TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Ã¥ skifte støtdempere pÃ¥ supra (Ferdig !!!) :)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #97606  av Dice

Siden vi alle er "gode venner" her på forumet, så lurte på om noen av dere kan hjelpe meg å skifte støtdempere på min MKIII supra. Har nyinnkjøpte gule koni liggende, og bilen trenger dem sårt.

Siden jeg fremdeles er student, så blir det for dyrt hele tiden å gå på verksted for å fikse ting, samt at man ikke lærer noe særlig nytt av det.

Det jeg er ute etter er assistanse av det som gjøres, evt noen som også har riktig verktøy, slik at vi kan gjøre dette kjapt :D. Jeg har noe verktøy, men ikke slikt spesialverktøy som fjærklemmer osv.

Jeg har ikke så mye å gi i belønning for arbeidet, men jeg kan friste evt med ett par flasker wiskey eller lignende :)

Sted: Oslo eller Oslo området
Sist redigert av Dice den 10 apr 2005 19:58, redigert 1 gang totalt.

#97622  av GT4 CS

NÃ¥r passer det for deg?

#97644  av Dice

GT4 CS skrev:NÃ¥r passer det for deg?
Hva med neste helg? :D

#97665  av GT4 CS

AVTALE :D
Har et sted på skedsmokorset vi kan stå og skru, du trenger ikke ta med verktøy, jeg har det vi trenger.

#97675  av Dice

Flottings :D :D :D

Har sendt PM

#97791  av Turbotrille

GT4 CS skrev:AVTALE :D
Har et sted på skedsmokorset vi kan stå og skru, du trenger ikke ta med verktøy, jeg har det vi trenger.
Byttet på en Supra MKIII tidligere???

#97798  av GT4 CS

Ikke på supra nei, men byttet sikkert over 100 dempere før så det burde ikke bli noen problem på denne heller. Eller må du ha slik spesialverktøy for og få ut demperen av fjerbenet som på audi? Lurer jo den patenten lett med stor rørtang eller wisegrip :D
Noe spes siden du skriver eller turbotrille?

#97835  av CelicaDeath

da stikker jeg innom en tur :) du får si ifra når det skal gjøres rune :)

#97857  av Turbotrille

GT4 CS skrev:Ikke på supra nei, men byttet sikkert over 100 dempere før så det burde ikke bli noen problem på denne heller. Eller må du ha slik spesialverktøy for og få ut demperen av fjerbenet som på audi? Lurer jo den patenten lett med stor rørtang eller wisegrip :D
Noe spes siden du skriver eller turbotrille?
Nei egentlig ikke, men det er heldigvis ikke så mye styr som med diverse VAG..
Men det er noen øvre bærearmer som kanskje kan gi deg noe hodebry.
Fremme kan du faktisk dra ut bolten til øvre bærearm nok til å få av bærearmen, noe som er nødvendig, bare press den innunder innerskjermen, det kan faktisk virke et lite øyeblikk som at du må ta av innerskjermen eller at bolten er for lang til å få den ut, men det går, bare dra litt i i innerskjermen.

Bak er det ike fullt så mye arbeid, men der også må du av med øvre bærearm, men der er det ikke noe problem, og dekselet overhøyttaleren er bare klipset nedpå, så det er bare å vippe opp når du skal ha av demperen oppe.

Bare litt tips og råd til å ha i bakhodet når du begir deg løs på jobben, du skjønner hvordan det fungerer når du har begynt å skru. :)

Husker faktisk ikke om det er de samme teite stagene som står mellom stabstag og demper på Supraen som på andre Toyota, men de kan noen ganger være veldig vrien.

Lykke til. :)

#98030  av GT4 CS

Takker for svar Turbotrille :D Gode råd er alltid tid spart.
Bare og stikke innom det celicadeath :D

#98175  av Turbotrille

GT4 CS skrev:Takker for svar Turbotrille :D Gode råd er alltid tid spart.
Bare og stikke innom det celicadeath :D
Ingen årsak, det er vel derfor vi er her. :D:D

#99852  av Dice

Endelig ferdig meg å skifte støtdempere. Vil først takke GT4 CS (Rune) og Søren for meget god "assistanse" :wink: .

Hele operasjonen tok 6-7 timer, men det var ikke effektiv arbeidstid. Vi tok det relativt sakte og ett hjørne av gangen slik at jeg fikk med meg hva som skulle gjøres (meget lærerikt).

Demperne var justerbare Gule Koni dempere fra Titan Motorsport i Orlando for $100 stykket (som jeg selv kjøpte i butikken deres i Orlando, Woo Woo). Jeg trodde at de justerbare demperne kunne justeres etter installasjon, men det kunne de altså ikke. De måtte justeres før intallasjon. For en som ikke har skiftet dempere før, synes jeg denne "justeringsmetoden" virket litt rar og ikke helt nøyaktig. Men vi fikk det til :D

Demperne som var på bilen hadde forskjellig slitasje. Noen var litt redusert og svak (bak), mens de foran, spesielt den berømte "stagedrive" demperen min på høyre side (for de som har sett filmen), var total kaputt. Ingen effekt på den, så jeg kjørte egentlig bare med demping fra fjærene :shock: . Når man dyttet ned dekket, så hang det bare og fjæret opp og ned :lol: :oops:
Jeg er glad at bilen var til vinterlagring de siste 5 mnd, og at jeg ikke kjørte rundt med det.

Etter det vellykket byttet, kan jeg si at jeg nesten har fått ny bil. Den er bare helt fantastisk å kjøre. Takk igjen, RUNE :mrgreen:

Mens meg og Søren holdt på med å skru fjærstrammere, fant Rune seg til rette i motorrommet og fant på ymse ting å skru på.
- for å skifte luftfilteret, måtte intercoolerpipen og air mass pipen av. Filteret var så absolutt ferdig (svart av drit), så det var deilig å få inn et nytt hvitt ett. Videre måtte luftfilterboksen tettes og rengjøres.

- dumpventilen lakk inn falsk luft, og den var ikke festet skikkelig engang. Dumpen ble festet med andre klemmer, og en vakumslange ble skiftet. Samtidig som at fjæren inne i ventilen må strammes (gjøres senere), for å få en mer definert lyd.

- Når alle de overstående slangene var av, fikk vi et klart syn av turboen, og "pipen" som går inn i den. Der fant Rune en sprekk. Så slangen mellom luftmengdemåleren til turbo'n hadde revnet. :shock: Dette skal skiftes med en gang jeg får slangen fra Toyota.

#99899  av Turbotrille

Kanonbra at det ble et vellykket bytte. :D

Men det jeg er mest nyskjerrig på er om noen av tipsene mine hjalp dere noe særlig??

#99926  av Dice

Turbotrille skrev:Kanonbra at det ble et vellykket bytte. :D

Men det jeg er mest nyskjerrig på er om noen av tipsene mine hjalp dere noe særlig??
Vi følgte rådene dine. Vi slapp å ta av innerskjermen foran for å dra ut bolten til bærearmen. :)

Men bak trengte vi ikke å løsne bærearmen. Det gikk fint uten :wink: . Ellers, kan man nevne at etter man fjernet den ene skruen som holdt fast dekselet over bakhøytalerne, så var det bare å vippe det ut.

Var nettopp hos toyota og bestilte den slangen mlm luftmengdemåleren og turbo'n. Får den imorgen :P

#99950  av Turbotrille

Høres veldig bra ut.
Når andre blir fornøyd, så blir jeg også fornøyd. :D