TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota drepte nesten bilen min!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #75917  av FireWalk

Se posten under "MR2" forumet :arrow: Feilkode 52.

Jeg hadde bilen på verkstedet til en kamerat av meg nå. Det er så lange ventetider hos toyota, dessuten koster det skjorta. Nå har jeg hat bilen hos kompisen min i 2 dager. Og det jeg fikk vite fikk meg til å rive meg i håret......

Her er det som har skjedd.

Jeg kjøpte en ny MR2 Turbo J-spec for noen måneder siden. Noen dager etter at jeg fikk den gikk "the hose from hell" til helvete. Den sprakk. måtte ha en ny, så jeg leverte den like gjerne inn på toyota for at de skulle skifte den der. ba de fylle ny kjølevæske på bilen i samme slengen.
Spurte hva det ville komme på. De nektet å gi meg en FAST pris, men sa det nok ikke ville bli så veldig dyrt å skifte den slangen...

Når jeg fikk igjen bilen 2 uker etterpå hadde de skiftet pakninger i turbo, de hadde skiftet hele eksos manefolden pga 2 mikroskopiske sprekker, + slangen og diverse skruer og muttere (greit nok, helt til man ser på regningen at EN skrue koster 25 kr osv). Hvorfor skulle de skifte helt ok skruer og muttere? hvorfor skulle de skifte pakninger i en helt ny turbo? og hvorfor skifte eksos manefold pga to mikroskopiske sprekker? var jo ikke sprukket helt igjennom. bare litt på overflaten der.. såvidt manm ser det, ser ut som to støvkorn som ligger uttapå selve manefolden. og HVORFOR skifte masse deler man ikke har fått BESKJED om å skifte? jeg ba dem kun skifte slangen og kjølevannet... og av de to tingene har de kun skiftet den ENE. Kjølevannet har de ikke gjort noe med.....

regningen kom på 11200 kr. Jeg ble ikke akkurat blid.. men orket ikke noe styr, så jeg betalte (ved å låne penger med vener og kjente) for å få bilen tilbake..

Noen dager senere var jeg ute og kjørte... ga på litt, så kom det et sabla smell i potta samtidig som en metallisk skrapelyd.. .. og bilen stoppa.. tok 30 min før jeg fkk start igjen... etter dette gikk bilen RÆV dårlig... såvidt det gikk fremover i det hele tatt...

så omsider fikk han kompisen min som driver eget verksted tid til å se på den.. så jeg satte bilen inn der vel vitende om at nå var den i trygge hender.

Og det jeg fikk vite?

jo: Slangen fra wastegaten var ikke koblet på. En annen slange lå i klemme, og kjølevannet var ikke byttet. Det var fult av luft i systemet så vantemperaturen var for høy hele tidnen. (feilkode fra ECU om for høy vanntemp). Toyota har altså ikke gjort som de fikk beskjed om.

Og det mest GRAVERENDE: pga at toyota har glemt å satt på diverse slanger så har resultatet vært at turboen visst nok har ladet ukontrollert, og dette har resultert i så høyt trykk at motoren har fått kraftig tenningsbank. KRAFTIG tennings bank kan ta livet av banke sensorer. Noe som skjedde i dette tilfellet. Sensoren døde, og dette er det eneste som har reddet motoren min, ettersom hjernen da ber motoren gå i safe mode og dermed har den har gått så dårlig. Hadde ikke sensoren tatt kvelden så hadde sannsyneligvis hele motoren min gått til helvete den og..

vi Fikk bytta sensoren og da gikk motoren sik den skulle igjen. Slanger ble festet og slanger som lå i klem ble vridd rett vei og satt skikkelig på.

Jeg mener.. dette er bare helt UTROLIG! Man leverer bilen til toyota og tror at de er EKSPERTER på toyota, og at nå kunne ikke bilen vært i bedre hender.. vel.. det stemmer tydeligvis ikke.. virker som om folka der gjør alt ferdig i hu og hast, og er mer nteressert i å tjene penger fort.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.. en ting er sikkert, det er ikke vits i å KLAGE hos toyota iallefal, for slike klager fører aldri frem, og det blir jo så godt som umulig å bevise at de har gjort noen feil uansett.. Til tross for verksted garrantien, hvordan skal jeg bevse dette? dessuten så er jo problemene fikset nå.

Jeg blir FRUSTRERT og SINT! Sånt skal ikke skje... ny sensor kostet forøvrig 1100 kr... + jeg måtte betale for arbeidet med å rette opp feilene toyota har påført bilen min etter at jeg hadde den der..

