TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Snø IGJEN...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #94211  av FireWalk

Ikke før var våren kommet før snøen la seg igjen som et tykt teppe over det ganske land... jeg blir så DRITTLEI av denne vinteren nå... i hele forige uke var det 6-7 varmegrader og sol.. fint vår vær.. krokkusen og diverse blomster var i full gang med å spire... det var vår i luften.. men ikke før har man fått frem smilet før snøen kommer over natten... GUUUD så lei jeg blir! spesielt av dette skiftende været... at det skal være -7 en dag og +7 en annen dag.. hele 14 graders forskjell... da blir det slapseføre og dritt.. skulle ønske det enten kunne holde seg jevnt over kaldt enn denn variasjonen hele tiden med vår en dag og vinter den neste...

travelt! nå vil jeg ha SOMMER og sol!
 #94212  av sindrejl

FireWalk skrev:Ikke før var våren kommet før snøen la seg igjen som et tykt teppe over det ganske land... jeg blir så DRITTLEI av denne vinteren nå... i hele forige uke var det 6-7 varmegrader og sol.. fint vår vær.. krokkusen og diverse blomster var i full gang med å spire... det var vår i luften.. men ikke før har man fått frem smilet før snøen kommer over natten... GUUUD så lei jeg blir! spesielt av dette skiftende været... at det skal være -7 en dag og +7 en annen dag.. hele 14 graders forskjell... da blir det slapseføre og dritt.. skulle ønske det enten kunne holde seg jevnt over kaldt enn denn variasjonen hele tiden med vår en dag og vinter den neste...

travelt! nå vil jeg ha SOMMER og sol!
blir syk av sånnt skiftende vær jeg... har aldri vært mer syk enn denne vinteren :(

#94215  av Qee

her i stavanger har det snødd i snart 2 dager og vi har fått kongeforhold for voksen leking ;) var ute i går og skal ut i dag og kjøre 4x4 rally.....

men våren/sommeren kunne gjerne kommet istedenfor da....

#94220  av FireWalk

det kjipe for mitt vedkommende er at nå må jeg gå fra å kjøre MR2 til å kjøre Fiesta.... IGJEN... det laver jo ned ute.. :(

#94221  av GT_rider

Tar seg nok bedre frem fiestaen enn mr2en.

#94222  av FireWalk

GT_rider skrev:Tar seg nok bedre frem fiestaen enn mr2en.
Jepp.. den gjør nok det... jeg har vært inne på tanken om å sette på gooode piggdekk på den.. men jeg bare slo det fra meg etter en brøkdel av et sekund... En turbo bil som MR2en er ingen god løsning på vinter føre... jeg vet ikke hva de andre turbo gutta gjør, men for mitt vedkommende så syntes jeg det er litt skummelt om den plutselig begynner å lade når man ligger og cruiser i 80 på isglatt vei.. når turboen begynner å lade får man hjulspinn, som igjen resulterer i totalt tap av traction på bakdekka, som igjen resulterer i en saftig snurr forsterket av bilens medfødte slegge effekt...

Da blir det skummelt å kjøre.,. man må hele tiden sitte og følge med på trykket og kjøre som om man hadde et egg under gasspedalen.. det er ikke noe morro.. man blir stresset og livredd for å vrake bilen...

Nei. MR2en blir stående innendørs om vinteren... Fiestaen er jo en ypperlig vinterbil :) smale dekk og forhjulsdrift... kommer meg faktisk frem med den på steder der andre moderne biler med alt av elektronikk må melde pass... :-)

#94248  av sw20

tror mr2en tar seg best fram eg....

GGGGGGGGGGGGrrrrr no hadde e jo lakt på 17" felgane på carinaen og.... :cry:

tror e selle den å kjøpe meg hi lux!!!!!!!!! :evil:

#94253  av FireWalk

hehe.. nei den gjør faktisk ikke det :) selv om den nok kommer seg greit frem i byen osv så blir det værre på bondelandet med 20 cm nysnø osv... snøfreser? Hehe...

#94257  av sw20

dro faktisk opp en audi quatro for litt siden... senka som få og låg på chassiet og sprella med hjula.. kommer e da men den såkalla hurtig risen min og drar han fint ut.... 8)

etter det så har han faktisk kjøpt se supra i dag..... :D

kommer vel inn på klubben i kveld eller mårra....

