Se posten under "MR2" forumet
Feilkode 52.
Jeg hadde bilen på verkstedet til en kamerat av meg nå. Det er så lange ventetider hos toyota, dessuten koster det skjorta. Nå har jeg hat bilen hos kompisen min i 2 dager. Og det jeg fikk vite fikk meg til å rive meg i håret......
Her er det som har skjedd.
Jeg kjøpte en ny MR2 Turbo J-spec for noen måneder siden. Noen dager etter at jeg fikk den gikk "the hose from hell" til helvete. Den sprakk. måtte ha en ny, så jeg leverte den like gjerne inn på toyota for at de skulle skifte den der. ba de fylle ny kjølevæske på bilen i samme slengen.
Spurte hva det ville komme på. De nektet å gi meg en FAST pris, men sa det nok ikke ville bli så veldig dyrt å skifte den slangen...
Når jeg fikk igjen bilen 2 uker etterpå hadde de skiftet pakninger i turbo, de hadde skiftet hele eksos manefolden pga 2 mikroskopiske sprekker, + slangen og diverse skruer og muttere (greit nok, helt til man ser på regningen at EN skrue koster 25 kr osv). Hvorfor skulle de skifte helt ok skruer og muttere? hvorfor skulle de skifte pakninger i en helt ny turbo? og hvorfor skifte eksos manefold pga to mikroskopiske sprekker? var jo ikke sprukket helt igjennom. bare litt på overflaten der.. såvidt manm ser det, ser ut som to støvkorn som ligger uttapå selve manefolden. og HVORFOR skifte masse deler man ikke har fått BESKJED om å skifte? jeg ba dem kun skifte slangen og kjølevannet... og av de to tingene har de kun skiftet den ENE. Kjølevannet har de ikke gjort noe med.....
regningen kom på 11200 kr. Jeg ble ikke akkurat blid.. men orket ikke noe styr, så jeg betalte (ved å låne penger med vener og kjente) for å få bilen tilbake..
Noen dager senere var jeg ute og kjørte... ga på litt, så kom det et sabla smell i potta samtidig som en metallisk skrapelyd.. .. og bilen stoppa.. tok 30 min før jeg fkk start igjen... etter dette gikk bilen RÆV dårlig... såvidt det gikk fremover i det hele tatt...
så omsider fikk han kompisen min som driver eget verksted tid til å se på den.. så jeg satte bilen inn der vel vitende om at nå var den i trygge hender.
Og det jeg fikk vite?
jo: Slangen fra wastegaten var ikke koblet på. En annen slange lå i klemme, og kjølevannet var ikke byttet. Det var fult av luft i systemet så vantemperaturen var for høy hele tidnen. (feilkode fra ECU om for høy vanntemp). Toyota har altså ikke gjort som de fikk beskjed om.
Og det mest GRAVERENDE: pga at toyota har glemt å satt på diverse slanger så har resultatet vært at turboen visst nok har ladet ukontrollert, og dette har resultert i så høyt trykk at motoren har fått kraftig tenningsbank. KRAFTIG tennings bank kan ta livet av banke sensorer. Noe som skjedde i dette tilfellet. Sensoren døde, og dette er det eneste som har reddet motoren min, ettersom hjernen da ber motoren gå i safe mode og dermed har den har gått så dårlig. Hadde ikke sensoren tatt kvelden så hadde sannsyneligvis hele motoren min gått til helvete den og..
vi Fikk bytta sensoren og da gikk motoren sik den skulle igjen. Slanger ble festet og slanger som lå i klem ble vridd rett vei og satt skikkelig på.
Jeg mener.. dette er bare helt UTROLIG! Man leverer bilen til toyota og tror at de er EKSPERTER på toyota, og at nå kunne ikke bilen vært i bedre hender.. vel.. det stemmer tydeligvis ikke.. virker som om folka der gjør alt ferdig i hu og hast, og er mer nteressert i å tjene penger fort.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.. en ting er sikkert, det er ikke vits i å KLAGE hos toyota iallefal, for slike klager fører aldri frem, og det blir jo så godt som umulig å bevise at de har gjort noen feil uansett.. Til tross for verksted garrantien, hvordan skal jeg bevse dette? dessuten så er jo problemene fikset nå.
Jeg blir FRUSTRERT og SINT! Sånt skal ikke skje... ny sensor kostet forøvrig 1100 kr... + jeg måtte betale for arbeidet med å rette opp feilene toyota har påført bilen min etter at jeg hadde den der..

