TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny eksosplan!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #8582  av bose
 
Ny eksosplan!!
Tenkte jeg kaster grenrøret og lager et dobbelt anlegg med stuss på hver side.
Høres dette ut som en god ide?
Vedlegg
eksos.jpg
eksos.jpg (6.71 kiB) Vist 1139 ganger

 #8583  av erling
 
Du risikerer å miste endel effekt hvis du skal ha 2 sylindre på hver side. Normalt "hjelper" sylindrene hverandre, dvs slaget fra sylinder nr 1 trekker med seg eksos fra nr 4. Sylinder 1 og 4, og 2 og 3 samarbeider, og blander seg deretter til ën for å få en jevn strøm. Da er det bedre å dele eksosen til to rør etter den har vært samlet i ett rør.

 #8599  av CelicaTurbo
 
stemmer slik jeg har forstått, farten til en eksospuls fra en sylinder skaper et lite vakum som hjelper neste sylinders eksos ut.. det er derfor man lager manifolder med rør i lik lengde slik at eksospulsene skal komme så stemt som mulig, ikke bare for å hindre "kollisjon" men også for at de skal hjelpe hverandre på vei ut eksosen på en måte :) En annen ting er at du bør undersøke tenningsrekkefølgen, om du ser på vedlagte bilde av et Fujitsubo grenrør for MR2 mk2 NA så ser du hvordan de to ytterste sylindrenes eksos er føyd sammen i samme rør som ett par, mens de to midterste er lagt i et annet rør, før disse to rørene tilslutt blir joinet sammen.
Vedlegg
Fujitsubo bilde
Fujitsubo bilde
fujitsubo_sw20_2.jpg (12.69 kiB) Vist 1121 ganger
Fujitsubo grenrør for SW20 MR2.
Fujitsubo grenrør for SW20 MR2.
fujitsubo_sw20.jpg (16.21 kiB) Vist 1121 ganger