Side 1 av 6
Ødelagte stempelringer?
Legg innLagt inn:27 jun 2005 00:41
av FireWalk
Som mange kanskje har fått med seg er nå problemene med bilen ordnet takket være GT4 CS som sporet problemet til kontaktpunkt i Fordeler og coil.
Dette har jo ført til mye feiltenning som igjen har ført til detonasjoner som igjen har ført til ødelagte bankesensorer.
Og nå er spørsmålet: har det ført til ødelagte stempelringer også?
For tingen er nemlig at når jeg slipper gassen og luften slippes ut av dumpventilen så kommer det en god sky med olje/oljedamp ut av dumpventilen. Så mye at man kan tydelig se det kommer opp av motorluka når en kikker i speilet, og om man går bak og ruser motoren litt mens man ser på dumpventilen, så ser man tydelig at det spruter ut der...
Skrev en tråd på det amerikanske forumet. Her er svarene jeg fikk:
-------------------------------------
KAMAKAZE
Registered User
turbo is shot, plain and simple. have a friend follow you and do a full boost pull to about 5K then let off... there should be alot of blue/black smoke once u let off. if it smokes on acceleration then ur motor may be giving out as well
-------------------------------------
teex212
Gold Level
your turbo is not shot....your rings are gone .. do a compression test..your pcv should be puffing smoke out as we speak.
-------------------------------------
teex212
Gold Level
blowby gases are goin pass your rings.... down to crank case then back up to PVC system...PVC is then routed to your intake stream(turbo inlet).... once you let off the gas all that smoke and oil is revert out to the ATM or back to intake.. so take your pick.... we rarely run into bad ct26 smoking oil.. in this forum.
and yes its goona be expensive pendin on wat you wanna do...1000 and up
-------------------------------------
Over er altså svarene jeg fikk. Noen mener det er turboen, andre mener det er stempelringene. Virker jo som om han har peiling på hva han snakker om han som foreslo det med ringene. Turboen skal jo nylig være ombygd og overhalt, og ifølge GT4 CS som så på den så er den jo så god som ny. Ser nermest ikke brukt ut, og ikke var det slark i den heller.
Ikke kommer det noe svart røyk når jeg gir på, ikke kommer det noe svart røyk når jeg slipper gassen heller. Pga AFM kommer det litt, men ikke merkbart, og da heller ikke noe mer enn vanlig.
Får vel bare ta en kompresjons test på den i morgen, men å få toyota til å gjøre dette er helt utelukket. Det koster sikkert 40-50.000 kr, og da er det jo like greit å kjøpe en ny motor......
Så det blir nok å få noen til å gjøre dette svart i så fall..
Hva koster det for nye ringer? og er det noe annet som bør skiftes i samme slengen i så fall?
Legg innLagt inn:27 jun 2005 00:45
av FireWalk
og hva er "PVC" systemet som han snakker om?
Legg innLagt inn:27 jun 2005 04:05
av GT4 CS
PVC er vel ment som positive cranckase ventilation om jeg ikke husker helt feil på denne tiden av døgnet. Om det var turboen din som var gåen ville du hatt problemet hele tiden. Det forsvant jo da vi var ute og kjørte, og bilen fikk jo kjørt seg litt da

(DONUTS)
Det kan selvfølgelig være stempelringene dine som er slitne, men det har jeg mindre tro på. Jeg vil anta det er oljen som har samlet seg i rørene dine gjennom tiden som kommer ut. Vi vasket de jo og da er det mulig det er restene fra det som kommer ut(sammen med all bensinen). På den andre siden er jeg litt skeptisk til at det kommer så mye olje som det gjorde, det får ikke jeg helt til og stemme, kan jo være at motor har vært overfylt med olje? Men det luktet ikke olje av eksosen din ved rusing på tomgang, bare ren og nydelig forbrent eksos. Husk også på at det fløt bensin i sylindrene dine, det kan ha blitt kastet rundt i systeme og som igjen løser opp olje og dritt, var bløtt på skrutrekkeren jeg stakk nedi et par mm oppover.
En ting du kan gjøre er og lage din egen midlertidig catchtank og blokke slangen som skulle sitti i luftslangen før turbo. Da får du se hvor mye olje motoren spytter ut der. Men kommer problemet av den bensinen jeg pratet på burde problemet ditt stoppe innen kort tid. At det skulle være noe mekanisk som er synderen her ville være litt rart da motoren din høres ny ut, ingen ulyder og snakke om, går jevnt og rolig. Men det finnes jo aldri noen garanti for det.
Det du kan gjøre for og roe nervene dine litt er og ta en komptest og samtidig se på tennpluggene dine. Er de bløte av olje er det ikke bra, du får ta bilde av dem og legge ut.
Ble mye skriving frem og tilbake her da jeg er litt overekstra trøtt nå, men regner med du skjønner hvor jeg vil.
Legg innLagt inn:27 jun 2005 14:26
av FireWalk
Får ikke tatt noen kompresjons test på den før i morgen... kan jo imidlertid prøve å få sjekket pluggene.. hade ikke langt nok verktøy, så må få lånt med noen iløpet av dagen..
Tingen er at bilen nå bare lader 0,9 bar... en skjelden gang kommer den opp på 1.0 bar. Uansett hvordan man stiller og vender på trykket så vil den ikke mer enn det. Kan jo tyde på at den har for lite kompresjon og ikke klarer å produsere den kraften den skal ha?
håper bare at ikke det er kommet riper på sylinderveggen nåda om det er dette som er tilfellet... da blir det jo et HELVETE... er vel bare å kjøpe ny motor da i så fall..

