Side 1 av 1

Ny eksosplan!

Legg innLagt inn:20 apr 2003 16:08
av bose
Ny eksosplan!!
Tenkte jeg kaster grenrøret og lager et dobbelt anlegg med stuss på hver side.
Høres dette ut som en god ide?

Legg innLagt inn:20 apr 2003 17:18
av erling
Du risikerer å miste endel effekt hvis du skal ha 2 sylindre på hver side. Normalt "hjelper" sylindrene hverandre, dvs slaget fra sylinder nr 1 trekker med seg eksos fra nr 4. Sylinder 1 og 4, og 2 og 3 samarbeider, og blander seg deretter til ën for å få en jevn strøm. Da er det bedre å dele eksosen til to rør etter den har vært samlet i ett rør.

Legg innLagt inn:20 apr 2003 21:56
av CelicaTurbo
stemmer slik jeg har forstått, farten til en eksospuls fra en sylinder skaper et lite vakum som hjelper neste sylinders eksos ut.. det er derfor man lager manifolder med rør i lik lengde slik at eksospulsene skal komme så stemt som mulig, ikke bare for å hindre "kollisjon" men også for at de skal hjelpe hverandre på vei ut eksosen på en måte :) En annen ting er at du bør undersøke tenningsrekkefølgen, om du ser på vedlagte bilde av et Fujitsubo grenrør for MR2 mk2 NA så ser du hvordan de to ytterste sylindrenes eksos er føyd sammen i samme rør som ett par, mens de to midterste er lagt i et annet rør, før disse to rørene tilslutt blir joinet sammen.