TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Innbrudd i bil

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #94555  av Azrael

MÃ¥ ha ut litt frustrasjon her...

Som topicen viser, sp gjelder det et innbrudd i en bil. Det er ikke min bil det gjelder, men jeg ble ganske frustrert fordet. Det var en som hadde innbrudd i garasjen sin hvor bilen sto her om dagen. De hadde ikke fått med seg noe, siden ikke skjønte hvordan de skulle få høytalerne ut av dash`n, og resten av anlegget var ikke ferdig ennå. Og da på pure faenskap hadde de stukket hull på elemntene, kuttet den fiberoptiske ledningen og en IP ledning, og de hadde ødelagt isoleringa og revet opp det som var gjort bak i bagasjerommet.

Men saken er; han var redd for at dette kunne skje og hadde derfor et kamera i garasjen sin. Så hvis noen skulle prøve seg, hadde han det på tape. Han rusla ned på kammeret, når det værste sinnet hadde lagt seg. Han la frem saken sin og lurte på hvor stor sjansen var for at saken ville ble løst. DA fikk han denna mld i tryne; "Saken vil bli henlagt pga bevisets stilling....." ???? What the f...! Greit nok at personværnet kanksje har noe å si her, men du må da ha lov til å beskytte dine egne greier!?!

Hadde dette vært meg, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Mest sannsynlig tatt saken i egne hender, sammen med noen bekjente. Men er det virkelig så stusselig her i landet at man bare kan valse inn i garasjen/huset/bilen osv til noe å bare forsyne seg?

#94558  av CelicaTurbo

er dessverre slik at video fra slik overvåkning som er gjort uten tillatelse fra datatilsynet ikke vil kunne brukes i en eventuell sak. Tilsvarende saker har vært oppi i media noen ganger. Det er mulig at beviset kan brukes om det opplyses med skilt ved inngangen til garasjen at det er videoovervåkning av området, men jeg kjenner ikke til detaljene rundt det der.. men.. rimelig frustrerende ja, og jeg tror faktisk jeg fremdeles ville ha videoovervåke min egen garasje (når jeg får meg garasje vel og merke). Det er i det minste en sjangs for at man kan gjenkjenne personene og ta saken i egne hender om politiet ikke ønsker å foreta seg noe.

#94559  av jumbo

Innbiller meg faktisk at det er forskjell mellom privat eiendom kontra offentlig sted her... Videoovervåkning på egen privat eiendom krever hvertfall ingen godkjenning eller merking, i motsetning til offentlig plass. Hvor gyldig det er som bevis derimot, har jeg null aning om.

#94561  av CelicaTurbo

mulig det ikke krever tillatelse når det gjelder privat eiendom, jeg er ikke sikker. Men jeg er rimelig sikker på at det alltid skal opplyses med skilt om at et område er overvåket for at dette skal være tillatt. Men det er jo bare snakk om å ha et lite klistremerke på dørkarmen eller litt bortgjemt det.

#94562  av GT4 CS

Det holder ikke og bare sette opp et skilt, du må ha søkt hos datatilsynet og fått det godkjent før du kan bruke det mot noen rettslig.
Men får og kunne bruke privat om man tenker løse saken uten og anmelde så er det jo ypperlig og få se hvem man skal knuse kneskålene på.
Ta heller saken i egne hender om dere vet hvem det er. Politiet løfter sjelden fingra i slike "småsaker"
Bare husk at vold avler vold, så ta heller og fyll hans bakre hulromm med en hel boks fugeskumm eller noe :twisted:

#94565  av FireWalk

Er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i en slik situasjon. Politiet i Norge gidder ikke bry seg med minre det er snakk om drap eller grovt ran. Eller brudd på trafikk reglene (som orøvrig er det værste man kan gjøre med unntak av drap).

Det du trenger er:

10 stk store sterker kamerater
10 stk balltre/brekkjern

bil som kan transportere alle.

Så er det bare å finne ut hvor disse folka bor, for så å oppsøke dem en etter en og få penger som dekker reperasjoner + for tort å svie.

Politiet i Norge er en VITS... de klarer ikke oppklare en sak om den ligger forran trynet på dem engang.. eneste traps saker, da er de NØDT til å prøve å oppklare og må leie inn eksopert hjelp fra spesial avdelinger osv. jobben til politiet går stort sett ut på å skrive bøter til trafikk syndere og kjøre hjem fulle fjortisser på lørdager osv.

Det er nesten ikke vits i å gå til politiet for å annmelde tyveri eller grov vold.. ingentin skjer uansett.. vi har jo tilfeler der folk har faket tyven på fersk gjerning og purken kommer og vekommende leverer tyven til politiet. så må de bare slippe han pga bevisets stilling... heh..

Nei... ta saken i egene hender og sving balltreet til han åpner lommeboka...... slike idioter fortjener ikke noe bedre...

