TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Reg-avgiften må fjernes innen 10 år

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #81655  av kake

Innen ti år må nye biler i Norge koste det samme som i EU-landene. Det må komme på plass et regelverk for avgifter på biler EU vil godkjenne. Den særegne norske importavgiften (nå endret navn til registreringsavgift) må fjernes. EU krever at det ikke skal være høye tollsatser på nye biler i EU-land. Og det inkluderer at landene som har undertegnet EØS-avtalen må følge de samme reglene.

Direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Forening (B.I.L.) mener det nå ikke er noen vei utenom for norske myndigheter. EU vet meget godt hva de vil – og Norge har ingen som helst mulighet til å hindre at bilprisene vil ligge på samme nivå i Norge som i andre EU-land. I dag har både Danmark og Finland høy avgift på nye biler. De må også fjerne avgiften og komme ned på EU-nivå.

- Det blir meget spennende å se hvilken kurs norske politikere og byråkrater velger for fjerningen av registreringsavgiften, sier Tandberg. Det vil bli en sak som helt sikkert kommer på dagsorden for det nye Stortinget som velges i 2005. Vi forsøker derfor å få partiene på banen før valget slik at vi blir kjent med om de har noen form for bilpolitikk, sier Tandberg.

Det er ytterst få i det politiske miljøet som erkjenner at registreringsavgiften på biler må bort innen ti år. Mange lever i den tro at ”man må finne en særordning for Norge” – da staten er avhegnig av inntektene. Men det ser det ikke ut til at EU-organene er villig til å bøye seg for.

En person som kjenner EU-systemet meget godt sier at det ”nytter ikke å endre navnet på en avgift fra importavgift / engangsavgift til registreringsavgift og dermed tro at EU vil endre mening om at avgiftene må bort”. EU ønsker fri handel av flest mulig varer og tjenester – inkludert nye og brukte biler.

Bil er et meget viktig produkt for en rekke EU-land. Produksjon av nye biler er en av de aller største arbeidsplassene og derfor er det mange innen EU som ønsker størst mulig salg av nye biler. Det fører igjen til mange arbeidsplasser.

Hentet herfra,
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24125&tid=

Dette er jo positivt, lurer på hvordan partiene vil forholde seg til dette, selv om 10 år er lang tid. EU har jo noen fordeler og, selv om det er mye tull der og.

#81656  av Master

HIPP HIPP HURRA!!! :mrgreen:

(Hvis det blir gjennomført da...) skulle heller vært frist ut året eller før sommeren... 8)

#81658  av kake

De finner nok på noe, kanskje en fet årsavgift eller enda høyere eierskifte-omregavgift. Eller høyere bensinavgift kanskje ?

#81671  av Qee

Joda, det beste jeg kunne lese når jeg satt meg ned på jobben i morges for og lese nyheter

#81675  av hovik

Vi får nok års avgiter basert på slagvolum/vekt/alder i steden ( som i tyskland f.eks. ). Litt redd den fort kommer over 10-20k i året.

#81683  av jan-erik

Et skritt i riktig retning. Mye bedre å ha avgifter for og bruke bilen i stedet for å kjøpe den. Kjører du lite betaler du jo i dyre dommer bare for å ha en ny og sikker bil.

Greit om jeg betaler 20kr literen hvis man kan få en 99 Supra til 250-300K :-) .

#81687  av chris

jeg tror ikke dette vil utgjøre noe som helst. biler er melkeku for staten, og de kommer aldri til å gi slipp på det. de andre avgiftene på bil (som vi har utallige av) kommer til å skyte i været. kanskje de til og med øker momsen et par % bare for å kompensere litt..

Hva skal man med biler man ikke har råd til å bruke da? er ikke alle som går og satser på at man får seg supra til spottpris.. og med alle de andre avgiftene skyhøye (og litt til) så blir det jo heller ingen som får råd til å bruke bilene...

#81692  av jumbo

Det enkle regnestykket er at staten "trenger" pengene, og kommer 100% sikkert til å ta de inn på den ene eller andre måten. Om de ikke klarer å beholde engangsavgiften, blir det som andre har nevnt garantert flyttet over til bruk.... dyrere bensin, dyrere årsavgift... what ever.

#81696  av Tor

Men om 10 år, dvs jeg er 28 når dette senest skjer :( Jeg tipper det kommer til og enda få mange år før de fjerner dette. Og en ting er sikkert, de kommer til og ta inn den tapte avgifta på andre poster. Kansje dyrere bensin? Er den ikke dyr nok som den er.

Nei, Norge er den siste Soviet makt.

#81724  av GT_rider

Er nok for godt til å være sant ja. Bare ikke EU tvinger dem til å ha eksisterende avgifter på samme nivå, både før og etter en evt bortfallende importavgift.

#81730  av Oas

tviler vi aldri kommer til og få se nedsatte avgifter.
Hva med låna med sikkerhet i bilen, Og da er det mange som kommer til og sitte med bil lån på 200 000 og bil vert 80 000, hva gjør man med dem og hva med banken som hade sikkerhet i bilen til 200 000 men nå plutsli bare vert 80 000

#81740  av kennethx

Nå er det ikke så mange som får billån på mer en 5 år? og I allefall ikke 10 år, så jeg ser ikke problemet. Dette må såklart skje gradvis, med at 1/10 av avgiften fjernes hvert år på ett vis.

#81743  av kaimagne

Det blir nok kilometeravgift slik det var på dieselbiler før i tiden, tenker jeg. Eller bompenger for hvert veikryss... Det vil være fornuftig, men ikke sannsynlig, at man knytter utgifter til bli direkte opp mot hvor mye man bruker bilen.

En ting som er helt sikkert, er at Norge er avhengig av å få inn 40-50 mrd kr hvert år gjennom bil og trafikk, for at vi skal ha råd til alt det andre vi "får" i samfunnet, som helsetjenester, skoler osv...

Kai Magne

#81745  av spkstrp

er ikke årsavgiften blitt på nærmere 3000 kr allerede? ser med gru og skrekk hva som skjer med den om registreringsavgiften forsvinner... :roll: Det er _nesten_ så det ikke er noe vits i å engasjere seg i noe som helst uansett, for de finner på noe som svir dobbelt så mye om de fjerner noe annet...

#81774  av Remi

vell hjelper lite nor bondevik sitter der