Jeg hadde bilen på verkstedet til en kamerat av meg nå. Det er så lange ventetider hos toyota, dessuten koster det skjorta. Nå har jeg hat bilen hos kompisen min i 2 dager. Og det jeg fikk vite fikk meg til å rive meg i håret......
Her er det som har skjedd.
Jeg kjøpte en ny MR2 Turbo J-spec for noen måneder siden. Noen dager etter at jeg fikk den gikk "the hose from hell" til helvete. Den sprakk. måtte ha en ny, så jeg leverte den like gjerne inn på toyota for at de skulle skifte den der. ba de fylle ny kjølevæske på bilen i samme slengen.
Spurte hva det ville komme på. De nektet å gi meg en FAST pris, men sa det nok ikke ville bli så veldig dyrt å skifte den slangen...
Når jeg fikk igjen bilen 2 uker etterpå hadde de skiftet pakninger i turbo, de hadde skiftet hele eksos manefolden pga 2 mikroskopiske sprekker, + slangen og diverse skruer og muttere (greit nok, helt til man ser på regningen at EN skrue koster 25 kr osv). Hvorfor skulle de skifte helt ok skruer og muttere? hvorfor skulle de skifte pakninger i en helt ny turbo? og hvorfor skifte eksos manefold pga to mikroskopiske sprekker? var jo ikke sprukket helt igjennom. bare litt på overflaten der.. såvidt manm ser det, ser ut som to støvkorn som ligger uttapå selve manefolden. og HVORFOR skifte masse deler man ikke har fått BESKJED om å skifte? jeg ba dem kun skifte slangen og kjølevannet... og av de to tingene har de kun skiftet den ENE. Kjølevannet har de ikke gjort noe med.....
regningen kom på 11200 kr. Jeg ble ikke akkurat blid.. men orket ikke noe styr, så jeg betalte (ved å låne penger med vener og kjente) for å få bilen tilbake..
Noen dager senere var jeg ute og kjørte... ga på litt, så kom det et sabla smell i potta samtidig som en metallisk skrapelyd.. .. og bilen stoppa.. tok 30 min før jeg fkk start igjen... etter dette gikk bilen RÆV dårlig... såvidt det gikk fremover i det hele tatt...
så omsider fikk han kompisen min som driver eget verksted tid til å se på den.. så jeg satte bilen inn der vel vitende om at nå var den i trygge hender.
Og det jeg fikk vite?
jo: Slangen fra wastegaten var ikke koblet på. En annen slange lå i klemme, og kjølevannet var ikke byttet. Det var fult av luft i systemet så vantemperaturen var for høy hele tidnen. (feilkode fra ECU om for høy vanntemp). Toyota har altså ikke gjort som de fikk beskjed om.
Og det mest GRAVERENDE: pga at toyota har glemt å satt på diverse slanger så har resultatet vært at turboen visst nok har ladet ukontrollert, og dette har resultert i så høyt trykk at motoren har fått kraftig tenningsbank. KRAFTIG tennings bank kan ta livet av banke sensorer. Noe som skjedde i dette tilfellet. Sensoren døde, og dette er det eneste som har reddet motoren min, ettersom hjernen da ber motoren gå i safe mode og dermed har den har gått så dårlig. Hadde ikke sensoren tatt kvelden så hadde sannsyneligvis hele motoren min gått til helvete den og..
vi Fikk bytta sensoren og da gikk motoren sik den skulle igjen. Slanger ble festet og slanger som lå i klem ble vridd rett vei og satt skikkelig på.
Jeg mener.. dette er bare helt UTROLIG! Man leverer bilen til toyota og tror at de er EKSPERTER på toyota, og at nå kunne ikke bilen vært i bedre hender.. vel.. det stemmer tydeligvis ikke.. virker som om folka der gjør alt ferdig i hu og hast, og er mer nteressert i å tjene penger fort.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.. en ting er sikkert, det er ikke vits i å KLAGE hos toyota iallefal, for slike klager fører aldri frem, og det blir jo så godt som umulig å bevise at de har gjort noen feil uansett.. Til tross for verksted garrantien, hvordan skal jeg bevse dette? dessuten så er jo problemene fikset nå.
Jeg blir FRUSTRERT og SINT! Sånt skal ikke skje... ny sensor kostet forøvrig 1100 kr... + jeg måtte betale for arbeidet med å rette opp feilene toyota har påført bilen min etter at jeg hadde den der..
- MR2 TURBO -