#75919  av Dalan

Gå til dem og si AKKURAT hva du mener, og at de heretter skal få slippe å se deg der mer..
Det hadde jeg gjort hvertfall.

#75920  av Andreazz

Jeg tror store verkstedene mangler ordentlige entustiaster jeg, virker ikke som de vet hva yrkesstolthet er! De skulle å brukt verksted-manualene sine mer, slik vi gjør i flybransjen. DERFOR har jeg aldri hatt noen av bilene mine inne på verksted, knapt nok inne til EU-kontroll...
 #75929  av Qee

FireWalk skrev:Se posten under "MR2" forumet :arrow: Feilkode 52.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.. en ting er sikkert, det er ikke vits i å KLAGE hos toyota iallefal, for slike klager fører aldri frem, og det blir jo så godt som umulig å bevise at de har gjort noen feil uansett.. Til tross for verksted garrantien, hvordan skal jeg bevse dette? dessuten så er jo problemene fikset nå.

Jeg blir FRUSTRERT og SINT! Sånt skal ikke skje... ny sensor kostet forøvrig 1100 kr... + jeg måtte betale for arbeidet med å rette opp feilene toyota har påført bilen min etter at jeg hadde den der..
Virkelig suppe du har kommet deg borti...

Overhode ikke la det gå rett forbi uten de betaler for reperasjon og eller kraftig refusjon, hvis du lar det gå forbi uten og gjøre/kreve noe da må jeg si du er gal, eller har alt for mye penger :roll: rett og slett

#75933  av FireWalk

Har jo lyst bort å si hva jeg mener ja, men nå er jo ikke jeg noen kranglefant av natur.. og jeg kommer vel egentlig ingen vei med å skjelle dem ut heler, jeg kan ikke bevise noe, så det eneste jeg oppnår er at de blir litt grettne på meg og yter meg dårigere service i fremtiden.. de tenker da: "der er han kranglefanten igjen.."

Men så igjen, det er jo rent for gale at en bil skal leveres inn hos toyota, også får man den igjen i en tilstand som gjør at den ødelgger seg selv når man kjører den... ikke holdbart..

#75935  av kaimagne

Foreslår at du skriver en saklig skriv til Toyota-verkstedet, med kopi til Toyota Norge og kopi til NAF.
Der forklarer du hva som har skjedd, hva oppdraget du gav verkstedet var, hva de har gjort utover dette, som tydeligvis har ført til mere problemer enn goder, og sender avgårde.

Send det gjerne rekommandert, så er du sikker på at de får det.

Hvis du føler for å bli spydig og sint i brevet, logg deg heller inn her og skriv litt mer på tråden her. Det gavner ikke saken din i det hele tatt om du ikke er seriøs. :)

Start umiddelbart med å føre en logg over hva du gjør til hvilken tid, slik at du kan bruke dette mot verkstedet senere. Ved tvilstilfeller, ber du bare om å få se deres arbeidslogg og logg for samtaler, noe de garantert ikke har. Dermed fremstår du som den seriøse parten her.

Om du ikke skulle ha NAF-medlemsskap, så finner du sikkert en i familien (eller jeg) som kan verve deg. Det er verdt pengene! Om du ikke har trua på NAF, så send i hvertfall gjenpart til Forbrukerombudet. Firmaer har en tendens til å skjerpe seg litt når de ser at Forbrukerombudet er koblet inn i saken.

Men aller først bør du ringe firmaet og fortelle at du synes dette er uholdbart, og hvilken løsning du ser for deg, at de dropper hele regningen, selv om den er betalt.

Kai Magne

#75945  av TOYPARTS

jepp, mange rare verksteder rundt om, jeg leverte inn en topp til supraen min på toyota for å justere ventiler, gjett om de drepte toppen da hehehe, det måtte de betale for gitt hehehe gjorde jobben selv, når jeg hadde tid til det, kan bli dyrt å spare tid

#75948  av GT4 CS

Gjør som kaimagne skriver her, det eneste og beste du kan gjøre.

#75949  av sindrejl

det er forbudt ved lov å gjøre mer enn de er blitt bedt om og så kreve betaling så du har all sak på din side.. klag til forbrukerrådet og du kan kreve igjen penger og tort og svie pga slitasje på motor da den nesten gikk til helvete.. KRAFTIG tenningsbank er ikke sunt for noen..

Grunner som dette er at jeg aldri leverer bilen til Toyota noe mer.. dem har her i trondheim (overhørte en lignende sak der dem hadde gjort mer enn dem ble bedt om og tatt betaling for det) fremstått for meg som ganske useriøse i en del saker og måter dem behandler en del ting i.. virker som det går alt på trynefaktor, om du har ny bil og hvem du møter på.

#75950  av Christian

Alltid synd og høre om slikt :? Som det er blitt skrevet over er det nok det beste å gjøre som Kaimagne foreslår, saklighet er viktig. (Selv om man har mest lyst til å klappe til de!)

Leverer ikke bilen fra meg under noen omstendighet, siden jeg vet at mange verksted ikke bryr seg om hva du instruerer de til å gjøre! Og da koster det gjerne å få igjen nøklene. Det er ganske mange slike eksempler rundt omkring.

Skru selv, om du ikke kan skru må du alliere deg med noen som kan det, som f.eks kameraten du nevnte i første post. Mye bedre å betale noen som faktisk er litt interessert i å gjøre jobben skikkelig
Dessuten er det utrolig fort å lære seg hvordan ting skal gjøres, har du litt tid selv er det rimelig kurrant å bedrive litt "hobby" mekk. :)

#75958  av CelicaTurbo

jøsses :shock: Jeg tror du må gå seriøst til verks her, og roe ned hodet litt slik at du kan fremtre seriøs og alvorlig for det verkstedet der skulle fått en saftig bot. Dem har jo gjort en rekke feil, i tillegg til ekstraarbeid som dem ikke opplyste om på forhånd (det kunne du med loven i hånd ha nektet å betale for der og da rett og slett pga at det ikke var avtalt).

Men, det viktiste nå er å få dekket opp kostnader og få reparert den motoren skikkelig, og: når motoren har opplevd så kraftig tenningsbank at sensoren ble ødelagt så er er det en ganske sannsynlig mulighet for at det har påført stempler, sylindre og toppakning skader så det er viktig at du får dette sjekket og dokumentert grundig i forbindelse med noe krav til dem. Kontakt også Toyota sentralt for det er klart dem ikke ønsker at dems egne verksteder skal fremstå på det viset der så det er godt mulig at dem vil hjelpe deg med å presse verkstedet.

#75959  av CelicaTurbo

forøvrig: jeg fikk Toyota her i Bergen til å bytte samme slangen på min bil og dem heller ville ikke gi meg pris på forhånd men det kostet meg ganske nøyaktig 4000. Dem fjernet da ikke turbo når dem gjorde jobben og selv om jeg har en Celica hvor dette området er lettere tilgjengelig ovenfra vil jeg egentlig tro at man uansett bør jobbe fra undersiden for å nå slangen best mulig både på din og min bil. Det er jo alltids mulig at dem har brukt sprekken i manifolden som et grunnlag for å kunne belaste deg for fjerning av turbo, downpipe og manifold?

#75998  av sindrejl

btw.. dette er jo en sak for tv2 hjelper deg ;) Toyota vil IKKE ha dårlig reklame :P

#76000  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:forøvrig: jeg fikk Toyota her i Bergen til å bytte samme slangen på min bil og dem heller ville ikke gi meg pris på forhånd men det kostet meg ganske nøyaktig 4000. Dem fjernet da ikke turbo når dem gjorde jobben og selv om jeg har en Celica hvor dette området er lettere tilgjengelig ovenfra vil jeg egentlig tro at man uansett bør jobbe fra undersiden for å nå slangen best mulig både på din og min bil. Det er jo alltids mulig at dem har brukt sprekken i manifolden som et grunnlag for å kunne belaste deg for fjerning av turbo, downpipe og manifold?
greit nok da vil vel pakninger til turbo skjønnes, men dem SKAL si ifra og har ikke rett til å bytte ut deler etter hva DEM mener er litt slitt..

#76026  av CelicaTurbo

sindrejl skrev:btw.. dette er jo en sak for tv2 hjelper deg ;) Toyota vil IKKE ha dårlig reklame :P
Dette er ikke en sak for TV2 hjelper deg før andre løsninger er prøvd og gjeldende bedrift er vrang. TV2 har ingen interesse av å hjelpe deg før det er tydelig at det er sterk motvilje hos den "slemme" bedriften, og jeg har liten tro på at dem ønsker å henge ut bedrifter som ikke har fått muligheten til å gjøre opp for seg på et skikkelig vis.. Alt for mange roper "TV2 hjelper deg" med en gang en bedrift har gjort noe som ikke er god eller korrekt kundebehandling og det er litt sludder å tro at TV2 er en reddende engel, dem er kun interessert i å skape underholdende tv :roll: Når man har prøvd allt annet, med forbrukerrådet og støtte fra deres advokater og behandlere, da kan man true med dårlig tv-publisitet :?