Som mange kanskje har fått med seg er nå problemene med bilen ordnet takket være GT4 CS som sporet problemet til kontaktpunkt i Fordeler og coil.
Dette har jo ført til mye feiltenning som igjen har ført til detonasjoner som igjen har ført til ødelagte bankesensorer.
Og nå er spørsmålet: har det ført til ødelagte stempelringer også?
For tingen er nemlig at når jeg slipper gassen og luften slippes ut av dumpventilen så kommer det en god sky med olje/oljedamp ut av dumpventilen. Så mye at man kan tydelig se det kommer opp av motorluka når en kikker i speilet, og om man går bak og ruser motoren litt mens man ser på dumpventilen, så ser man tydelig at det spruter ut der...
Skrev en tråd på det amerikanske forumet. Her er svarene jeg fikk:
-------------------------------------
KAMAKAZE
Registered User
turbo is shot, plain and simple. have a friend follow you and do a full boost pull to about 5K then let off... there should be alot of blue/black smoke once u let off. if it smokes on acceleration then ur motor may be giving out as well
-------------------------------------
teex212
Gold Level
your turbo is not shot....your rings are gone .. do a compression test..your pcv should be puffing smoke out as we speak.
-------------------------------------
teex212
Gold Level
blowby gases are goin pass your rings.... down to crank case then back up to PVC system...PVC is then routed to your intake stream(turbo inlet).... once you let off the gas all that smoke and oil is revert out to the ATM or back to intake.. so take your pick.... we rarely run into bad ct26 smoking oil.. in this forum.
and yes its goona be expensive pendin on wat you wanna do...1000 and up
-------------------------------------
Over er altså svarene jeg fikk. Noen mener det er turboen, andre mener det er stempelringene. Virker jo som om han har peiling på hva han snakker om han som foreslo det med ringene. Turboen skal jo nylig være ombygd og overhalt, og ifølge GT4 CS som så på den så er den jo så god som ny. Ser nermest ikke brukt ut, og ikke var det slark i den heller.
Ikke kommer det noe svart røyk når jeg gir på, ikke kommer det noe svart røyk når jeg slipper gassen heller. Pga AFM kommer det litt, men ikke merkbart, og da heller ikke noe mer enn vanlig.
Får vel bare ta en kompresjons test på den i morgen, men å få toyota til å gjøre dette er helt utelukket. Det koster sikkert 40-50.000 kr, og da er det jo like greit å kjøpe en ny motor......
Så det blir nok å få noen til å gjøre dette svart i så fall..
Hva koster det for nye ringer? og er det noe annet som bør skiftes i samme slengen i så fall?
Dette har jo ført til mye feiltenning som igjen har ført til detonasjoner som igjen har ført til ødelagte bankesensorer.
Og nå er spørsmålet: har det ført til ødelagte stempelringer også?
For tingen er nemlig at når jeg slipper gassen og luften slippes ut av dumpventilen så kommer det en god sky med olje/oljedamp ut av dumpventilen. Så mye at man kan tydelig se det kommer opp av motorluka når en kikker i speilet, og om man går bak og ruser motoren litt mens man ser på dumpventilen, så ser man tydelig at det spruter ut der...
Skrev en tråd på det amerikanske forumet. Her er svarene jeg fikk:
-------------------------------------
KAMAKAZE
Registered User
turbo is shot, plain and simple. have a friend follow you and do a full boost pull to about 5K then let off... there should be alot of blue/black smoke once u let off. if it smokes on acceleration then ur motor may be giving out as well
-------------------------------------
teex212
Gold Level
your turbo is not shot....your rings are gone .. do a compression test..your pcv should be puffing smoke out as we speak.
-------------------------------------
teex212
Gold Level
blowby gases are goin pass your rings.... down to crank case then back up to PVC system...PVC is then routed to your intake stream(turbo inlet).... once you let off the gas all that smoke and oil is revert out to the ATM or back to intake.. so take your pick.... we rarely run into bad ct26 smoking oil.. in this forum.
and yes its goona be expensive pendin on wat you wanna do...1000 and up
-------------------------------------
Over er altså svarene jeg fikk. Noen mener det er turboen, andre mener det er stempelringene. Virker jo som om han har peiling på hva han snakker om han som foreslo det med ringene. Turboen skal jo nylig være ombygd og overhalt, og ifølge GT4 CS som så på den så er den jo så god som ny. Ser nermest ikke brukt ut, og ikke var det slark i den heller.
Ikke kommer det noe svart røyk når jeg gir på, ikke kommer det noe svart røyk når jeg slipper gassen heller. Pga AFM kommer det litt, men ikke merkbart, og da heller ikke noe mer enn vanlig.
Får vel bare ta en kompresjons test på den i morgen, men å få toyota til å gjøre dette er helt utelukket. Det koster sikkert 40-50.000 kr, og da er det jo like greit å kjøpe en ny motor......
Så det blir nok å få noen til å gjøre dette svart i så fall..
Hva koster det for nye ringer? og er det noe annet som bør skiftes i samme slengen i så fall?
Sist redigert av FireWalk den 27 jun 2005 00:46, redigert 1 gang totalt.
- MR2 TURBO -