Vedkommende befinner seg sikkert i nærhete.. tviler på de kommer langtveis fra.. og siden de har gjort hærverk samt at de ikke fikk med seg det de kom etter så vitner dette om at det ikke er proffesjonelle innbruddstyver det er snakk om, men en amatørmessig ungdomsgjeng...

kanskje det er noen som har noe imot han? kan jo være en slags "hevn-aksjon?"

uansett.. få tak i dem og få dem til å BETALE... på den ene eller den andre måten.... skulle de annmelde dere for vold så blir det bre henlagt pga bevisets stilling likevel... 8)

#94572  av tbergstad

Hehe.. Firewalk er virkelig irritert på hvordan vi styrer landet årt :lol:

Men jeg er enig med firewalk.. Hater sånne pøbler.
Hadde innbrudd i leilighet og bil for noen år siden. Politiet var her og dusja støv på vegger etter fingeravtrykk, men det skjedde liksom ikke mer. Jeg og en kompis oppsøkte jævelen som vi visste hadde gjort det og trua han. Da vi fortalte at vi hadde gjort dette til politiet sa de at det var synd vi ikke tok oss inn i leiligheta til vedkommende. For der var garantert tyvgodset.

Saken ble senere henlagt. Synd vi har rota oss så grundig vekk i lover og regler her i landet.
Leit det som skjedde med kompisen din da Azrael.

#94589  av Kjelliken

:shock: :shock: :shock: speach lesss!!!!!!! :shock: :shock: :shock:

#94690  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:mulig det ikke krever tillatelse når det gjelder privat eiendom, jeg er ikke sikker. Men jeg er rimelig sikker på at det alltid skal opplyses med skilt om at et område er overvåket for at dette skal være tillatt. Men det er jo bare snakk om å ha et lite klistremerke på dørkarmen eller litt bortgjemt det.
tror nok et skilt ville virket veldig forebyggende også da..

#94709  av CelicaTurbo

sindrejl skrev:
CelicaTurbo skrev:mulig det ikke krever tillatelse når det gjelder privat eiendom, jeg er ikke sikker. Men jeg er rimelig sikker på at det alltid skal opplyses med skilt om at et område er overvåket for at dette skal være tillatt. Men det er jo bare snakk om å ha et lite klistremerke på dørkarmen eller litt bortgjemt det.
tror nok et skilt ville virket veldig forebyggende også da..
hehe, ja det er jo klart :oops:

#94711  av Goose

Datatilsynet har klare regler..

Så lenge du ikek har filmet selv ved å holde kamera så er dette ikke brukenes, desverre.

Men det inbruddet høres ut som noen var lei av karen... :roll:

#94716  av Azrael

Hhmmm. Tror ikke det, var nok heller en amatørgjeng som gjorde det på f... bare for å være jævli. Sikkert frustrasjon over at de ikke fikk med seg noe.

#94727  av Goose

Han har ikke gått rundt og "skrytet" over anlegge sitt osv?
Og så plutselig var det noen som var missunelig og som ikke hadde rå til samme tingene og ødela det.

#94730  av Azrael

Tror ikke han har skrytt av det, men han har jo fortalt folk om prosjektet sitt. Det kan jo av noen oppfattes som skryt, men jeg tror ikke det var med hensikt fra hans side å være "blærete". Men liit missunnelse kan det jo ha vært. Men ingenting ble bort, bare et ødelagt frontsett og noen avkutta ledninger. Han var glad for at han hadde gjemt det andre inne.

Men uansett om han har skrytt eller ikke, er det jo noe galt her i landet når folk kan stjele / gjøre hærverk uten å bli straffet for det :?

:twisted: Men jeg vet at hadde det vært mine ting, hadde jeg ikke snakket med polisen engang :twisted:

#94732  av GT4 CS

Og gå til polisen idag med slike småsaker er bortkastet tid. Og da man vet hvem som har gjort det trenger man ikke alltid hevne seg dagen etterpå. Man kan fint vente et år om man er hevngjerrig nokk.
En fin metode er jo og finne bilen hans, tappe olja av motoren ,ta med en dunk slik at han ikke ser olja. Koster han masse penger det. Motor ødelagt på 1 sekund :)
Whitesprit på gressplenen hans er heller ingen ting og fornekte.
Send brev til kona hans der du utgir deg for og være ei annen dame han har lurt og pult barn på eller noe, er så uendelige mange muligheter man har uten og banke dritten ut av folk, for desverre tviler jeg på at man klarer slutte slå med en gang om man tar den varianten, og grov vold er litt interesant og etterforske for politiet, iallefall om det kommer i avisa. Så nei ødelegg livet hans psykisk og kapre kona hans, da har du gjort en pen hevn og kan smile lykkelig hehe.
Har null respekt for folk som ødelegger for den vanlige mann i gata. bedere og la det gå utover større bedrifter, de har litt mere penger og rutte med :roll: