TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tÃ¥kelys

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #53350  av Oas

noen som noen gang har fått bot for tåkelys jeg har ikke mye penegr for tiden og er litt nervøs for å slå på tåke lysa har jo ikke noe jobb :/ men ahr kjørt forbi politiet mange ganger med dem på og de sier ikke noe ????

#53352  av Christoffer

tåkelys + parklys er lov på dagtid, men alle andre kombinasjoner er ulovlige etter det JEG har hørt.

tåke +park er det jeg iallefall pleier å bruke... har aldri fått bot på grunn av lysene værken på celicaen eller andre biler...

#53354  av RumpShaker

I vegtrafikkloven's paragraf 15, punkt 5 står det at tåkelys/grøftelys skal ikke brukes sammen med vanlige nærlys. Så lenge du bruker tåkelys kun med park-lys, har de ingenting de skulle sagt! MEN, etter det er blitt mørkt om kvelden SKAL du bruke nærlys! Så om du bor i nord-Norge, er det ingen problem om sommeren :lol:

#53372  av Christoffer

Da vet vi det... :)

#53376  av Oas

jeg hvet at det ikek er lov men jeg lurte på om noen har fått bot for det og jeg leste i et intervju at det var det verste politiene kunne gi bot for var at folk brukte tåkelys. og grunnen var at de kunne bli bevegt av stein sprut så de lyste opp over og blendet andre bilister

#53385  av chris

Oas skrev:jeg hvet at det ikek er lov men jeg lurte på om noen har fått bot for det og jeg leste i et intervju at det var det verste politiene kunne gi bot for var at folk brukte tåkelys. og grunnen var at de kunne bli bevegt av stein sprut så de lyste opp over og blendet andre bilister
hørtes helt latterlig ut den "grunnen" der da.

veldig greit med mr2 mk2. det er grøftelysene mer kjørelys, og innebygget i fronten. bruker aldri vippelyktene utenom når det er veldig mørkt. da bruker jeg til gjengjeld alt :D

#53389  av Dan-Ørjan

chris skrev:
Oas skrev:jeg hvet at det ikek er lov men jeg lurte på om noen har fått bot for det og jeg leste i et intervju at det var det verste politiene kunne gi bot for var at folk brukte tåkelys. og grunnen var at de kunne bli bevegt av stein sprut så de lyste opp over og blendet andre bilister
hørtes helt latterlig ut den "grunnen" der da.

veldig greit med mr2 mk2. det er grøftelysene mer kjørelys, og innebygget i fronten. bruker aldri vippelyktene utenom når det er veldig mørkt. da bruker jeg til gjengjeld alt :D
Gjør d samme jeg å! har møtt en god del snut-biler, men ingen som har reagert på d! :D

#53409  av 2fAst

fikk netop 1500kr i bot for kjøring med nærlys+tåkelys.......... :x

#53411  av Dan-Ørjan

2fAst skrev:fikk netop 1500kr i bot for kjøring med nærlys+tåkelys.......... :x
:shock: Surt...
D finnes alltid noen paragraf-ryttere :evil:

#53422  av memo

tåkelys er ulovlig, så lenge det ikke er FULLT dagslys ute.. og da mener jeg FULLT dagslys..

med en gang det begynner å engang HINTE om skumring, så kan de ta deg... enkelt og greit..

tåkelys + parklys kombinasjon kan brukes, men ikke noe annet

#53424  av Dan-Ørjan

memo skrev:tåkelys er ulovlig, så lenge det ikke er FULLT dagslys ute.. og da mener jeg FULLT dagslys..

med en gang det begynner å engang HINTE om skumring, så kan de ta deg... enkelt og greit..

tåkelys + parklys kombinasjon kan brukes, men ikke noe annet
D er vel sånn d er ja :( men for meg er d en kalkulert risiko jeg er villig til å ta 8) er jo mye cooolere da! :P

#53442  av chris

tror ikke det er mange purk som har noe å si på "grøftelysene" til mr2 mk2, for de er så store at det ser ut som kjørelys. har møtt purk mange ganger, blitt stoppa i div promillekontroller osv.. de hadde ingen innvendinger på at jeg kjørte med grøft+park midt på natta.. eller at jeg kom med både grøft+park+vippelykter(hovedlys).

er bare barnslig at politiet å bry seg om sånne lykteting, og beviser bare det som jeg alltid har sagt.. at politiet er ikke ute for å opprettholde sikkerheten, men for å samle inn penger til staten. De kunne like gjerne droppa halve politistaben og økt skatten med 2%...

#53457  av sindrejl

for øyeblikket kjører jeg faktisk bare med parklys på pga at jeg ikke har fått montert grøftelysa (reven sin feil) ennå. Har møtt et lass purkebiler, men eneste som blinker mot meg er trailersjåfører ;) Såklart med engang det er en anelse mørkt ute spretter jeg opp vippissene

#53482  av doffy

tror ikke det er noe fasitsvar her egentlig... kommer vel litt an på hvem som stopper deg og om vedkommende har hatt en god dag eller ikke.