TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GÃ¥en turbo...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #114273  av FireWalk

Fikk en særdeles kjedelig telefon fra Toyota i Ålesund i dag.. De hadde satt sine beste folk til å undersøke bilen, og den foreløpige konklusjonen er at turboen er gåen. Den lader ikke i det hele tatt. Den går ikke rundt engang. Så den er helt gåen. Derfor går bilen så dårlig.....

veldig kjekt...

Ikke spør hvordan dette skjedde, for det aner jeg ikke. Ikke noen ulyder og ikke noe svart røyk.. har ikke vært inne på tanken om at det kan ha vært turboen engang.. trodde det var AFM, MAP eller diverse andre sensorer som gar gåen.. Men når toyota sier at turboen er gåen så er den vel gåen... de har jo tross alt hatt sine BESTE folk på saken..

men for å gå rett på sak:

Hvor kan jeg få tak i billige turboer som passer på denne bilen? (amerikansk MR2 Turbo). Vurderer å se meg om etter noe brukt...

Hvis ikke kan det jo være en ide å kjøpe en større turbo når man først skal ha nytt, istedet for å gå på orginale dyre deler.. Hva slags turboer passer på disse bilene? hva bør jeg gå for? som ikke koster skjorta.... :roll:

#114278  av Master

Du kan sette på en CT26 (som sitter i den amerikanske MR2 turbo 90-95) eller CT20b som sitter i japansk 3.gen 3s-gte. 94+

Da trenger du ingenting annet... Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg var å finne ut hvilken turbo jeg hadde. Har du ct20b? hvis du har ct26 kan du sende den inn til ats tuning i usa og få den oppgradert til "ct27". Er veldig mange som gjør dette i USA, og det er absolutt den billigste løsningen hvis man ønsker litt mer power.

les mer på http://www.atsracing.com/

Skal du ha noen andre turboer enn de nevnt over må du bytte alt mulig annet. wastegate, downpipe osv osv. så det blir fort penger.

Er turboen din så gåen at den ikke kan repareres? Da hadde jeg lett etter en ct20b. vet ikke hvor du skal lete... men amerikansk mr2 forumet kanskje? markus? noen som importerer fra japan?

#114284  av FireWalk

Har hørt snakk om å få den reparert og oppgradert ja, men om dette koster svært mye penger kan man vel like gjerne bare kjøpe en ny, eventuelt en brukt.. ?

hva slags "kit" kjører dere andre med uorginal turbo da? og hva er pris på dette?

Jeg aner ikke hva som har skjedd med turboen engang. Har jobbet så mye at jeg har ikke fått vært innom toyota og snakket med dem, snakka bare såvidt med en på telefon isted, og han visste ikke helt hva det var han heller.. Men gåen var den iallefall. Den gikk ikke rundt, og ladet ikke i det hele tatt.. :?

#114293  av jostein_loenning

Kan anbefale ats racing ja, kjører sjølv med td06-kitet på celicaen, skikkelig godt drag i den.

#114316  av sleeper

hva med og få fensport i england til og oppgradere den til en stage3 turbo sånn som 2fastgt4 har gjort da??
han er veldig fornøyd med den og den skal holde til 360hk....

#114324  av FireWalk

sleeper skrev:hva med og få fensport i england til og oppgradere den til en stage3 turbo sånn som 2fastgt4 har gjort da??
han er veldig fornøyd med den og den skal holde til 360hk....
Disse oppgraderte turboene, er de like bra som en ny custom turbo?

hva ligger prisen på for å få den overhalt/obbygd? og spørs det ikke litt på hva slags problem som er på turboen som gjør at den er gåen?

#114326  av CelicaTurbo

med tanke på at firewalk har en egenskap til å kjøre bilen sin opp i 1.7 bar trykk så tror jeg ikke ct20b er veien å gå siden disse ikke er så glad i så mye trykk, dessuten er det jo ikke godt å si hva som står i bilen nå. Jeg hadde enten kjøpt et nytt turbokit av et slag, eller sendt gamleturboen til et overhalingsverksted og hørt hva de kan gjøre med den og hvor mye som må byttes.

