TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har spørsmÃ¥l nÃ¥r det gjelder lufttrykk pÃ¥ lavprofil dekk

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)

#92691  av celicat23

Ikke noe mindre enn 40. Har 42 i mine 235/35/19.

#92760  av ErikG

Se hva som står som maks trykk på dekkene. Kjør på med rett under maks. Er lurt med harde dekk så du ikke tar felgene om du er uheldig og treffer ett høl eller lignende.

#92762  av karaba

Står maks trykket på selve dekket :oops:

#92772  av Mr2 Mk2

34 var optimalt for mine 205/40 17

#92783  av ErikG

Det står hvertfall på dekket på mine. Kjører på 3bar på sommerdekka. Er 35 profil. Blir ganske hardt og en del hjulstøy, men det får man leve med.

#92801  av lexusmann

hadde 225/35-18 på lex'n, kjørte med 34 eller 35, tror jeg...det var i alle fall 2.2 bar (regn ut sjøl)....og det gikk fint...måtte seff følge med etpar ganger i mnd, slik at det ikke forandra seg og slet dekket skevt.
Jeg ville gått til en dekkforhandler, de vet det helt nøyaktig.

#92805  av kaimagne

Jeg kjører på 2,2 bar på mine 225/35-18. Vær oppmerksom på at det ikke vises veldig godt på lavprofildekk selv når dekktrykket er svært lavt. Jeg kjøpte meg en sånn digital trykkmåler fra NAF, bruker den innimellom. Spesielt er dette viktig å kunne kontrollere etter hard kjøring, kjøring på humpete eller hullete veier.

Men som sagt over her, det står trykt på dekket hvilket dekktrykk som anbefales. Følg det, ikke alle andre lure tips her... :)

Hvor blir det av bilder av bilen, forresten?? ;)

#92807  av karaba

Har en sånn trykkmåler fra NAF 8)

Får bilen til uka da den først var ferdig med lakkering av kjøpesenter skader på fredag. Til uka skal Toyota ta en stor service ++ før jeg får bilen.
Skal legge ut bilder, men den er jo ikke så veldig spesiell da :?
Sist redigert av karaba den 06 mar 2005 19:06, redigert 1 gang totalt.

#92808  av alpinelexus

kjører med 30 pund jeg i mine 235/35x19 og det er helt optimalt synes jeg. og jeg er ikke enig i at man skal ha mye luft i dekkene får og spare felgene.

#92809  av celicat23

I 5år har jeg kjørt med lavprofil dekk, og jeg har alltid fått høre minst 40 for 40 profil, og 42 for 35 profil. Det kan jo være feil da, siden det er folk som Shariff's og onkel tom som har sagt det - for de har jo ingenting med lav profil dekk å gjøre, og har ingen erfaring eller kunnskap.

"Teorien" bak det å ha såpass høyt dekktrykk er at DEKKET skal ta største delen av støtet - ikke felgen. 40 profil og 32/34 i dekktrykk er rett og slett dumt. Enda værre med 35 profil.

Du kan ta en ren praktisk prøve på dette selv: Finn en luft madrass eller lignende. Ha bare litt luft i den, og hold den opp mot annsiktet ditt. Få så noen til å slå i madrassen. Gjorde vonda ja? Ok. Ha MYE luft i madrassen, og prøv igjen. Jaha ja, du kjente ikke knokene hans treffe deg rett i øye denne gangen? Kraften av slaget ble fordelt utover? Næh? Virkelig?

Men for all del, fyll opp med 34 og kjør en sommer. Og kom tilbake hit og fortell hvordan rattet ditt har begynt å riste litt på slutten av sessongen.

#92812  av kaimagne

Du kan jo ha rett, celicat23, men det hele blir jo en avveining mellom kjørekomfort og veigrep. For de som har 100% tilgang på forholdsvis bra asfalt, så holder jeg med deg. Men for meg som kjører en god del på landeveier i indre Østfold, så MÅ jeg ha litt mindre dekktrykk, både med tanke på komfort, men også for veigrep. Steinharde dekk på ruglete asfalt tar ikke spesielt godt. Det er jo også en viss fare for at man får mindre reell anleggsflate på dekkene når de er fylt over det produsenten anbefaler. At Tommy og hans kumpaner på Skedsmo sier noe kan jo tas for god fisk, men må det nødvendigvis ikke...
Men på den annen side må man jo også tenke på selve felgene, og det er nok bedre å la dekket ta støyten enn felgen, det stemmer jo.

