TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kreve lappen tilbake!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #10991  av Bjørni

Som sikkert de fleste har fått med seg så mistet jeg lappen for snart 4 måneder siden.
Flere jeg har snakket med mener at jeg kan gå (merk "gå" :) ) ned til politi stasjonen og kreve lappen tilbake. Noen som har noe å tilføye her, erfaringer eller kanskje en nettside som beskriver noen regler i denne sammenheng.

Må jo innrømme at det hadde vært rimelig FETT å kunne slå inn dørå på den lokale poltisjappa og denge knyttenæven i reseposjondisken å hyle ut til den stakkars kontordama på det mest sleipe og fæleste måten: "slæng opp lappen min for s#¤!!" :evil: :evil:

8) :D

PS! Ikke noe vondt om kontordama, hun er faktisk ganske koselig :P

#10992  av Christian

Hvordan kan du kreve det om du faktisk har mista den for f.eks 6mnd?
Skjønte ikke helt det :)

#10993  av Christian

Leste akkurat posten til Markus, er det en lov som sier at man har krav på å få lappen igjen om det ikke har skjedd noe innen 3mnd?
Da skjønner jeg litt mer, uansett : Lykke til! :)

#10999  av CelicaTurbo

jeg har hørt dette diskutert tidligere ved andre forum at om det ikke skjer noe innen en viss tid kan du hente lappen igjen, men det blir bare midlertidig så lenge man venter på annen løsning. Men det som hjelper ofte mye i slike saker er å mase mye og følge opp saken sin, de lar den helst drøye lengst mulig for å hindre at du får lappen tidlig tilbake..

#11001  av Amund

mener faktisk at det er 3-4 uker de har lov å ta lappen fra deg uten dom/saksbehandling...

Det var det i vert fall for en kompis som var "mistenkt" i fyllekjøring. Politiet greide ikke bevise annet enn at han stakk fra purken= 4 uker uten lappen (+ saksbehandling 4 uker) = 2mnd...

#11002  av Mr2 Mk2

men uansett stiller du svakt,fordi om det er så at det er en regel stiller du svæært svakt,du skal være MEGET god for å snakke for deg visst de skal legge lappen på bordet...

#11005  av jan-erik

Amund skrev:mener faktisk at det er 3-4 uker de har lov å ta lappen fra deg uten dom/saksbehandling...

Det var det i vert fall for en kompis som var "mistenkt" i fyllekjøring. Politiet greide ikke bevise annet enn at han stakk fra purken= 4 uker uten lappen (+ saksbehandling 4 uker) = 2mnd...
Dette gjelder kun om du ikke samtykker i førerkort beslag. Hvis ikke saken er sendt over til forhørsretten innen 3 uker tror jeg det er, så kan du gå og kreve lappen tilbake. Har ikke paragrafen dette står skrevet i, men en på no.teknologi.bil gruppen gjorde det. Vet ikke hva som skjer videre, om de kan ta ut tiltale/førerkort beslag på et senere tidspunkt. Vet iallfall at jeg skal nekte et hvert førerkort beslag om jeg skulle komme i en slik situasjon, noe jeg håper jeg ikke gjør.

#11011  av MR2turbo

Jeg har visst blitt litt feilinformert av folk som har trodd de har visst hva de snakket om... For de har visst rett til endel alikevel.. :?
Jeg snakket med en politi-jurist i dag, og hun sa at hvis man trekker tilbake samtykket av av førerkortbeslaget kan de kun holde lappen i 3 uker, hvis da ikke det har skjedd noe i saken din har de ikke lenger rett på å holde den inndratt.. Men de har visst lov til å beholde den til saken er avgjort om du samtykker i beslaget :roll:

Her er utklipp av Vegtrafikkloven, kap. 5, §33:

5. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre inndragning av førerkort, kan politimesteren eller den han gir myndighet ta det fra ham inntil saken er endelig avgjort. Dersom den mistenkte ikke samtykker i beslaget, må spørsmålet om fortsatt førerkortbeslag oversendes tingretten til avgjørelse innen 3 uker. Dette gjelder tilsvarende for mopedførerbevis etter § 24 andre ledd.

Du finner hele loven om straff og inndragning her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... d8rerkort&

Men hvis du mener at det begynner å nærme seg tiden du burde fått lappen igjen ville jeg absolutt fått en prat med en politi-jurist som enkelt og greit forteller deg om hvilke rettigheter du har.. Jeg har og hørt om folk som har fått lappen tilbake tidligere enn antatt etter å ha søkt om det, men vet ikke hvilke grunner som ligger bak..

#11033  av chris

Har hørt om det der jeg også, men:

"Dato for iverksettelse av lovendringen er ennå ikke satt."

Det er ingen lov som sier at man får tilbake lappen etter så og så lang tid om ingenting skjer. Men man KAN si nei til at man samtykker i at politiet tar lappen. Men da ender det med rettsak, og det er man sjelden tjent med, når faktum er at man tross alt har kjørt for fort, og normalt uten grunn til det. Fort dyrt blir det også, om man taper.
Men det man kan gjøre, er som jeg skrev i en annen tråd her, om å mase og mase og mase. Skrive masse brev og sånn, om at man trenger bilen til ditt og datt, og spesielt i Markus sitt tilfelle, at man trenger bilen til å dra på utstilling og sånn. De kutter nesten alltid ned på tida om man maser. Men man må MASE, ellers hjelper det ikke.