TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen lakkerere vÃ¥ken?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #83439  av EilertseN

Huff.. vasket bilen min her om dagen.. å i dag hadde jeg den inni lyset for å bytte plugger. Da jeg ser noen små blemmer\bobbler i lakken.Da jeg presser på dem kommer det ut fukt\vann. Det er kunn på vingen bak jeg har disse. Bare noen få plasser.

Skikkelig dritt dette ettersom jeg er en PERFEKSJONIST når det gjelder bilen min..

Kan jeg gjøre noe for å fjerne disse???

Har hørt at årsaken kan være bruk av sprøytesparkel som super opp alt fukt.

Noen som kan hjelpe ??

#83440  av Master

Dette er et problem med de fleste MR2'er jeg har sett hvertfall... løsningen er vel å pusse ned og lakkere. Min var omlakkert, så den hadde ikke bobler 8)

edit: gjelder visstnok bare vingen siden denne er av et spesielt stoff som lakken hadde vanskelig for å sette seg ordentlig på eller noe.

#83441  av EilertseN

Oki.. vil dette spre seg noe ?? ja det er kun på vingen,menne min bil er også omlakkert for 1.5 år siden.. Noen andre som har erfaringer ?

#83442  av Master

Ja det er som en sykdom :lol: bilen din har 1 år igjen å leve :oops: :lol:

Neida men seriøst, vet ikke helt hvordan disse boblene fungerer, går ut i fra at det bare forekommer etterhvert som vingen blir eldre og eldre, med mindre du gjør noe med det. vet du om vingen ble helt pusset ned da den ble omlakkert da?

#83443  av Dalan

Min er også sånn, har bobler i lakken på sidestykkene av vingen.
Vil nok ikke spre seg noe utover de sidestykkene, men de kan jo se rimelig dårlige ut etterhvert da..
Vet ikke hva man skal gjøre for å få bukt med de heller, uten å lakkere opp igjen med jevne mellomrom.. :P

#83444  av EilertseN

Nei den ble ikke helt pusset ned,den ble bare mattet ned så lakkert, Huff det var godt å høre :) ble skikkelig uggend..

Har samme dalan på sidestykkene mine.. Får se om jeg ikke fjerner vingen etter sommern å setter på 98+ vingen istede ;)

Flere innspill så spytt ut,huff jeg er glad dette forumet er til :P

#83448  av Oas

kompisen min med mk2 har mange hvite flekker som ser ut som at lakken har blitt boblette og flasset av, haar en følelse av at det er det samme og vis det er det kan det bli mye vere for det ser ikke ut, og en i gate me med mk2 har samme hvite flekken på samme side, venstre side av vinegen (sett bak bilen og forover)

#83451  av GT_rider

Ikke at jeg er noen ekspert, men var innom ett lakkeringsverksted i Bergen for en stund siden, da jeg hentet inn priser for lakkering av en dør. Der såg de på listene, som nok er laget av samme materiale som vingen. Snakket om at de måtte bruke en spesiell type gruning på plast, eller kunne lakken "løsne" i endene, noe som var tilfelle i ene enden av listen på døren som skal lakkes.
Kan jo være dette som mangler i bunn. kanskje ikke lle lakkerere som tar det like alvorligt om de bruker samme grunning på alle delene på bilen.

#83454  av kake

Er det det som er sånn mykningsmiddel i lakken ?

#83632  av sw20

ja var slik på min bil og....

det som er trikset er godt foratbeid......

slipe heilt ned.. så ha på plastoflex.. for å lukke plasten og gi heft til lakken...

derretter grunner man det godt med 3 4 lag grunning...

matter ned for å få det til å se bra ut etter lakk.. ikkje matte med klut.. da får man appelsin lakk :x

matter med maskin og legger på lakken..... det blir heilt strøkent dersoim man gjer det slik... også eit triks å okke bruke sikkenz lakk den e litt hard mot underlaget... vannbase lakk..... det e saker :D

få noen som kan det til å gjer det... på dagtid, da har man i tilleg garanti...........

#83695  av Metz

Her er mitt svar.

Angående sprøytesparkel / fyller, så er det veldig viktig å ikke legge så tykke strøk av gangen.
Det er også viktig å la fylleren tørke godt i mellom strøkene, det som skjer er at fyllmiddelet inneholder tynnings middel som naturlighvis fordamper under tørke prosessen. Sprøyter en på fylleren for tidlig, så får den ikke mulighet for å puste (fordampe) ut ordentlig.
Det vil da dannes gassblærer, som trekker ut i overflaten av lakken.

Samme kan også oppstå om man legger for tykke lag med fyller, sliper ned og aner fred og ingen fare å lakkerer objektet, som kan være full av porer ( små luft lommer ) uten at en kan se det.

Har også vært borti mye rar styling som må behandles med ´pore fyller` ( tube med noe som ligner på gjørme inni for å tette små porer ), stylingen minner da mer eller mindre om en stratos innvendig, hehe. Noe dritt å jobbe på, kan ikke kjøre på noe serlig varme i lakkbosen heller for
da får en også bobler i klarlakken under tørkingen. Uff å æsj...

Det er mye å ta hensyn til i dette faget, så det er nok best om en fagmann gjør jobben på dagtid med garanti ja.

Er nok mange teorier og meninger ang dette problemet, trukke detta sku værra så gæli forklart så korriger meg gjerne hvis jeg har glemt noe eller har skrevet feil.

MVH Metz

#83722  av Johnny_Bravo

Jeg så et programm angående dette på tv en gang og grunnen til at dette er et problem et at her i landet er det så store temperaturforskjeller og høy luft fuktighet.

Det som skjer er at siden spoileren er hel lakkert så får den ikke "puste"
det vil si at når det er kald vinter så krymper den (lager vakum under lakken) når det da blir varmt og godt igjen så dannes det gass i små bobler under lakken. hvis den ikke hadde vært lakkert på under siden hadde man ikke hatt dette problemet.

Dette tar lang tid og skjer ikke alle biler. men som sakt dette er noe jeg har fått med meg og kan ikke med sikkerhet si at dette er tilfelle

#83792  av karl234

grunnen til gassen under lakken er stoffet i vingen. kunstoff...

#83874  av chris

dette vil spre seg ja.. jeg har begynt å få det på selve vingen også, store bobler (som heldigvis ikke har sprukket enda).. og på sidestykkene har jeg masse småbobler som har sprukket (med dertil tilhørende hvite prikker)

#83893  av EilertseN

er gla at jeg kun har dette på vingen.. har ingen andre plass.. etter sommern bytter jeg vinge å får lakket opp på nytt.. var bare redd for at det var tilfeldig på vingen å at det kunne komme kor som helst. menne som jeg har skjønt har de fleste vært plaget med dette på selve vinger eller sidestykkene til vingen.