TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Militæret

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #117799  av Remi

Okey har prøvd mange nu men finn ingensvar :cry: kem skal man prate me for og få vite om man skal i militære eller om man slipper. hvordan finner man et ut liksom ? går ikke ann og bare gå og vente liksom :D

#117800  av Kaizern

Ring Vernepliktsverket på 815 55 580

#117948  av memo

er du kalt inn på sesjon? har du vært der?

er du nevnt tjenestedyktig der, må du ha en kronisk skade som legen din skal dokumentere, og som legen i militæret og skal godkjenne..

send inn søknad til hamar / førstegangstjensten
 #118001  av mr_2

Remi skrev:Okey har prøvd mange nu men finn ingensvar :cry: kem skal man prate me for og få vite om man skal i militære eller om man slipper. hvordan finner man et ut liksom ? går ikke ann og bare gå og vente liksom :D
Jooooda,det går fint ann.Må f*** ikke finne på å ringe da!
"ja hei...oisann,deg har vi glemt!Det var fint at du ringte,møt opp om 1 måned" :roll:

Jeg tror at du bare skal gå stille i dørene :wink:

#118013  av Remi

memo skrev:er du kalt inn på sesjon? har du vært der?

er du nevnt tjenestedyktig der, må du ha en kronisk skade som legen din skal dokumentere, og som legen i militæret og skal godkjenne..

send inn søknad til hamar / førstegangstjensten
Blei sakt at æ va tjenestedyktig ja. men likevell man burde få et brev eller noe om man skal inn eller ikke. i stede for og gå og vente. er jo helt utrulig at det ikke er noen ordning på dette.

#118039  av Insainz

Jeg ble også satt på "venting", da jeg ringte fikk jeg høre at jeg skulle få brev om når, 2år etter kom det ..Håpløst å gå på vent, spesiellt hvis mann har lyst på bolig,bil ell no..

#118049  av Remi

ligger det noe i det at militære betaler lånet vis du har det? mens du er inne altså ?

#118055  av Dalan

Jeg har enda ikke fått no brev fra de, skal vel egentlig inn i august men... :?
Er vel bare å vifte med skolepapirer det så går vel det greit for min del.. :)
Men er vel innpå Hamar man må ringe hvis man skal finne ut av det der

#118142  av angrykid

Jepp. Når du er inne i forsvaret, og har lån etc på ting å tang, så fryses lånet, mens rentene går. Dette tar forsvaret seg av, gjorde i allefall det i endel tilfeller blandt dem som var i troppen min.

#118207  av cameleon

Jeg skippa militæret. Du har to muligheter. Det ene er at du er student og sier at du vil gjøre deg ferdig med studiene førs. da har du evt 5-6 år foran deg på lengste studie, og da er sjangsene for at de tar deg inn senere minimale.

Min vri var ganske enkelt bankers. Jeg tok kontakt med psykiater og sa at jeg ikke maktet å dra i militæret fordi jeg hadde så utrolig temprament. At jeg ikke kunne være tjenestedyktig fordi jeg i værstefall kunne finne på å gå amokk med geværet om folk hærsjet for mye med meg. Dette var jo seff bare bullshit, men da jeg hadde timene til psykologen så hisset jeg meg opp for den minste ting :roll: Han sendte da inn papirer til militæret og en liten uke senere fikk jeg beskjed om å sende inn værnepliktsboka. Fikk den så tilbake med stempelet ikke tjenestedyktig, og that's it.

Du kan også spille tulling, depresive tanker osv. Men ikke dra det så sinnsykt langt.
:wink:

#118227  av kaimagne

Det Cameleon her skriver er riktig. Personlig vil jeg absolutt ikke anbefale deg å gå for alternativ 2. Det som da skjer, er at det havner på BÅDE det militære og det sivile rullebladet at du har hatt psykiske problemer. Det er en ting du absolutt ikke vil ha på deg... Det er forholdsvis mange statlige etater som sjekker bakgrunnen på deg når du ansettes, i hvertfall i stillinger som tillegges personal-ansvar. Og står det da at du ikke gjennomførte førstegangstjeneste pga at du var litt sånn mental, så tror jeg du skal ha mange andre gode kvaliteter for å veie opp det der...

Når det gjelder alternativ nr 1, så bør det funke. Jeg jobber jo i Forsvaret, og slik jeg tror det blir i fremtida, så blir det bare en mindre del av befolkningen som kommer til å gjennomføre førstegangstjeneste, og om 15-20 år er den nok helt avskaffet, og vi har bare vervede igjen.
Derfor er det bare å si at du har søkt på studieplass, vise søknad, og vips, så har du utsettelse i 3-5 år. Som Cameleon sier, sjansen for at du blir tatt inn igjen etter det, er liten. Og den blir mindre og mindre...

Nok en gang, ikke jug på deg psykiske plager eller lignende, det kan slå tilbake på deg når du minst trenger det...

#118228  av kaimagne

På den andre siden, hvis du vil inn i Forsvaret og eksvis ta en utdanning, så er veien gjennom førstegangstjenesten og etter hvert enten en kontrakt som avdelingsbefal eller som vervet. Sjekk ut http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ for mer info! Det er masse muligheter i Forsvaret! Selv er jeg utdannet bygg- og anleggsingeniør gjennom Forsvaret! Masse muligheter!
:D

#118288  av Fredrik

Hva er egentlig den beste muligheten for å slippe militæret når man er kjent tjenestedyktig?
Jeg skal vel inn om ett års tid..

#118303  av BrennaRacing

Kaimagne:

Det virket som om du hadde litt peiling på det her. Jeg var på sesjon for et par år siden, å jeg var tjenestedyktig. Men jeg har ikke fått noen innkallelse ennå. Når jeg var på sesjon så sa jeg at jeg skulle gjøre ferdig læretiden som elektriker før jeg dro i militæret. Men nå er læretiden min snart over, å jeg vil absolutt ikke inn i militæret. Er det stor sjans for at jeg blir innkalt?? Det går jo på det samme som utdannelse. Har hørt om flere som har bedt sjefen sin fortelle militæret at firmaet trenger dem et år til. Å da utsetter man militæret mer å mer sånn at man ikke blir innkalt til slutt :D :D

#118305  av Amund

problemet med de er at av og til bestemmer militæret seg for å vere noen skikkelige jævler, og kaller deg inn. før eller siden gjør de ofte de. og de er JÆVLI kjipt å vere på førstegangsteneste når du er 27, og befala dine er 20!

Min mening er at ALLE har godt av et år i militæret. Blir ikke verre enn du gjør de selv, hadde selv en helt grei teneste i nordnorge.