Med en 1% av verden som stadig eier mer og mer
"The top 1% of Americans control 35% of all wealth in the United States, with an average per capita wealth of $16.4 million. Globally, the richest 1% own more wealth than the bottom 95% of the population combined."
Så er det kanskje ikke rart om en suburban drøm som oppsto i USA hvor en enkelt inntekt kunne dekke både ett stort nytt hus, et par biler, unger og oppvekst + skolegang. Og enda ha nok penger til en ferie. At den drømmen i dag er død er det vel liten tvil om.
Men som du sier, kanskje mange kunne ha hatt godt av å justere på akkurat den, både de som selger ting og de som kjøper ting. Kanskje en nybil i dag ikke burde koste 600k i snitt, fordi at de fleste klarer seg bra med en til 300-400k.
Ikke alle kan bo på landet i ett hus til 1mill, men samtidig må man kanskje godta en leilighet i stedet for en enebolig som primærbolig i mange mange år, uten at det skal være urettferdig at man ikke har råd til hytte på fjellet
Som du sier, juks systemet, og se vipps der forvinner IKKE 50% av alt det du tjener til random abonnement på alt mulig rart, og ikke minst storsynderen rente. Når 50% av det du betaler inn på huslånet hver mnd er renter, og det skal du fortsette med i 25-30 år. Da skjønner man hvilken jukesode det er å bli tidlig gjeldsfri, og så heller etter det begynne å "sløse" litt
Skjønner at transportbransjen sliter når de opplever en boom i dieselpris, men at hvermannsen i gata skal gå konkurs pga en økning på 3-5kr på pumpeprisen, der må det være alvorlig systemsvikt
Sånn 30kr litern for bensin skulle ha gått veldig greit, så klart ikke ønskelig på noe som helst vis, men helt greit.
Og hvorfor skal det komme så mange milliarder lette bare til de som fyller bensin og diesel?
Jaja, nei som du sier. Ta ei øl, fyll bensin og gi faen.
Vi er på den siden som har det greit, fortsatt, og uansett ei veldig god stund fremover
Etter at jeg lærte at en veldetonert atombombe så å si ikke etterlater noe radioaktivt avfall (derfor man i dag kan gå ubemerket uten noe stråling i Hiroshima og Nagasaki, og kunne gjøre det bare kort tid etter bombene også). Så må jeg si at jeg tror vi kommer oss videre uansett hvor store idioter vi har på toppen