#114329  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:med tanke på at firewalk har en egenskap til å kjøre bilen sin opp i 1.7 bar trykk så tror jeg ikke ct20b er veien å gå siden disse ikke er så glad i så mye trykk, dessuten er det jo ikke godt å si hva som står i bilen nå. Jeg hadde enten kjøpt et nytt turbokit av et slag, eller sendt gamleturboen til et overhalingsverksted og hørt hva de kan gjøre med den og hvor mye som må byttes.
Hehe... 1,7 bar var jo en glitch.. .på samme måte som at det er umulig å si hvor mye den reelt har vært oppe i siden toyota glemte å koble på wastegate slangen.. men hvor kan jeg henvende meg for å få reparert turboen da?

om jeg skal ha et nyt kit, så koster vel dette fort 15-20.000 kroner.. og det er jo en utgift jeg helst skulle vært foruten :?

Nå kommer jo Neemi og GT4CS på besøk hit på søndag, så kanskje han klarer å finne ut litt mer..

Blir så frustrert. Toyota sier Turboen er gåen, at den ikke går rundt i det hele tatt og at den ikke lader, og det er det som fører til at bilen går så dårlig.

Kameratene mine som har sett på bilen frem til nå påstår at toyota ikke har peiling, og at turboen er helt fin, men at det er et elektrisk problem.

Altså.. man blir jo stående litt i stampe når man har fint lite greie på slikt selv, og det er 2 forskjellige formeninger om hva problemet er..

Tenkte å bare få tak i en slik henger å ha bilen på, også frakte den til og fra forskjellige steder der de faktisk har peiling. Så kanskje jeg kan finne ut nøyaktig hva som eventuelt er gale med turboen.

Ene kompisen min sa at om det som toyota sier er slik at den ikke går rundt engang så må lagerene være helt ødelagt, og da skulle det ha kommet en masse røyk og ulyder og styr.. men det har det jo ikke gjort, har ikke hørt NOEN unormale lyder fra turboen, og ikke sett noe røyk.. så jeg vet neimen ikke jeg altså.. :roll:

syntes det er rart at den bare kan ta så fullstendig kvelden HELT plutselig. Bilen har jo nermest stått stille hele tiden i det siste, og når den har vært kjørt har den vært kjørt så forsiktig at selv ikke bestemor kunne kjørt den mer forsiktig..

#114331  av Master

Finn først og fremst ut om det står toyota på den turboen. Det klarer du å se når du kjiker neddi motorrommet.

bare "Toyota" = ct20b
"Toyota ct26" = ja.. du fatter.

CT26 er ikke lurt å presse over 15psi (1,1 bar) og ct20b er ikke lurt å presse over ca 20 psi.. Så om du har en av disse turboene har du kjørt ALT for høyt trykk. det forklarer kanskje bankesensorene som har tatt kvelden...

Hvis du har et eller annet komplett turbokitt så må du jo få tak i akkurat den samme turboen slik at alt passer. Jeg har lite tro på at turboen bare plutselig tar kvelden uten ulyder og røyk. så ville ha sjekka det selv med å ta av innsuget og sjekk om turbinen snurrer fritt rundt, sjekk også om det er mye dødgang på akselen.

Sjekk her om du er i tvil: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm

#114341  av mralp

Jeg har vært fanatisk mhp Toyota, og kjørt div Toyota i mer eller mindre 12 år nå. Har bare gode erfaringer.

Men jeg har aldri levert en modifisert bil til et Toyotaverksted.

Modifiserte biler leveres til et tunningverksted. Det er ikke dyrere, og de har kompetansen du søker. Når endringer og modifikasjoner ikke kan dokumenteres (som i ditt tilfelle) ber du om problemer ved å levere den på et vanlig verksted.

