noe som var helt unødvendig da motor akkurat var totaloverhalt/ombygd.. De glemte også å koble på wastegaten til turboen når de monterte på igjen turboen, så turboen har ladet uhemmet. Dette førte til at jeg fikk kraftig tenningsbank og banke sensoren tok kvelden.. Måtte kjøpe ny sensor selv.. Like fult visste de at en gjenge var ødelagt men oppøyste meg ikke om dette... etter noen måneder kom problemet tilbake og ble bare værre og værre... Jeg hadde forventet meg en regning på rundt 3000 kr for å skifte kjøleslange osv.. men fikk regning på 11000, og da var alt dette tullet med på kjøpet... I ettertid er jeg jo bare glad motoren lever i det hele tatt etter at turboen har ladet uhemmet.. Vil ikke spekulere på hvor høyt trykket har vært, men sikkert så mye som turboen over hodet klarer.. og den turboen er jo ikke orginal engang så den klarer en del.....

Kompisen min kjefta de som sagt huda full, og konfronterte dem med alle disse tingene... Første personen vi snakka med var veldig avvisende og nektet ethvert ansvar... Til slutt kunne han ikke svare på spørsmål mer og vi fikk snakke med sjefen der... Han prøvde seg jo han og.. men kompisen min har jo jobbet på verksteder selv så han vet hva slags plilter verkstedet har med tanke på opplysningsplikt osv.. og han sa rett ut at dette var en mangelfull utført jobb som de må ta på sin kappe! og tok også opp det med banke sensoren...

Han bak disken ble veldig spak.. og jeg fikk time nå 18. mai for å levere inn bilen. Da skulle de gå over den gratis. De måtte diskutere litt med mekanikeren som utførte jobben også, men mulig jeg får refundert pengene jeg la ut for bankesensor også...

Så får håpe det ordner seg nå da.. uansett, litt kjipt å gå å vente helt til 18 mail før jeg får bruke bilen igjen.. hadde jeg bare hatt en ny bankesensor liggende som jeg kunne sette på :?

#105477  av CelicaTurbo

jøss, ja det skal kraftige saker til for å få de til å gjøre jobben sin tydelighvis, men det er godt det ser ut til å bli en løsning på det her da. Men det er egentlig litt dumt at du har latt det gå såpass lenge, den gangen de kom med en regning på 11.000 til deg burde du allerede ha klaget over fremgangsmåten deres for det er jo helt bak mål og verkstedet kan da faen ikke drive på det settet :?

#105483  av sw20

blir ikkje våler på deg da....?????????????????

#105497  av GT_rider

Litt offtopic, men kunne ikke la være å kommentere det. La merke til at han mekkekompisen din hadde mekka for bmw. Syns du da det er betryggende å slippe han til i en toyota :wink: Kan jo gå utover kvaliteten.:wink:

Neida..sikkert flinkere enn både meg og deg..tviler ikke på det :) Satser på at det ordner seg over 17mai da.
Men som celicaturbo påpekte, så syns jeg og at du har latt det gå for lang tid før du tok affære med toyota.

#105509  av FireWalk

Skal inrømme at jeg har latt det gå litt for lang tid. Jeg Liker ikke å kjefte å smelle på folk.. Nå var jo motoren fin en stund før frieksosen kom tilbake, og nå var jeg jo bare NØDT til å ta affære.. Kompisen min sa at enten går du og snakker med de ellers gjør jeg det... enden på visen ble jo at han gjorde det.. hehe.. Kanskje like greit siden han som har jobbet på verksted tideligere VET hva slags regler de har å forholde seg til, og hva slags rettigheter man har som kunde.. og ham mente på at i denne saken hadde jeg alle kort på min side..

Håper bare de tar på seg ansvaret og fikser den nåda når de skal undersøke bilen den 18. Frem til da har jeg jo ikke bil.. og om de velger å IKKE fikse bilen så vil det jo gå enda lengre tid før jeg får bil.. kjipt nå som sola titter frem og det er blitt vår..

Ang at han har skrudd på BMW så ser jeg ikke på det som noe problem.. hehe, han har skrudd på så godt som alle bilmerker og jeg tror han har 10 ganger mer peiling enn noen av de folka inne på Toyota. han driver og bygger motorer fra begynnelsen av, bygger elektronikken og alt selv og programerer den selv fra grunnen av.. han har bygget mange rally motorer som har bidratt til å vinne rally-løp.. så han stoler jeg 110% på :)

SW20: Nei nå ser det ut til at det spøker for våler :( det er jo så TYPISK dette her.. jeg som hadde sett frem til å treffe hele TS-OGN gjengen der nede.. ikke før er bilen ferdig utvendig før det indre tar kvelden...

Nå er det riktig nok bare en sensor til rundt 1500 kr som er tatt kvelden, men nå er jeg jo så blakk pga alle utgiftene jeg har hatt på bilen i det siste at jeg som sagt ikke har råd til mat engang.. har hatt ca 40.000 kr i utlegg på bilen nå den siste måneden... og nå dette.. da må jeg se langt etter noen ny sensor.. Tenkte jeg skulle få den klar til våler, og jammen så det ikke ut til at jeg lå forran skjema også, også skjer dette! blir så irritert... Gidder ikke låne penger med noen heller for å fikse det, har allerede lånt så mye penger over alt at jeg ikke kan begynne å låne noe mer.. så det får bare være.. får heller ta meg en tur neste år.. :(

P.S: SW20.. dere har løftebukk på jobben sant? jeg tenkte vi kanskje kunne løfte opp bilen og sjekke kablingen til sensoren... bare sånn i tilfelle.. tviler sterkt på at det er noe galt med den da... men skader jo ikke å prøve.. symptomene er nemlig akkurat de samme som de var sist gang sensoren tok kvelden.. men kan jo ikke skade å gjøre et tappert forsøk.. om du har tid da vel å merke..