Hei!
Har helt nylig kjøpt meg en toyota mr2 mk2 91 mod. Jeg har ikke skilter på bilen og skal ta den på kontroll så fort som mulig. Problemet er at det står på et megan racing effektanlegg, to 4" endestykker og i det ene mangler det en lyddemper som har falt ut, ved gass pådrag kan det sikkert høres over hele verden... Uten tvil tenker jeg at det ikke holder en hjemmel for å bli godkjent, eller...? Har også fått med orginalt anlegg med en muligens defekt katalysator og jeg ser at på nettet kan man kjøpe et rør som erstatter katalysatoren men uten de samme egenskapene, det jeg lurer på er om dette ville ha klart en EU kontroll? Da tenker jeg på støynivå og avgass målinger. Jeg tenker å ta min kontroll i Indre troms hvis det har noe og si.. Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan løse dette på billigst mulig måte!
Moaren
					
										
																										
            Har helt nylig kjøpt meg en toyota mr2 mk2 91 mod. Jeg har ikke skilter på bilen og skal ta den på kontroll så fort som mulig. Problemet er at det står på et megan racing effektanlegg, to 4" endestykker og i det ene mangler det en lyddemper som har falt ut, ved gass pådrag kan det sikkert høres over hele verden... Uten tvil tenker jeg at det ikke holder en hjemmel for å bli godkjent, eller...? Har også fått med orginalt anlegg med en muligens defekt katalysator og jeg ser at på nettet kan man kjøpe et rør som erstatter katalysatoren men uten de samme egenskapene, det jeg lurer på er om dette ville ha klart en EU kontroll? Da tenker jeg på støynivå og avgass målinger. Jeg tenker å ta min kontroll i Indre troms hvis det har noe og si.. Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan løse dette på billigst mulig måte!
Moaren









 
										
 Og dette er jo bare kapittelet om avgasskontroll, som er kapittel 22 vistnok, så her er det MYE lover og regler. Og en vanvittig menge ting som skal kontrolleres ved hver enkelt EU kontroll, men når verksteder tar 5-600 for en EU kontroll tviler jeg på at alle sjekker ALT like grundig, de bruker tross alt ikke så lang tid på hver eneste kontroll. Bråkete eksos er naturligvis noe kontrolløren legger merke til ved første prøvetur av bilen, så den er lett å oppdage og påføre som feil. Da sjekker man naturligvis også for om bilen har katalysator, og tar en avgassmåling på bilen samtidig.
 Og dette er jo bare kapittelet om avgasskontroll, som er kapittel 22 vistnok, så her er det MYE lover og regler. Og en vanvittig menge ting som skal kontrolleres ved hver enkelt EU kontroll, men når verksteder tar 5-600 for en EU kontroll tviler jeg på at alle sjekker ALT like grundig, de bruker tross alt ikke så lang tid på hver eneste kontroll. Bråkete eksos er naturligvis noe kontrolløren legger merke til ved første prøvetur av bilen, så den er lett å oppdage og påføre som feil. Da sjekker man naturligvis også for om bilen har katalysator, og tar en avgassmåling på bilen samtidig.