Jostein skrev:celicat23 skrev:Men for all del, fyll opp med 34 og kjør en sommer. Og kom tilbake hit og fortell hvordan rattet ditt har begynt å riste litt på slutten av sessongen.
Greit det,kjørte med mellom 30-36 i hele sommer?rister rattet mitt?NEI......er det høydekast i felgene?NEI...har jeg kjørt på ujevnt terreng?JA...
Og teorien med madrassen etc,er det meningen at man skal ha så mye luft at det er den som slår som tar skaden til slutt?
Det er en rimelig kraftig belastning på foringer,dempere,karrosseri,når ikke gummien gjør sin del av fjæringen.Det er begrenset hvor mye avfjæret masse det er på en bil.
Jeg vet ikke hvilket lufttrykk som er best,men ville bare slå noen sprekker i din overlegne teori. 
Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.
Poenget med høy lufttrykk er at dekket skal ta største delen av slaget, og at kraften fra støtet blir fordelt mer jevnt utover. Ved lavt lufttrykk når du kjører på en skarp kant, vil dekket presse seg sammen og felgen få ett kraftig slag. Ved å øke trykket vil ikke dekket presse seg like mye sammen, og felgen vil ikke slå "igjennom".
Eksempel:
Siden det er litt vanskelig å gjenskape slaget som blir når over 1 tonn tung bil i høy fart kjører over en kant scenarioet, så kan du prøve i mindre skala hjemme med en felg:
Fyll nesten ikke noe luft som helst i dekket, og klin til med en hammer.
Hammeren slå "igjennom" dekket og ned i felgen.
Fyll så på mye mer luft, og prøv det samme igjen.
Hammeren spretter mot gummien, slår ikke ned i felgen, og alt er bra.
*Voila* - mer lufttrykk i dekket = bedre for felgen.
Det er dette det dreier seg om når du fyller 40-42 i trykk. Du minsker sjansen for å ødlegge en felg ved ett mulig hardt støt (asfalt kant, bro skjøt, hull i veien, osv). Du kan godt være heldig å klare deg fint igjennom laaaang tid med lite trykk i dekket -- men dagen du treffer en skikkelig kant, så er løpet kjørt. For kjøring på helt fint underlag, så er SÅKLART høyt dekktrykk bortkastet. Det handler om å være forberedt, ikke noe annet.
Så er det, som Kaimagne sier, en vurderingssak med deg selv hvordan du vil ha det ut ifra dine egene behov. Litt mindre lufttrykk og bedre kjørekomfort? Eller mer trykk, mindre kjørekomfort, men mindre sjans for ødelagt felg? Helt opp til deg selv. Og, ja, det sliter mer på hjuloppheng osv med høyt trykk.
Så...Da kan alle gjøre som de vil - men ivertfall ha litt mer fakta om saken.