TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sa-Lf prosjekt : Varm-garage til vinteren.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #116385  av Arne rebel

Tenkte jeg skulle dele mitt lille sommer-prosjekt med dere.
Etter at jeg ikke kan stå på lageret som jeg og broderen lånte plass på, måtte jeg sette i gang med å gjøre ferdig garagen.
Det sto en gammel garage på stedet den nye blir sett opp, men den nye blir noe større. Ringmuren ble satt opp i fjor, mens reisverket begynte jeg med i år. Har ikke fått godkjent hevinga av taket enda, så jeg satte kun opp noen planker for å se høyden...
Vedlegg
6"x2" reisverk på vei opp....
6"x2" reisverk på vei opp....
P6210414.JPG (553.93 kiB) Vist 167 ganger
Hjelpere er fint å ha når en skal støpe og isolere...
Hjelpere er fint å ha når en skal støpe og isolere...
Bilde 305.jpg (581.35 kiB) Vist 161 ganger

#127358  av Arne rebel

Fredagen og lørdagen før Jappsetreffet la jeg på takstein på garagen...over 3tonn stein bærte jeg opp fra bakkeplan til taket. 8)
(Laget forresten takstolene selv...)
Vedlegg
De første radene lagt opp
De første radene lagt opp
P8190115.JPG (356.77 kiB) Vist 180 ganger
Snekkeren
Snekkeren
P8190117.JPG (234.65 kiB) Vist 179 ganger

#127393  av mk1 black limited

Litt misunnelig på den garasjen der...men vanskelig å få til når man bor på Carl Berner i Oslo...;-)

#128580  av Arne rebel

mk1 black limited: Det skal bli godt med et fast mekke sted, men det har kostet penger og nesten all fritid i år... 8)

#128604  av aneriks

så ut som en konge garasje :) *misunnelig*

#128605  av FireFox

Digg.. sku hatt et sånnt sted jeg oxo... :)

#128621  av Anders gullstein

mk1 black limited skrev:Litt misunnelig på den garasjen der...men vanskelig å få til når man bor på Carl Berner i Oslo...;-)
Hvordan lagrer du dine to "små" du da Jørn?

Leier en garasje på Jevnaker, 10 min unna der jeg bor, men det er bedre enn å la bilen stå ute under trær. Bilen stod ute i en tre uker før jeg skaffet garasjen, og den så ikke ut mildt sagt. Disse trærene gjør sitt på lakken :?

#151036  av Arne rebel

Nå begynner ting å ta form...fått montert isolert porter, lufting i tak, isolert vegger og tak, samt lagt på plast. Gipset veggene nede. Fyrer kun med en 2000w vifte og har 15varmegrader inne med 5minus ute 8) Får jeg bare gipset ferdig taket nede og felt inn lysene så kan jeg pusle litt med mr2en også....(Droppet å støpe gulv i sommer da tiden ikke strakk til...angrer litt på det, men ting tar tid når en kun snekkerer på fritiden :wink: )
Vedlegg
Tinte opp bilen etter 2mnd ute i snø og kulde....
Tinte opp bilen etter 2mnd ute i snø og kulde....
P1150111.JPG (158.83 kiB) Vist 169 ganger
Sentralstøvsuger, luft uttak og strøm montert på 3stk av veggene
Sentralstøvsuger, luft uttak og strøm montert på 3stk av veggene
P1150087.JPG (242.37 kiB) Vist 162 ganger
lufting og noe av el. rørene
lufting og noe av el. rørene
PC270016.JPG (242.63 kiB) Vist 168 ganger

#151040  av Turbotrille

Dette ser jo riktig bra ut det.. :)

Vil bare komme med et lite lystips, om du ikke alt har gjort noe med det..
Men ihvertfall, skaff deg noen lysrør og heng de på veggene, ca 1-1.5meter over bakken, det vil hjelpe deg noe helt sinnsykt når du skal skru bil, det vil bli mye lysere... :)

#156589  av Arne rebel

Turbotrille: Den løsningen du beskriver var mitt ønske, men fordi lampene bygget litt for mye inn i rommet ble de valgt bort mot 9stk lamper med lysrør på 2*36w i taket....lyser ok det også.

#156629  av Dice

Kan jeg spørre deg hvilket budsjett du har på garasjen, eller hva du tror den kommer til å ende på?

Sikle Sikle :P

#156660  av doffy

en av de mest gjennomførte garasjene jeg har sett ihvertfall! ;)

#156686  av GT_rider

Ehh..mulig det bare er meg som er gniten.
Men å bruke en vifte på 2kW til å varme opp en garasjen med, må da gjøre ett greit innhugg i trømregningen. En gassovn eller noe i den retningen er vel litt bedre ånn sett. Eller??

Ellers kommer du til å få deg en grei plass å pusle med bilen :D Misunner deg den altså :wink:

#156753  av Arne rebel

GT_Rider: Det er ikke det som skal være varmekilden permanent, men vannvarme i gulvet for å holde ca 5varmegrader når en ikke mekker, og en gass eller dieselvarmer som blir montert i en kulvert som en setter igang når en skal mekke (ca 16-18varmegrader).
Dice: Hadde jeg valgt en ferdig garasje hadde jeg kommet mye billigere unna, men jeg hadde noen ønsker som de ikke leverte....og det var 6"*2" reisverk, utlekting bak panel for ekstra lufting, sveitserpanel, takstoler i 8"*2" med 45grader takvinkel og limtre i utbygget over portene. Støpte også ringmur som fordyret en del. Isolerte vinduer og porter er heller ikke gratis. Så i rene penger har jeg vel brukt ca 90000kr, men jeg har samlet litt under tiden som eks isolasjon, lamper, forskalingsmatriell, stål, k-rør, bokser etc. som entrepenører har hatt for mye av ved prosjektet slutt, og isteden for å retunere det har de gitt det bort eller solgt det for en symbolsk sum. Regner med å bruke ca 40000-50000kr til på varme i gulvet og innrede oppe....en må jo ha bar med tappetårn, toalett må en få klemt inn, kontorpult med pc og musikk\film muligheter osv. Så planenen er der, men det er værre å få de ut i live.(Trist en bor i byggefelt slik at en ikke får bygge større enn 50m2 her)
Doffy: En prøver å lage det mest mulig bekvemt i "snickar bua" :)
Vedlegg
Hadde ikke minstegutt tatt i et tak hadde jeg aldri blitt ferdig med gipsingen.
Hadde ikke minstegutt tatt i et tak hadde jeg aldri blitt ferdig med gipsingen.
P1290139.JPG (258.08 kiB) Vist 165 ganger

#156758  av doffy

Arne rebel skrev:Doffy: En prøver å lage det mest mulig bekvemt i "snickar bua" :)
hehe vanvittig bra :D

Når jeg ser på DEN garasjen lurer jeg litt på hvordan du bor :D
Må jo være et palass