Hehe, det der med sleggefett er jo en klassiker, spesielt innenfor byggebransjen.
En kompis av meg ble utsatt for dette når han var lærling, og dro avgårde på Byggmakker og ba om å få 5 liter sleggefett. Han bak disken bare gliste, og lurte på hvem som hadde sendt han for å kjøpe sleggefett. Jo, det var den og den personen som sa det. Han bak disken gliste ennå mer, gikk bak i lageret, kom tilbake med et spann med noe greier oppi. Utapå var det skrevet "Sleggefett" med sprit-tusj. Lærlingen returnerte med spannet, og ei regning på 450 kr pr liter, som han leverte han som opprinnelig skulle lure lærlingen...
Tror det var siste gangen han lurte noen med sleggefett-trikset, siden det kosta han 2000 kroner...
Selv opplevde jeg en som tydeligvis hadde blitt utsatt for det der sleggefett-trikset. Jeg var maskintroppssjef for en rep-avdeling, og hadde med en del anleggsmaskiner og trekkvogner med svanehalshengere for å transportere dette. Skulle sende avgårde tropps-ass'en min for å kjøpe svingkrans-fett til svingskiva på Scania'n, men det var ikke snakk om å få han til å reise å kjøpe det, han var bombesikker på at jeg lurte han. Enden på visa ble at jeg kjørte og kjøpte det sjøl...
Ellers finnes det jo noen andre klassikere:
Material-strikk (når du har kappa for kort)
Kvisthullsfjerner