Håper du får orden på bilen din. Fensport stage 3 har veldig fin balanse mellom effekt og respons, jeg ville nok kjøpt denne og satt bort både byttet og ny chipping til et tunningverksted.

mvh

#114346  av CelicaTurbo

Master skrev:Finn først og fremst ut om det står toyota på den turboen. Det klarer du å se når du kjiker neddi motorrommet.

bare "Toyota" = ct20b

CT26 er ikke lurt å presse over 15psi (1,1 bar) og ct20b er ikke lurt å presse over ca 20 psi.. Så om du har en av disse turboene har du kjørt ALT for høyt trykk. det forklarer kanskje bankesensorene som har tatt kvelden...
Turboen som står i Firewalk sin bil er trolig en oppgradert ct26 og de klarer fint å produsere ganske så høyt trykk og være pålitelige. 2fastgt4 her på forumet har jo en oppgradert turbo som han kjører 1.4-1.6 på om jeg husker rett?

Firewalk: å finne ut om det stemmer som de sier at turboen ikke går rundt er rimelig enkelt å finne ut av, så det sjekker du lett selv når du har bilen igjen. Det er bare å dra av innsugslangen til turbo og rotere den for hånd det så merker du tilstanden der. Angående turbo så hør med 2fastgt4 her på forumet, han har en oppgradert ct26 og jeg mener å huske han fikk den fra es-tuning eller noe slikt, men hans motor produserer nå ganske fin effekt på turboen ihvertfall.

#114364  av FireWalk

Takker for svar! Er ingen tuning verksteder i nærheten her som jeg vet om, så derfor ble det Toyota.. :?

Skal prøve å få hentet bilen på fredag. Uten lappen er det ikke så lett å komme seg til å fra. Jeg bor et stykke unna Toyota forhandleren også så jeg må få med meg 2 kamerater med 2 biler skal jeg få hentet bilen. Når dette må gjøres i arbeidstid i tilegg er det ikke så lett. Håper bare det ordner seg uten at jeg trenger å vinne i lotto for å få det til! ;)

Utifra det jeg leser over tror jeg det blir å oppgradere turboen, eventuelt få den overhalt dersom den ikke er helt herpet. Jeg var inne på tanken om å sette på noe custom greier, men om jeg da må bytte til annen manifold og ekstern wastegate osv så blir det fort mye mer penger enn det jeg hadde sett for meg.

Skal prøve å få tilbake bilen og så få tatt en sjekk. Selv om bilen går fremover er det vel ikke annbefalt å KJØRE med den når den er i en slik tilstand som dette? så da må jeg vel få tak i en slik bil-tilhenger å ha den på...

#114371  av sw20

det har jo både blåst og poffa fra den turboen din eirik....... :shock:

husker du ikkje da du dro fra etter at vi skifta "knokk" sensoren din da???

DET HADDE DU IKKJE GREID UTEN TRYKK DET SKAL E LOVE DEG....

#114374  av FireWalk

sw20 skrev:det har jo både blåst og poffa fra den turboen din eirik....... :shock:

husker du ikkje da du dro fra etter at vi skifta "knokk" sensoren din da???

DET HADDE DU IKKJE GREID UTEN TRYKK DET SKAL E LOVE DEG....
Jepp.. vet der har væt trykk på den. Så det er litt rart at den plutselig bare skal være helt død uten noen forvarsler. Poffinga kom vel pga de vakumslangene som ikke var på, slik at det ble feil bensin/luft forhold. oG dermed smalt det i potta.

Jeg har forstått det slik at når turboen er iferd med å bli ødelagt så begynbner den å ule, eller om lagerene går så kommer det olje inn og blander seg i eksosen slik at det blir sinnsyke mengder svart røyk bak bilen. Turboen har jo hørt helt fin ut og jeg har ikke vært misstenksom i det hele tatt. Og plutselig sier Toyota at den er DØD? merkelige greier..

sitter på EBAY og kikker litt nå.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 05550&rd=1

der er en slik oppgradert en. Er det der noe jeg burde gå for?

#114421  av Amund

Master skrev:Finn først og fremst ut om det står toyota på den turboen. Det klarer du å se når du kjiker neddi motorrommet.

bare "Toyota" = ct20b
feil, selv om de kun står toyota på den, kan de like godt vere en ct26.....