TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye veier svinghjulet? 3S-GTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#90196  av GT4 CS

Vet soppen her inne pratet på det en gang jeg traff han på jobben. Lå jo en side her inne og med vekter på alt mulig rart til mr2. Regner med svinghjulet i alle 3sgte motor er det samme, iallefall om det er samme rev

#90225  av Tor

Svinghjulet på våre biler skulle iallefall ha vært 1 kilo eller 2 lettere pga at disse bilene har en enorm toppfart og litt treig 0-80 km/h.

Noen som har teste toppfarta på CS?

#90245  av CelicaGT

Meiner å ha lest at t20 Celica Gt Four har ca 245 i toppfart. CS ligg vel kanskje på det samme ca
 #90319  av Amund

kennethx skrev:Noen som vet hvor mye det veier?
du får ta med deg en vekt, og veie mitt :wink:
Ligger nå bare der...

#90441  av kennethx

Steike, lurte på å kjøpe ett på 4.4kg

#91112  av ErikG

Er det noe poeng med letta svinghjul på turbomotor da. Vi vil jo ha turbotrykket med oss videre eller hva?? Med lettere svinghjul vil ikke turtallet "holde" seg like lenge som med tyngre og da må man være sykt rask på og gire for og ikke miste turbotrykket. Eller tar jeg helt feil her?

#91117  av kennethx

ErikG skrev:Er det noe poeng med letta svinghjul på turbomotor da. Vi vil jo ha turbotrykket med oss videre eller hva?? Med lettere svinghjul vil ikke turtallet "holde" seg like lenge som med tyngre og da må man være sykt rask på og gire for og ikke miste turbotrykket. Eller tar jeg helt feil her?
Turtallet er sterkt avhengig av hvor mye gass du gir :lol: Bare lære deg å ha litt mellomgass når du girer, ser ikke på det der som noe problem nei :)

#91234  av ErikG

Bare hørte noe snakk om det fra lærern min. Han driver og trimmer en del biler og kjører autoslalom. Han mente det ville være dumt med letta svinghjul der man kjører aktivt for eksempel på bane der det er enten full brems eller full gass. Hadde tenkt dette til celicaen min, får så sinna og fet lyd, men slo det fra meg. Tror det er mye annet jeg ville gjort før jeg bytta svinghjulet.

#91301  av kennethx

ErikG skrev:Bare hørte noe snakk om det fra lærern min. Han driver og trimmer en del biler og kjører autoslalom. Han mente det ville være dumt med letta svinghjul der man kjører aktivt for eksempel på bane der det er enten full brems eller full gass. Hadde tenkt dette til celicaen min, får så sinna og fet lyd, men slo det fra meg. Tror det er mye annet jeg ville gjort før jeg bytta svinghjulet.
Du får ikke Dårligere aks av lettere svinghjul, heller tvert i mot. Det er så klart lettere å "daue" bilen når du løser clutchen, siden det er mindre moment lagret i svinghjulet .
Jeg forsår ikke hva han mener med den uttalelsen i allefall, someone enlighten me.

#91410  av sindrejl

på bane er jo letta svinghjul genialt.. du får bedre akselerasjon men mindre toppfart for å si det ganske enkelt..

på bane er det jo bedre med aks enn toppfart!? ;)

#91420  av spkstrp

tror han sikter til at på bane er det perioder der du må bremse og ikke lader opp trykk... og da mister du det som normalt er lagret i svinghjulet ? or am I wrong ?

#91443  av sindrejl

spkstrp skrev:tror han sikter til at på bane er det perioder der du må bremse og ikke lader opp trykk... og da mister du det som normalt er lagret i svinghjulet ? or am I wrong ?
kanskje.. er utenfor mitt område da jeg ikke har turbo ;P

#91537  av AndreasH

sindrejl skrev:på bane er jo letta svinghjul genialt.. du får bedre akselerasjon men mindre toppfart for å si det ganske enkelt..

på bane er det jo bedre med aks enn toppfart!? ;)
Du får ikke mindre toppfart!
Men hvis du ligger i toppfart og møter en oppoverbakke så vil hastigheten på toppen av bakken være lavere enn med tungt svinghjul. :wink:

Sagt på en annen måte : med tungt svinghjul går det treigt både å komme opp eller ned i hastighet / med lett tar begge deler kortere tid.