#94262  av FireWalk

hehe... mulig det.. han ble vel lang i maska da ja :lol: men nå har det jo vært relativ mild vinter her i byen i år.. og i byen og rundt moa osv så er det jo som regel fine bare veier mesteparten av vinteren.. Ta deg en tur bak på nordsiden her en dag det er -5 grader og stålis der.. da skal jeg love deg at du kommer til å ønske at du hade 4x4.. hehe.. dessuten så er det jo altid elendig brøytet her.. og med en LAV MR2 så er det jo alfa omega når det ligger svære isklumper midt på eien osv... "knus knas"... kommer hjem også er det en svææær brøytekant der... med fiestaen tar jeg bar fart og pløyer meg igjennom.. hehe.. der er det bare metall i fronten :P men når jeg hadde MR2 på vinterføre måtte jeg jo ut og spa opp... lå det en isklump i veien måtte jeg jo manøvrere unna dem osv.. med fiesta er det bare å PEISE på! og om uhellet skulle være ute så e det bar en fiesta.. så er det bare 20.000 kroner som er gått tapt og ikke 200.000 kroner :-)

men om man kjører i byen så er nok MR2en helt grei.. der er jo veiene vedlikeholdt.. men på Ellingsøya så virker det som om veier (Som med alt annet) er nedprioritert... så da gidder jeg ikke utsette bilen for den torturen det er å kjøre her på vinterstid.. er gale nok på sommerstid...

vet ikke om du s ådet inlegget jeg hadde i sumpen her om dagen? om vannverket på ellingsøya? vannet er vekke 2-3 ganger i måneden.. og da som regel hele dagen.. og hver gang de skifter rør graver de opp veiene og etterlater svææære hull som er intil 20 cm dype.. kjører jeg nedi der med den senka MR2en så kommer den til å stå på støtfangeren mens hjulet henger og dingler nedi.... håpløst..

#94289  av @lpher

FireWalk skrev:jeg vet ikke hva de andre turbo gutta gjør, men for mitt vedkommende så syntes jeg det er litt skummelt om den plutselig begynner å lade når man ligger og cruiser i 80 på isglatt vei.. når turboen begynner å lade får man hjulspinn, som igjen resulterer i totalt tap av traction på bakdekka, som igjen resulterer i en saftig snurr forsterket av bilens medfødte slegge effekt...
Det er her tractioncontrollen kommer til sin fulle rett :) ...og funker...DET gjør den definitivt! :D

#94292  av FireWalk

Ja du har vel det du din snik.... tror ikke jeg har noe sånt på min, og det blir nok meget kostbart å ettermontere slikt noe kan jeg tenke meg... :?

#94305  av @lpher

TRAC er det vel bare mkIV Supra samt en og annen Lexus innpå her som har vil jeg tro ja.. :)

Ser spesielt gutta i england (og etterhvert også i andre hjørner av verden :D) driver å sverger til denne løsninga:
http://www.racelogic.co.uk/traction/

Såvidt jeg har forstått så er den pinlig nøyaktig justerbar :D Poenget er å justere den slik at den bare blander seg inn i kjøringa når det VIRKELIG er fare på fære :D ...i motsetning til den originale (på mkIV Supra ihvertfall) ...som jeg sjelden benytter med mindre det er speilglatt :D

...og justert riktig...så vil det selfølgelig hjelpe deg på 0-100 tider etc :)

#94308  av FireWalk

@lpher skrev:TRAC er det vel bare mkIV Supra samt en og annen Lexus innpå her som har vil jeg tro ja.. :)

Ser spesielt gutta i england (og etterhvert også i andre hjørner av verden :D) driver å sverger til denne løsninga:

Såvidt jeg har forstått så er den pinlig nøyaktig justerbar :D Poenget er å justere den slik at den bare blander seg inn i kjøringa når det VIRKELIG er fare på fære :D ...i motsetning til den originale (på mkIV Supra ihvertfall) ...som jeg sjelden benytter med mindre det er speilglatt :D

GENIALT!!!!

@lpher! you just made my day!!! :D :D :D
Kjører som en bestemor på våt vei fordi bilen er så umulig å håndtere med tanke på hjulspinn.. selv i 5. gir får jeg av og til hjulspinn om jeg trykker litt for hardt på gassen.. om jeg girer for fort fra 1 til 2. gir på tør asfalt risikerer jeg og legge igjen et tykt lag med gummi før jeg merker at jeg spinner.. dette sliter jo utrolig på dekkene også.. Traction control er noe jeg har savnet leeeenge!!! må finne ut hva slikt koster, og om det paser på MR2en :) i så fall (og om det ikke koster skjorta) så MÅÅÅ jeg ha!

håper det ikke er så alt for vanskelig å installere..

#94311  av Goose

@lpher skrev:TRAC er det vel bare mkIV Supra samt en og annen Lexus innpå her som har vil jeg tro ja.. :)

Ikke glem Celica T23 GTS (T-Sport) som har TractionControl ;)