Men etter å ha veid litt for og imot, og med noen år erfaring i tillegg, så har jeg funnet ut at det er det beste. For meg. Basta. ;)

#92813  av Mr2 Mk2

celicat23 skrev:Men for all del, fyll opp med 34 og kjør en sommer. Og kom tilbake hit og fortell hvordan rattet ditt har begynt å riste litt på slutten av sessongen.
Greit det,kjørte med mellom 30-36 i hele sommer?rister rattet mitt?NEI......er det høydekast i felgene?NEI...har jeg kjørt på ujevnt terreng?JA...
Og teorien med madrassen etc,er det meningen at man skal ha så mye luft at det er den som slår som tar skaden til slutt? :roll: Det er en rimelig kraftig belastning på foringer,dempere,karrosseri,når ikke gummien gjør sin del av fjæringen.Det er begrenset hvor mye avfjæret masse det er på en bil.

Jeg vet ikke hvilket lufttrykk som er best,men ville bare slå noen sprekker i din overlegne teori. :o

#92838  av celicat23

Jostein skrev:
celicat23 skrev:Men for all del, fyll opp med 34 og kjør en sommer. Og kom tilbake hit og fortell hvordan rattet ditt har begynt å riste litt på slutten av sessongen.
Greit det,kjørte med mellom 30-36 i hele sommer?rister rattet mitt?NEI......er det høydekast i felgene?NEI...har jeg kjørt på ujevnt terreng?JA...
Og teorien med madrassen etc,er det meningen at man skal ha så mye luft at det er den som slår som tar skaden til slutt? :roll: Det er en rimelig kraftig belastning på foringer,dempere,karrosseri,når ikke gummien gjør sin del av fjæringen.Det er begrenset hvor mye avfjæret masse det er på en bil.

Jeg vet ikke hvilket lufttrykk som er best,men ville bare slå noen sprekker i din overlegne teori. :o
Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.

Poenget med høy lufttrykk er at dekket skal ta største delen av slaget, og at kraften fra støtet blir fordelt mer jevnt utover. Ved lavt lufttrykk når du kjører på en skarp kant, vil dekket presse seg sammen og felgen få ett kraftig slag. Ved å øke trykket vil ikke dekket presse seg like mye sammen, og felgen vil ikke slå "igjennom".

Eksempel:

Siden det er litt vanskelig å gjenskape slaget som blir når over 1 tonn tung bil i høy fart kjører over en kant scenarioet, så kan du prøve i mindre skala hjemme med en felg:

Fyll nesten ikke noe luft som helst i dekket, og klin til med en hammer.
Hammeren slå "igjennom" dekket og ned i felgen.

Fyll så på mye mer luft, og prøv det samme igjen.
Hammeren spretter mot gummien, slår ikke ned i felgen, og alt er bra.

*Voila* - mer lufttrykk i dekket = bedre for felgen.

Det er dette det dreier seg om når du fyller 40-42 i trykk. Du minsker sjansen for å ødlegge en felg ved ett mulig hardt støt (asfalt kant, bro skjøt, hull i veien, osv). Du kan godt være heldig å klare deg fint igjennom laaaang tid med lite trykk i dekket -- men dagen du treffer en skikkelig kant, så er løpet kjørt. For kjøring på helt fint underlag, så er SÅKLART høyt dekktrykk bortkastet. Det handler om å være forberedt, ikke noe annet.

Så er det, som Kaimagne sier, en vurderingssak med deg selv hvordan du vil ha det ut ifra dine egene behov. Litt mindre lufttrykk og bedre kjørekomfort? Eller mer trykk, mindre kjørekomfort, men mindre sjans for ødelagt felg? Helt opp til deg selv. Og, ja, det sliter mer på hjuloppheng osv med høyt trykk.

Så...Da kan alle gjøre som de vil - men ivertfall ha litt mer fakta om saken.

#92842  av Mr2 Mk2

celicat23 skrev: Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.
Ok,Hvor fikk du det fra at jeg ikke forstod din teori?den forlengede teorien av barneskolen undervisning kunne du spart deg for.Trenger ikke "snakke" til meg/om som om jeg er tilbakestående.Vet ikke hvorfor du oppfører deg som en verdensmester,kanskje fordi jeg er yngre enn deg..Jaja du får bare føle deg ovenpå,tar det ikke for tungt når en småkriminell kar prater på grunnlag av noe han er blitt fortalt hos en dekkforhandler.