TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BRA KJØP eller katta i sekken ? MK2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #3687  av daggy

Heisann!

Flotte sider!

Etter å ha sett på 944, rx-7, nsx, supra, mx5, sx200 med flere, har jeg nå bestemt meg for å finne meg en mr2 til under 100.000.

Har vurdert import, men har funnet to billige i Norge.
Den ene koster 75.000 kroner, har gått 167.000, 90 modell, 16V GTI, Mørk grønn - Går i Moss. Han har en skade på venstre forskjerm/spoiler - en sprekk på ca 10 cm og lakken er borte på en diameter på ca 10 cm grunnet et møte med en snøfonne. Han har også tatt felgkapselen på vinterdekket. Ellers så bilen strøken ut. Virket som alt var bra med motor o.l. Allikevel er jeg skeptisk fordi han selger den så billig. Det var en stygg skraping når jeg bremset, så klossene må også byttes. Alt i skinn inni - strøkent. Sommerhjul medfølger ikke.

Bil nr 2 koster 85.000 og går i Stavanger. Denne er svart og er i tipp topp stand bortsett fra at el. speil og grøftelys ikke fungerer.. KM 162.0000 - 15" og 16" alu felg følger med.

Hva tror dere vil lønne seg ? Det viktigste for meg er å få en bil som er i god teknisk stand. Hvor mye vil det koste å fixe frontfangeren ? Sveise eller kjøpe ny ? Ca hva koster det ?

UTROLIG takknemlig om jeg får et fyldig svar før mandag for da må jeg bestemme meg!

TAKK!

#3688  av jensi

Var i samme problem stilling som deg for ca 1 år siden.
Jeg endte opp med en 91 mod. rød som så grei ut til 80000 kjørt 169000.
Det viste seg jo at jeg ble bitt av basillen og så begynte det å balle på seg.
Jeg tror jeg har kostet på bilen ca 30-40000 kroner for å få den i den stand jeg ønsker.
Felger dekk ca10000.
Senket med godkjenning -3500
Stereo
Overhalt hele motoren -ca 6000
Ny fromtrute 35000
Hvite blinklys:
Alle skiver /klosser byttet-ca 4500
Div. opphengskuler ca1500.
+ div. lakk og alarm .
Alle priser er ca.priser.Jeg har kvittering på alt så..

Konklusjon:Prøv å få fatt i den bilen du ønsker med felger og service hefte evnt. kviteringer på deler som er byttet.
Dette vil svare seg i lengden.
Husk at du vil ønske at du hadde en turbo om ca 2-3 mnd. :wink:

Lykke til med kjøpet.
Det er i allefall nok å velge i av gode kjøp .
PS. min er også til salgs.
Jeg vil ha en turbo eller en MK3
Jensi
 #3689  av daggy

Hvor mye skal du ha for din ?

Jeg har nå avtalt med bil nr 1(som det er skadet) at jeg får låne den på mandag, tar den på naf-test og prøver den noen timer og bestemmer meg da. Jeg får den for 75.000.

Bil nr 2 venter jeg på å få bilder av. Han sa at "motoren svetter selvfølgelig litt, men det er normalt" - er det det?
Bil nr 2 er 91-modell - bil nr 1 er 90-modell. Hva er forskjellen på de to ?

#3690  av Christian

Ingen av de to motorene jeg har hatt har svettet!
Tror jeg også ville gått for en som er i skikkelig stand.
Det blir fort dyrt å fikse mange småting, og du er dessuten avhenging av et sted å stå, samt verktøy.
 #3700  av blackmr2

JEg er enig !

Jeg kjøpte min for 125000,- Da hadde den fult servicehefte, gått 119000,- ser helt ny ut innvendig, eneste som jeg må gjøre er å lakkere panseret, litt steinsprang, ikke mye!

Tror ikke du får en slik bil for under 100000,-

??

Tom
 #3702  av daggy

Problemet er at jeg ikke kan bruke noe mer enn 90.000 kroner. Det er heelt max. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en 86 rx-7 til ca 50.000, men falt pladask da jeg var å så på en mr2.

Men la oss si at jeg får en del reparasjoner på den til 75.000 da... Om jeg må reparere for 20.000 kroner har jeg fortsatt fått en billig bil, for andre biler jeg har sett ligger på 110- 150 tusen!

