TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Salt, gjør mere skade enn godt???

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #90259  av GT_rider

Har i det siste merka hvor mye veiene blir salta rundtom. Nå som det er opphold og fint, så blir veiene helt kvite av tørrket salt. Kommer det regn, så blir det å kjøre i en eneste stor saltlake igjen.

Spylte av bilen min under lørdagen. da såg jeg alt saltet som rant ut de utroligste plasser. ( Laga meg en dyse som er fin til å spyle under bil med :) )

Har mange ganger spurt meg selv om morgenen når jeg kjører til jobb, om det faktisk er nødvendig å salte veiene så mye som de gjør. Jeg mener nei. Skal jo ikke være så vanskelig å ta det litt med ro når man vet det er glatt ute.
Lurer litt hva andre mener om dette.
Vet at folk i Hallingdal, protesterte mot veivesenet sin visjon om alltid tørr og bar vei. De mente det var helt unødvendig, og sløsing med penger som kunne vært brukt på annet vedlikehold. Og så kom selfølgelig argumentet om rust inn i bildet. Sier ikke mere om det :roll:

#90268  av FireWalk

For det første: jeg er så GLAAAAD for at gliset mitt står i oppvarmet garasje hele vinteren og at elsklingen min dermed slipper å bli voldtatt på det groveste av saltsuppa ...

så for det andre: jeg syntes egentlig ikke all denne saltingen er nødvendig. Det er mye lettere å kjøre på hardpakket snø enn å kjøre på 20 cm tykk sørpe... Dette problemet er vel spesielt utbredt i byene..

Vinteren er et helvete.. Enten er det salt som spiser opp understellet, eler så er det sand og stein som er strødd som spruter opp langs sidene på bilen og ødelegger lakken.... Nei.. Personlig var jeg bare NØDT til å ta meg råd til å kjøpe en bil nr 2. en vinter bil som det ikke er så farlig med.. å utsette en strøken og skjelden MR2 for salt og grus suppa er for meg det samme som å torturere en vakker blondine som bare har lyst å være din venn....

hvordan KLARER dere det?!....... :shock:

#90269  av GT_rider

Har ikke råd til bil nr 2. Ellers så hadde jeg hatt det for lenge siden. Tro meg :?

#90298  av sindrejl

jeg gidder ikke kommentere dette fordi jeg blir så sint hver gang jeg tenker på all saltingen og rusta som kunne vært unngått bare fordi staten skal spare litt penger..

#90313  av Tor

For en gangs skyld kan jeg si at det er bra og bo i nord. Her oppe salter de ikke veiene som jeg har sett. Men den saltinga tar definitivt på bilene ja, er ikke noe tvil om det.

#90330  av GT_rider

sindrejl skrev:jeg gidder ikke kommentere dette fordi jeg blir så sint hver gang jeg tenker på all saltingen og rusta som kunne vært unngått bare fordi staten skal spare litt penger..
Sint?? Hva trur du ike jeg var i sted..har brukt ettermiddagen på å moe opp kalipperene på venstre sida framme, pga salt som gjorde alt treigt.
Takk mesta for at dere ødelegger bilen min med salt :evil:

Har en liten teori om at venstre side er mest utsatt, pga drevet av bilene som kommer i mot, i tilleg til det som bilen selv virvler opp.
Noen enig??

#90333  av Master

GT_rider skrev:Har ikke råd til bil nr 2. Ellers så hadde jeg hatt det for lenge siden. Tro meg :?
tenk på hvor mye du sparer på å forsikre MR2'en bare 1/2 år, og f.eks en fiesta 1.1 resten av året?

Fins mange gode biler til 5.000 kr :lol: gammel carina f.eks, corolla. evt suzuki swift 4x4, fiesta 1.1, osv osv. Den dagen snøen faller på bakken utenfor min MR2 turbo, skal jeg ha en billig "kastbar" vinterbil klar :wink:

#90336  av FireWalk

Jeg har en fiesta 1,4 75 hk. Helt grei bil! kommer seg frem som bare juling på vinterføre med smale nye piggdekk. Mr2en sparer jeg til sommeren. Slipper å bekymre meg for at understell og lakk blir ødelagt, og jeg har samtidig noe å glede meg til frem til sommeren. Ikke bruker fiesataen mye bensin heller, så det er økonomisk. ga 15000 for min. 90 modell, med ny chlutch og overhalt girkasse. God stand. koster 3000 kr i året å forsikre med kun annsvar. :)

En god invistering.

#90342  av Master

... og Kasko for MR2 registrert på en 20 åring f.eks med 30-40 % bonus er ikke akkurat billig! sparer mye på å parkere bilen om vinteren ja. Både forsikringsmessig, samt verditapet/vinterskader som tidligere nevnt (salt, snø is-skraping, stein, kulde, kilometer osv osv.)

Og som du sier så er det sikkert noe ekstra å glede seg til å ta gliset i bruk til våren igjen :D etter en vinter med gnukking, polering, overhaling av det meste som kan overhales er gjennomført :D

#90354  av GT_rider

fatter har en 95 fiesta 1,3 FUN :D
Fenomenal bil om vinteren. Har lærekjørt mye med den så det vet jeg. Bruker den litt når han er borte på jobb. Så får celicaen kvile.
Husk på at man må betale 2*årsavgiften også da.. Eller er det spes regler for dette ved innlevering av skilter??

#90361  av Master

hmm... leste nå nettopp at fra og med 1.juli i året er det halv årsavgift

#90513  av FireWalk

syntes det er gale nok når våren kommer jeg. og det blir umulig å holde bilen ren frem til midtsommer.. pga at det ligger igjen så mye støv og grus og dritt på veiene etter vinteren.....

halv årsavgift? whut? tell me more?! årsavgiften er jo noe dritt for oss som har to biler.... betaler jo snart like mye i årsavgift på fiestaen som jeg betaler i forsikring....

#90622  av sindrejl

stemmer det at om du regger etter 1.juli har du bare halv årsavgift

#90748  av Remi

Tor skrev:For en gangs skyld kan jeg si at det er bra og bo i nord. Her oppe salter de ikke veiene som jeg har sett. Men den saltinga tar definitivt på bilene ja, er ikke noe tvil om det.
Dem salter veien i byen men ellers så er det ingen salt :wink:

#90750  av erling

De salter nok så lenge det er mildt nok i været. Saltvann fryser vel når det blir kaldere enn 8-10 minus, så da blir det mot sin hensikt. Er ofte for kaldt for salt der oppe i lappland. :D

Liker heller ikke den overdrevne saltbruken, her nede hender det rett som det er at de pøser på med driten når det er tørt og fint vær. Det har jo ingen hensikt, er bare trist. :(