Legg innLagt inn:27 jun 2005 14:31
av Morten
Har sett samme symptom på to 3SGTE'er. I begge tilfeller viste det seg å være et gåent stempel.. (begge motorene gikk også fint) Vil anbefale deg å ta en komptest/sylinderlekkasje test for sikkerhetsskyld. Det er fort gjort, og etterpå vet du med sikkerhet om det er noe muffinns som gjør at motoren må åpnes eller ikke.
Legg innLagt inn:27 jun 2005 17:32
av sleeper
ville satt pengene mine på at ringene dine er slitene jeg!
olja går ut fra luftinga fra toppdekselet og inn i slangen rett før turboen!
derfor kommer det olja ut fra dumpen din!!
ta en komp test!!
Legg innLagt inn:27 jun 2005 20:08
av CelicaTurbo
med tanke på den tenningsbanken den motoren har opplevd er det nesten overraskende om stempelringene har overlevd uten skader, men det er jo fint mulig at de fremdeles gjør en god jobb og at de ikke er knekt osv. Det finner du ut med kompresjonstesten. Du får håpe at stemplene er hele i det minste, og at sylinderveggen er uskadet

Legg innLagt inn:27 jun 2005 20:26
av FireWalk
Får håpe det bare er ringene da... Det værste er vel om sylinderveggen(e) er ødelagt... slikt er vel bortimot umulig å fikse? Stemplene også er vel relativt dyre å skifte....
Med tanke på hva det koster for arbeidet osv så kan det vel hende det blir like greit å spare til ny motor dersom det er noe værre enn stempelringene....
Utrolig kjipt, er jo bare noen tusen km siden motoren ble heloverhalt med nye stempler og stempelringer... og alt dette pga fukt og dritt i fordeleren..
Blir comp test i morgen, så får vi vel noen svar...
Legg innLagt inn:28 jun 2005 22:03
av LilleGud
CelicaTurbo skrev:med tanke på den tenningsbanken den motoren har opplevd er det nesten overraskende om stempelringene har overlevd uten skader, men det er jo fint mulig at de fremdeles gjør en god jobb og at de ikke er knekt osv. Det finner du ut med kompresjonstesten. Du får håpe at stemplene er hele i det minste, og at sylinderveggen er uskadet 
Ville han ikke da 90% sikkert hatt råde bank ?
hvis det har banket så mye så ringene har tattkvelden ?
Legg innLagt inn:29 jun 2005 11:19
av CelicaTurbo
LilleGud skrev:CelicaTurbo skrev:med tanke på den tenningsbanken den motoren har opplevd er det nesten overraskende om stempelringene har overlevd uten skader, men det er jo fint mulig at de fremdeles gjør en god jobb og at de ikke er knekt osv. Det finner du ut med kompresjonstesten. Du får håpe at stemplene er hele i det minste, og at sylinderveggen er uskadet 
Ville han ikke da 90% sikkert hatt råde bank ?
hvis det har banket så mye så ringene har tattkvelden ?
mulig, men rådebank er ikke et typisk problem på disse motorene og jeg kan ikke huske å ha sett at de som har fått sine motorer ødelagt av tenningsbank har opplevd rådebank, normalt klager de uheldige bare over dårlig effekt så viser det seg at en eller flere sylindre har elendig kompresjon.. Men, så klart rådelagrene får juling når de blir utsatt for tenningsbank..
Legg innLagt inn:01 jul 2005 17:45
av FireWalk
Da har vi tatt kompresjons test på bilen.
Ifølge verksted manualen skal kompresjonen være 168 PSI eller mer.
Minimum kompresjon er 128 PSI.
Her er mine resultater:
sylinder 1: 175 psi
sylinder 2: 125 psi
sylinder 3: 175 psi
sylinder 4: 175 psi
Som dere kan se er sylinder nr 2 under minimums grensen. Selv om det bare er snakk om 3 psi under så er det tydelig at det er noe som har skjedd her? Jeg tviler på stempelringene er helt vekke her siden kompresjonen er såpass høy, men likevel er det jo noe som er galt.. er det noe som kan utelukkes eller konkluderes med nå?
Vi koblet av slangen fra luftinga på toppen der den går inn på innsuget igjen før turboen og koblet på en slange som går ned i en gjennomsiktig plast flaske... Vi tenkte at om jeg kjører en liten tur nå så vil det vise seg om oljen kommer fra blokka eller fra turboen.. Dersom flaska fyller seg opp med olje så er det sylinder 2 som er årsak til probelmene. Om den ikke får noe særlig olje i seg, men det likevel fortsetter å komme olje ut av dumpventilen så kan det vel ikke være noe annet enn turboen som er røket, at oljetetningene er gåen?
Kan kjøring med ødelagt bankesensor ( i nødmodus ) føre til såpass høye temperaturer på eksos siden at det kan ta livet av oljetetningene i turboen ?
Legg innLagt inn:01 jul 2005 20:35
av FireWalk
Oppdatering:
PCV ble forbikoblet som beskrevet over ved at slangen gikk ned i ei flaske for på den måten å se om det kom noe olje ned i. Etter en lengre kjøretur ligger det små mengder med olje nedi. Så lite at det ikke dekker hele bunnen av flaska engang om flasken står rett. bare en pitteliten skvett. Til gjengjeld kommer det FREMDELES olje ut av Dump ventilen! til de GRADER også! hele bakruta er full av olje og det ligger oljeflekker helt bak til bakvingen..
Nå sier noen at det er TURBOEN som er gåen.... Noen sier at både turboen OG stempelringene/ventilene/sylinderen (til sylinder nr 2) er gåen..
og noen sier det er bare stempelringene, f.eks som beskrevet i dette svaret:
If your rings are shot then you can get oil comingout of the bov. What happens is the blowby (combustion getting past the rings) presurizes the crankcase, which also presurizes the turbo houseing. THe job of the thurbo seals i to keep exhaust and air from entering the oil, not to keep the air out. So even with a little presurization the oil can push its way past the seals. Thats why alot of times people think the turbo is shot when really its thier engines (myself included)
Legg innLagt inn:01 jul 2005 22:17
av kennethx
At du skal ødelegge motoren på at den kjører i nødmodus tviler jeg meget sterkt på. Den trekker tenningen og pøser på med bensin. Det blir ikke varmt av det.
At turboen sine olje tettninger er blåst er nok en konsekvenst av 1.6++ bar eller hva du har hatt i peak verdi, og stempel ringe er nok blåst av tennings bank.
Mine 2 øre

