TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe Mr-2 - KjøpsrÃ¥d Mr-2 Mk. 2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#663  av Espen

Jeg vurderer å kjøpe en Mr-2, -90-92 mod, og dette ser ut til å være et godt fora for å spørre om råd i den forbindelse.
Hva slags endringer er gjort fra modell til modell, er det noen spesielle problemer med enkelte årsmodeller osv.
Hva slags prisleie bør de ulike modellene ligge i ?

På forhånd takk for all hjelp!

#665  av CelicaTurbo

92-modellen og nyere har en frontleppe i svart matt plast, sidelister lakkert i bilens farge, 15" felger som standard, den er litt lavere og hardere, kortere girspake og litt mindre diameter på rattet. Den har et par understellsforandringer som gjør at den er mer forutsigbar når ræven er ute og danser; den er lettere å kjøre på grensen rett og slett og overrasker mindre. Til gjengjeld ligger grensen også litt lavere før den sklir. Det er vel egentlig ingen svakheter på noen av modellene med unntakt av at syncroringene på 2.gir er svake så du bør sjekke om de er slitt..  sjekk etter den vanlige rusten og gjerne ta bilen til NAF. Sjekk at det ikke er lik bredde på dekkene fremme og bak for det er ikke standard men det er et par biler som kjører med det (og jeg lurer på hvor lett de bilene slenger med rompen jeg?)..

ellers, prisen varierer stort.. de fleste forhandlersolgte biler ligger mellom 119.000-139.000 mens privat solgte biler kan du få fra 100 og oppover alt etter alder og tilstand.. det er ikke alle averterte 92-modeller som er av den nye typen (se etter frontleppen) og det er enten pga at bilen ble solgt første gang tidlig 92 før den nye typen kom til butikkene eller så prøver forhandleren å narre deg.

#666  av MR2turbo

En svakhet er at lakken på side-delene av spoileren bak bobler opp.. Men de fleste bilene har dette problemet i større eller mindre grad.
På en 90-92 mod. så vil det også være endel gummi (drivakselmansjetter, mansjetter rundt støtdempere og styrestag osv.) som er utslitt. Sjekk også alt oppheng, foringer, styring for slakk. Jeg vet at det er enkelte biler som er fastere og bedre å kjøre enn andre på grunn av dårlige foringer..
Husk på at du kjøper en bil som etter all sannsynlighet har blitt hardt kjørt helt siden den var ny, så den kan være veldig slitt  ???  

Men uansett, lykke til :)

#671  av CelicaTurbo

hm, har ikke sett en eneste MR2 med boblet lakk på sidestykkene av spoileren jeg?   :)

#675  av erling

Mine sidestykker var boblet i lakken, lakkerte dem om igjen for 3 uker siden og nå bobler de igjen...

Er det ikkje orginalt med bredere dekk bak? Min er riktignok 90`med 14" men har 6" foran og 7" bak med henholdsvis 185/65 og 195/60, står i vognkortet... Men eg vet ikkje så mye om de nyere modellene.

#680  av CelicaTurbo

litt synd at sidestykkene dine begynte å boble igjen med en gang da, men eneste måten å gjøre noe med det på er vel å rett og slett prøve på nytt og slipe alt ned til bunnen og legge ny grunning og allt..  men, da er det gjerne et normalt problem på MR2 da?

ellers, jeg mente at det skal være forskjellig dekkstørrelse bak og mener det er det som står i posten min ovenfor? er ikke helt sikker på de tidlige modellenene men tror egentlig at 195/205 er standard mens de senere hadde 195/225 som standard.. noen foretrekker å endre til 205 fremme for å hindre lett understyring i begynnelsen av skarp sving (men jeg mener nå at om bilen sklir fremme i svingen så tar du den feil og knekker for mye inn i svingen da)   :)

#682  av erling

Eg bøyer meg i støvet for dine rettelser...

Skal ut og kjøre nå, bilen har stått i 2 uker med hull i radiator og nedslitte klosser bak. Har byttet dette og gleder meg så ein drittunge, tilbake til saken, MR2 er GØY, kjøp deg en du og, Espen!

#683  av CelicaTurbo

hm, jeg mente det vel ikke som en rettelse egentlig for det høres så selvgodt ut   ???  

men, man skal lete lenge etter å finne en bil som er så gøy som en MR2 ja :)

#708  av arild

Kantene på min spoiler bobler også!  :angry: Det virker som det går litt opp og ned etter vær og temperatur.
Sjekk om speil og spoileren bak er falmet (lyse røde). Prøv også å gire kjapt. Jeg har hørt at det ikke er så bra hvist den er vanskelig å få i gir når du girer kjapt. En annen måte å se hvilken modell det er, er å se på (de orginale) felgene. Det er stygge 13 tommere på 90-92 og litt finere 14 tommere, med rettere eiker på 92-98. Men disse kan jo være byttet etc.

#709  av CelicaTurbo

jeg er vist den som liker å rette på folk jeg :)  det er vel 15" femeikers med flate eiker som kom på 92-modellen mens tidligere var det 14" felger, femeikers med rundere eiker?

men det er så mange mr2'er nå til dags som har andre felger allikevel  ???

#713  av erling

De er 14", men ser ut som 12"...

#715  av CelicaTurbo

det er en annen side av saken :)

#723  av Espen

Takk for hjelpen alle sammen, nå er bilen kjøpt  :) (helst ingen flere gode råd nå!!!!)

Bilen er en svart -90 mod (på IMOC's web side hevder de under FAQ's at denne årsmodellen ikke eksisterer, noen som har en forklaring på dette?) virker i god stand, men skraper uvanlig nok ved giring ned til 3. Ellers er bilen en drøm å kjøre, og ikke så rent lite leken!

Nå trenger jeg dekk og felger. Vennligst se under "kjøp/salg" om du har noen, eller send meg tips på hva som er bra dekk.

:D

#724  av CelicaTurbo

du sa "ingen gode råd" men her kommer et svar: 90-modellen kom ikke til USA før ett år senere og sees derfor der borte som en 91-modell.. MR2 ble lanser i Japan og Europa i 90 mens den først kom til USA i 91, det er eneste grunnen. Du vil også se en del referanser en del steder til en ny revisjon av MR2 som kom i 93. Det gjelder USA, i Japan og Europa fikk vi denne nye revisjonen i 92  :)