#3707  av kjetil

Man får vel det man betaler for, stort sett. Er vel svært sjeldent at en bil blir solgt superbillig, bare for å være snill. ikke har jeg truffet noen av dem ihvertfall :cry: Tviler sterkt på at du får en som er i meget bra stand for under 100000,-

Men lykke til med kjøpet! mr2`n er bare en helt hærli` bil :wink:

#3708  av Goose

Kjetil du har rett butsett fra en gang.

Da jeg kjøpte min 96 modell Toyota Celica 1.8 16V DOHC 117 HK
Betalte jeg 169 000.
Det var for 4 år siden.
Bilen hadde da gått kun 20 000 km. Brukt 2 år i Trondheim så har den stått stortsett i garasjen til eieren av bilselgerfirma.
Så den hadde 3 år da jeg kjøpten den. (rett etter at garantien gikk ut)
Hadde ingen feil på bilen i 3 år. Og har solgt den i 2002 (påsketiden) med 89 000 på speedometret, og ingen feil.Og Toyota har prisen den til 169 000 kr... Laterlig ikke sant?
Hehehe.
Grunnen til at jeg fikk den så billig er at bilen sto ett år hos bilforhandleren og i tilleg så var det en konkurs bil. Så selv om jeg fikk den for 169 000 for nå så tapte ikke bilforhandleren på den heller.

Så jeg vil ambefalle deg å sjekke bil auksjon. Dem har mye konkursbiler til salgs.

PS! Har ingen erfaring med mr2. eneste jeg vet at turbo utgaven går som et helv.... (den jeg prøvde evartfll):)

#3711  av kjetil

hehe! heldiggrisen goose!! :P
En kamerat av meg kjøpte en chrysler for et par ukers tid sida, dette hva en bil som hva blitt tatt av den tidligere eier fordi han ikke betalte lånet, er vel kanskje det som blir kalt for konkursbil da? uansett, denne fikk han kjøpt for en MEGET billig penge, men ettersom han ikke er den største chrysler fan (for å si det mildt), så solgte han den like etterpå, med ganske mye i fortjeneste :wink:

slettes ikke dumt det ass 8) men man må følge med, å ha flaksen på sin side (noe som er uhyre sjeldent når det gjelder meg hvertfall)

#3712  av Goose

Du må ha selv tilgitt kjetil.
Du minner meg litt om meg da jeg var 18 år og skulle min første bil.
Jeg gikk så en bil og kjøpte. Dett var den største tabbn jeg gjorde noen gang. Var ikke så alt for mye tull med den men det var nok at jeg lærte noe av dette.

Poenge mitt her er at du må ikke la "lysten" på rå bil overta kontrollen på deg. Tenk nøye gjennom kjøpet og vær så kritisk til bilen som mulig.
Hvis du har kamerater som har erfaring med slik bil så ta dem med på en prøve tur og la dem prøve også. Da vil du fort finne ut som det er noe som ikke stemmer med bilen.

Sjekk kritiske punktene i bilen. (mr2 har sikkert sånn som alle andre biller).

En anne ting er å ha noen som hjeler deg å ta den beslutningen når du skal kjøpe bil.
Jeg tenker her på meg selv. det var mora mi som fant denne 1996 modell celica som jeg kjøpte. Hun hjalp meg med å ta beslutning og det lønte seg.
Det samme skjedde når jeg i påske handlet Celica T23. Fikk godkjent av mora mi. Og fy f... så fornøyd jeg er hittil.:D

Jeg vil ikke poengtere her at du klarer ikke å kjøpe bilen selv, men poenget er at jo flere som er med på å ser på bilen jo større er sjansen for at du får akkurat den bilen du ønsker seg og som er relativt problemfritt.
Celica'en min gikk uten en eneste rep. i 3 år. Fulte kun bensin og byttet olje og oljefilder hver 7000 km.

Så ikke vær ivrig på å kjøpe bil. Ta deg god tid. Undersøkk rund bilen du skal kjøpe, os spør far din eller noen andre om dem synes det er godt kjøp eller ikke.

Så konklusjonen er: Ikke gå på samme smell som jeg gjorde når jeg kjøpte meg min første bil. Det er kke morro å skru bil unødvendig.
 #3717  av daggy

Den svarte (bil nr 2) ville ikke selge allikevel fordi han ville vente til våren for å få bedre pris på den. Så den er ute av bildet :(

Den skadete tror jeg rett og slett jeg dropper. Gidder ikke å styre å mekke osv med en gang. Legger heller på noen tusen.

Jeg var å så på en ny i dag.

