Side 1 av 2
Hvor mye veier svinghjulet? 3S-GTE
Legg innLagt inn:21 feb 2005 12:18
av kennethx
Noen som vet hvor mye det veier?
Legg innLagt inn:21 feb 2005 13:08
av GT4 CS
Vet soppen her inne pratet på det en gang jeg traff han på jobben. Lå jo en side her inne og med vekter på alt mulig rart til mr2. Regner med svinghjulet i alle 3sgte motor er det samme, iallefall om det er samme rev
Legg innLagt inn:21 feb 2005 15:03
av Tor
Svinghjulet på våre biler skulle iallefall ha vært 1 kilo eller 2 lettere pga at disse bilene har en enorm toppfart og litt treig 0-80 km/h.
Noen som har teste toppfarta på CS?
Legg innLagt inn:21 feb 2005 17:45
av CelicaGT
Meiner å ha lest at t20 Celica Gt Four har ca 245 i toppfart. CS ligg vel kanskje på det samme ca
Re: Hvor mye veier svinghjulet? 3S-GTE
Legg innLagt inn:21 feb 2005 21:52
av Amund
kennethx skrev:Noen som vet hvor mye det veier?
du får ta med deg en vekt, og veie mitt
Ligger nå bare der...
Re: Hvor mye veier svinghjulet? 3S-GTE
Legg innLagt inn:22 feb 2005 11:21
av Morten
kennethx skrev:Noen som vet hvor mye det veier?
7,3kg

Legg innLagt inn:22 feb 2005 12:19
av kennethx
Steike, lurte på å kjøpe ett på 4.4kg
Legg innLagt inn:25 feb 2005 12:30
av ErikG
Er det noe poeng med letta svinghjul på turbomotor da. Vi vil jo ha turbotrykket med oss videre eller hva?? Med lettere svinghjul vil ikke turtallet "holde" seg like lenge som med tyngre og da må man være sykt rask på og gire for og ikke miste turbotrykket. Eller tar jeg helt feil her?
Legg innLagt inn:25 feb 2005 12:58
av kennethx
ErikG skrev:Er det noe poeng med letta svinghjul på turbomotor da. Vi vil jo ha turbotrykket med oss videre eller hva?? Med lettere svinghjul vil ikke turtallet "holde" seg like lenge som med tyngre og da må man være sykt rask på og gire for og ikke miste turbotrykket. Eller tar jeg helt feil her?
Turtallet er sterkt avhengig av hvor mye gass du gir

Bare lære deg å ha litt mellomgass når du girer, ser ikke på det der som noe problem nei

Legg innLagt inn:25 feb 2005 23:37
av ErikG
Bare hørte noe snakk om det fra lærern min. Han driver og trimmer en del biler og kjører autoslalom. Han mente det ville være dumt med letta svinghjul der man kjører aktivt for eksempel på bane der det er enten full brems eller full gass. Hadde tenkt dette til celicaen min, får så sinna og fet lyd, men slo det fra meg. Tror det er mye annet jeg ville gjort før jeg bytta svinghjulet.
Legg innLagt inn:26 feb 2005 14:29
av kennethx
ErikG skrev:Bare hørte noe snakk om det fra lærern min. Han driver og trimmer en del biler og kjører autoslalom. Han mente det ville være dumt med letta svinghjul der man kjører aktivt for eksempel på bane der det er enten full brems eller full gass. Hadde tenkt dette til celicaen min, får så sinna og fet lyd, men slo det fra meg. Tror det er mye annet jeg ville gjort før jeg bytta svinghjulet.
Du får ikke Dårligere aks av lettere svinghjul, heller tvert i mot. Det er så klart lettere å "daue" bilen når du løser clutchen, siden det er mindre moment lagret i svinghjulet .
Jeg forsår ikke hva han mener med den uttalelsen i allefall, someone enlighten me.
Legg innLagt inn:27 feb 2005 02:35
av sindrejl
på bane er jo letta svinghjul genialt.. du får bedre akselerasjon men mindre toppfart for å si det ganske enkelt..
på bane er det jo bedre med aks enn toppfart!?

Legg innLagt inn:27 feb 2005 10:22
av spkstrp
tror han sikter til at på bane er det perioder der du må bremse og ikke lader opp trykk... og da mister du det som normalt er lagret i svinghjulet ? or am I wrong ?
Legg innLagt inn:27 feb 2005 13:00
av sindrejl
spkstrp skrev:tror han sikter til at på bane er det perioder der du må bremse og ikke lader opp trykk... og da mister du det som normalt er lagret i svinghjulet ? or am I wrong ?
kanskje.. er utenfor mitt område da jeg ikke har turbo ;P
Legg innLagt inn:27 feb 2005 19:30
av AndreasH
sindrejl skrev:på bane er jo letta svinghjul genialt.. du får bedre akselerasjon men mindre toppfart for å si det ganske enkelt..
på bane er det jo bedre med aks enn toppfart!? 
Du får ikke mindre toppfart!
Men hvis du ligger i toppfart og møter en oppoverbakke så vil hastigheten på toppen av bakken være lavere enn med tungt svinghjul.
Sagt på en annen måte : med tungt svinghjul går det treigt både å komme opp eller ned i hastighet / med lett tar begge deler kortere tid.