Legg innLagt inn:01 jul 2005 22:28
av FireWalk
jeg fikk den lyse ideen å lyse ned i tennplugghullet for å se om jeg så noe... det ser ut som om det er en 2 cm lang sprekk i stempelet.. En på det amerikanske forumet påsto at dersom dette var tilfellet, eller om stempelringene var ødelagt så ville eksos og trykket fra sylinderen komme ned i "the crankcase" og dermed presse olje inn i luft siden på turboen pga at tetningene da gir etter..
Er dette en realistisk anntakelse? er det da i så fall bare dette stempelet som er gåent og ikke turboen? eller kan det være begge deler? virker litt usannsynlig at de PLUTSELIG skal ta kvelden på nøyaktig samme sekund..

Tenningsbanken kom jo pga fukt i fordeleren... er det ikke da mulig at denne tenningsbanken har fått stempelet til å knekke, og at overtrykket som oppstår presser oljen ut av tetningene på turboen?
Er det en potent teori? I så fall så kan det være vi bare skifter stempelet som er ødelagt... men om Turboen også er gåen så er det like greit med ny motor.. blir fort 5-6000 kr å overhale turboboen... + nytt stempel... også er det jo himla med arbeid..
men om teorien holder mål og det bare er stempelet som er ødelagt så er det nok enklest og billigst å bare skifte dette.. Men om det er dette som skjer med turboen så er det vel ingen måte å TESTE dette på?
Uansett rart, om det virkelig ER en sprekk i stempelet, hvorfor kommer det ikke da mer olje i flaska som er koblet til enden av slangen som går på VCPen ? all oljen kommer fremdeles ut av dumpen..
Legg innLagt inn:02 jul 2005 12:43
av CelicaTurbo
høres egentlig ut som du bør få ut motoren og åpne den for å undersøke skikkelig, og bytte en del mens du først er i gang. Om du kun bytter akkurat det stempelet som du tror er problemer så er det god sjangs for at du bruker mye tid og penger på noe som kanskje ikke hjelper overhodet. Ellers angående oljeforbruket har jeg sett at de har diskutert slikt tidligere på mr2oc.com men jeg kan ikke si noe om dette er årsaken til dine problemer. Stempelringene kan føre til at oljen blir trykket forbi oljetetningene i turboen, men du vet jo ikke om det er eneste årsaken til oljelekk i turbo før du prøver. Angående kjøring i nødprogram og temperatur i eksosen så kan jo temperaturen være vesentlig høyere iogmed at tenningspunktet er retardert, men jeg aner ikke om det er noe grunn til problemer med pakningene i turboen. Jeg tror de fleste her gjetter like bra i denne saken som du selv kan gjøre, og det høres egentlig ut som at motoren din trenger en god overhaling og bør åpnes slik at du kan stadfeste problemområdene.. Slik sett er det jo greit at du har mistet lappen og ikke kan kjøre bilen uansett, så nedetid på motoren har du jo muligheten til om du ser bort i fra det økonomiske aspektet