90 modell. Rød - så strøken ut. KM stand=182.000. Litt mye ??? Kan være vanskelig å selge den igjen når den har over 200.000 ?

ABS Bremser
Alu. felger - sommer
Alu. felger - vinter
El. Speil
El. Vindu
S/V hjul
Radio/CD
Sentrallås
Servo
Soltak

Prøvde den en tur. Virket veldig bra. Eneste jeg la merke til er en liten bagatell: turtelleren reagerte saktere enn motoren, men det kan vel bare være at drevet er slitt..
Byttet bremser, dempere og andre småting senere år. To kamerater som hadde hatt den sammen....

Pris 85.000 kr

Hadde ikke skinnseter :( Er det fordel/ulempe?

Comments ?

#3719  av Goose

Som sagt så vet jeg ikke så mye om mr2 men generelt så holder Toyota motorer lenge, veldig lenge hvis du føler fohåndsregler... (oje, filer osv....).

Vet du om denne vilen var hard kjørt?

Det ville jeg sjekket, ofte biler som er skam kjørt kan få store problemmer med drivverket.

Når det gjelder skinnseter så vil jeg si at skinn er luksus.
Jeg hadde stoff seter i forrige celica'en og det var jo helt greit.
Jeg har annen følelse nå når jeg har skinn i bilen, det blir lissom mer luksus følelse, ja så er seter mye bedre en forrige generasjonene.
Jeg vil si at skinn er deilig!

Men husk en ting. I vinter blir skinn jav.... kald og i sommer javl... varm.

Men hvis du har en bra bil og utstyret er du fornøyd med så trenger du ikke skinn. Heller aircondition enn skinn. men begge deller er jo digg da. :wink:
 #3726  av daggy

Nå står det mellom den jeg sist så på i mjølndalen (rød) og en rød en i drammen.

90/91 modell, KM stand: 170.000 , pris 80.000,- Calippere var overhalt, bremseklosser byttet, og div småting byttet. En lakkflekk var borte på døra, og panseret var litt blass farge på fordi han mente det var et annet materiale på panseret enn dørene og resten av bilen. alu felg vinter og sommer. Bilen står i Drammen.

Stikker å ser på den nå.... Kommer med tilbakemeldinger her (enten dere vil eller ikke) :twisted:

#3769  av CelicaTurbo

tja, mine tips:

- vær sikker før du kjøper, sett bilen på NAF (ikke at de klarer å finne alle feil men kanskje de oppdager noe graverende).
- kjøp heller en dyrere bil uten skader enn en skambillig med skader.
- rød-fargen er kjent for å bli fort blass, særlig panser, men dette gjelder vel ikke de andre fargene.
- Jeg vil nok aldri kjøpe skinseter rett og slett pga at stoff holder seg like bra, ser nesten like bra ut, du får ikke brannsår når du setter deg om sommeren og du får ikke frostskader når du setter deg om vinteren :)

ellers: motoren i MR2 har ikke jeg hørt at svetter ofte, men noen her har opplevd at den kan bruke en del olje uten synlige lekkasjer, mens andre igjen har ingen oljeforbruk.

til slutt: ta med en kompis som ikke er like giret på å kjøpe bil og som kan være kritisk og høre de lydene som du ikke hører i rusen av å kjøre MR2 :)
 #3777  av daggy

Den rød i Mjøndalen ble solgt i dag for 90'. Jeg hadde fått den for 85' om jeg hadde klart å bestemme meg i går :(

Menmen.. Den i Drammen har ikke servo og sentrallås.. Er drittlei av å lukeparkere golfen min uten servo, så derfor er den uaktuell selv om den var pen ellers....

Så gjenstår den i Moss da... Fargen (mørk blå/grønn) er penere enn rød synes jeg. Skinnseter (jeg synes det er kulere enn stoff), komfortabel trenger vel ikke en sportsbil å være...
Skal låne den i noen timer i morgen, dra på naf og teste den, og så får jeg se om jeg slår til for 75 høvdinger. Har sittet timevis og sett i annonser, men tror ikke jeg finner noen til under 85.000 som er bra.

Moss-bilen kan jo være bra om jeg fixer opp de småskadene + bytter bremseklosser (har fått tilbud fra toyota på ca 2-4000 og 1500 for bremsekloss-bytte). Så om naf-testen viser at det er en bra bil, slår jeg til. Da blir det store bilder av bilen her inne, og dere slipper alt maset i denne tråden :)