TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#58917  av tettwatt

Mr2'n min er ikke helt glad i meg nå om dagen
Hvis jeg kjører litt aktivt står blårøyken bak meg og jeg bruker over en liter olje pr tank, noe som blir dyrt i lengden... Noen typiske grunner til dette???

#58919  av angrykid

ventiltettinger. :)

bytt disse, og bilen er a-ok :)

#58924  av tettwatt

Strålende, da satser jeg på det.:D

Forresten, bra å se at jeg ikke er den eneste som ikke er på jobb enda :wink:

#58934  av bose

Tykkere olje hjalp for min del. gikk over til Castrol GTX Lightec. funker helt gull, brukte ikke en dråpe olje når du prøvde bilen tettwatt, og det gikk endel mil med ganske frisk kjøring ;)

#58962  av Mr2 Mk2

angrykid skrev:ventiltettinger. :)

bytt disse, og bilen er a-ok :)
Litt vel enkel å bare si det slik da :roll:

#58989  av angrykid

Tja, om du mener det, så er det vel opp til deg å motargumentere? men det er det billigste, nest etter å prøve tykkere olje. Du trenger ikke ta av toppen engang, visstnok, for å bytte disse.

Jeg skal få byttet mine tettinger om ikke så alt for lenge, for jeg kjenner på lukta på bilen at den bruker olje. Regner med at dere får en work-up med bilder når jeg får gjort det. Eventuelt hører hva prisen på ett toyotaverksted er :D

#58994  av Mr2 Mk2

angrykid skrev:Tja, om du mener det, så er det vel opp til deg å motargumentere?
Det er en stor sannsynlighet for at det er dette,men å bare bytte disse og håpe på gull og grønne skoger blir litt feil.Det kan også være andre ting som defekte oljeringer eller at sylinderen ikke holder tett,pga oval eller generelt sett bare slitt.
Det er nok mest sannsynlig bare ventiltetningene,men ikke fortreng det faktum at det kan være værre saker :wink: Det var det jeg ville fram til.Jeg har skifta ventiltetninger på min for ikke sålenge siden,den var ok en stund.Men nå har det begyn¨t å røyke stygt når jeg drar på.Men nå er en ny motor satt inn og denne godt stua ned i en kjeller :wink:

#58997  av erling

angrykid skrev: Jeg skal få byttet mine tettinger om ikke så alt for lenge, for jeg kjenner på lukta på bilen at den bruker olje.
Hvor ofte må du etterfylle olje da? Er lukta i eksosen? Hvis du kjenner oljelukt inni bilen eller av motoren ville jeg sagt det var toppdekselpakningen som lekker. Alexander G sin gamle motor brukte 1 liter olje på tanken (ca 400km?), lukta ikke en dritt olje hverken her eller der.

Ta nå en sylinderlekkasje- og/eller kompresjonstest før du plukker ifra hverandre noe. :)

#59001  av Mr2 Mk2

før jeg bytta min nå brukte jeg over 4l sweden tur-retur :roll:

#59045  av jensi

Samme forbruk som min tidligere MK2.
Feilen på den var ikke ventiltettningene.
De var ikke slitt eller harde på 150000km og 11 år.
Ã…rsaken var fastbrente stempelringer.
Har hørt at dette kommer av dårlig olje ?.
SÃ¥ mitt tips er bytt stempelringsett og ta gjerne ventiltettningene i samme slengen.

Kjekk vinterjobb. :wink:

Jensi

#59048  av jensi

angrykid skrev:

Jeg skal få byttet mine tettinger om ikke så alt for lenge, for jeg kjenner på lukta på bilen at den bruker olje. Regner med at dere får en work-up med bilder når jeg får gjort det. Eventuelt hører hva prisen på ett toyotaverksted er :D
Mitt tips er at du kaster bort pengene her.
Kan godt være jeg tar feil her.Men les litt rundt i verden på diverse forum.
Har enda tilgode å se noen som er kvitt oljeforbruket med nye ventil tettninger på MR2 MK2.

Bare for å spare deg for ekstra kostnader. :wink:

Jensi

#59058  av tettwatt

Hvor ofte må du etterfylle olje da? Er lukta i eksosen? Hvis du kjenner oljelukt inni bilen eller av motoren ville jeg sagt det var toppdekselpakningen som lekker
Kjenner lukta godt inn i kupeen når jeg kjører med soltaket oppe/av, bare så vidt når det er igjen. Oser også noe helt sinnsykt når jeg drar på, tåkelegger ganske bra nakover for å si det sånn :wink:
For øyeblikket bruker den cirka 1-2 liter tanken ved blandet kjøring, og så er det ikke spesielt koselig å vite at det oser like bra som en 40 år gammel vargtass ( aka traktor...)

#59059  av tettwatt

bose skrev:Tykkere olje hjalp for min del. gikk over til Castrol GTX Lightec. funker helt gull, brukte ikke en dråpe olje når du prøvde bilen tettwatt, og det gikk endel mil med ganske frisk kjøring ;)
Sant nok, 26 mil, alle over 5000 omdreininger, og ikke en dråpe i oljeforbruk er imponerende, det skal du ha. Må ærlig talt inrømme at jeg ble litt :o for å si det sånn... Det er jo ikke store kosten å skifte, så jeg gjør nok det i nærmeste fremtid.

Har forresten bytta fra 16" til 17", det går akkurat. Fant også ut at 16tommerne var kosei seneka racing felger, så nå havner vel de på corollan til mamma :D

(veldig moro med forskjellige smileys, advarer om at jeg en vakker dag kommer til å ta helt av med disse...)

#59068  av bose

tettwatt skrev:
bose skrev:Tykkere olje hjalp for min del. gikk over til Castrol GTX Lightec. funker helt gull, brukte ikke en dråpe olje når du prøvde bilen tettwatt, og det gikk endel mil med ganske frisk kjøring ;)
Har forresten bytta fra 16" til 17", det går akkurat. Fant også ut at 16tommerne var kosei seneka racing felger, så nå havner vel de på corollan til mamma :D

(veldig moro med forskjellige smileys, advarer om at jeg en vakker dag kommer til å ta helt av med disse...)
Tror jeg skal ta en prat med din kjære mor.. ;) du fikk ikke engang lov til å putte inn en cd-spiller :D

#59091  av angrykid

jensi skrev:
angrykid skrev:

Mitt tips er at du kaster bort pengene her.
Kan godt være jeg tar feil her.Men les litt rundt i verden på diverse forum.
Har enda tilgode å se noen som er kvitt oljeforbruket med nye ventil tettninger på MR2 MK2.

Bare for å spare deg for ekstra kostnader. :wink:

Jensi
Veldig omtenksomt av deg. Vil bare si at jeg har snakket med verksmester på toyota her i bardu, og vedkommede har lang fartstid innen toyota. Var han som anbefalte meg å bytte ventiltettinger, og at jobben ikke var hverken dyr eller vanskelig. Men om du mener at det er slik at det må mer til en bare å bytte tettinger, så hadde det vært ønskelig med en link til diverse forum. :)