TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorproblemer som jeg prøver Ã¥ fÃ¥ vekk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #363437  av AnaXyd

Heisann!

Har en Celica T20 1996 modell, med 7A-FE motoren. Har hatt mye frem og tilbake problemer med denne, men nå skal jeg gjøre kål på alle en gang for alle. Har spurt litt rundt her med enkelte av problemene, med tenkte å samle alt i en tråd nå.

1. Kan først nevne at den brukte helsikkes mye olje, så jeg måtte kjøre den inn på verksted og bytte ventiltettninger og stempelringer, da alt var helt utslitt. Når det var byttet, brukte den 0% olje, så dette er jo i skjønneste orden den dag i dag også. Så dette er i orden!

2. Jeg har hatt problemer med at den er litt vrien å gire med. Om man girer litt "slomsete" så har det skikkelig utslag på hva som skjer med bilen, at den napper og river noe jøtt. Noen har sagt at dette kan skyldes slitte motorfester, men jeg tror faktisk det er noe mer bak dette.

3. Et tidligere problem jeg merket i vinter, var at når motoren var kald, slet den SKIKKELIG med å komme seg opp bratte bakker. Hele bilen begynte å riste skikkelig i 2. gir, akkurat som om jeg kjørte i 5. gir i denne bakken. Mener det samme skjedde i 1. gir også, i samme bakke.

4. Jeg syntes ikke bilen yter det den skal. Dette har den vel aldri gjort, så noe merkelig er det. Har blitt ekstra ille i det siste, da akselerasjonene ikke er de samme lengre. La oss si at jeg skal dragge fra 0-100. Jeg starter i 1. gir, smeller den avgårde og girer litt før rødgrensa, og gjentar med de neste girene til jeg havner i 100kmt. Jeg vet jeg ikke har noe turbobil, men den er ekstremt slapp mellom 1000-4000rpm, akkurat som det ikke skjer noe særlig. Etter hva jeg syntes, er det ikke akkurat noe 115hk ytelse her!

5. Den er litt vrien å få i revers noen ganger, akkurat som om jeg må lirke den litt inn i hakket. Om man er litt kjapp, og glemmer å lirke hopper den ut av giret og man ender opp med en fin raslelyd.

6. Tikking, spesielt etter jeg var på verksted og byttet deler relatert til oljeproblemet mitt. Jeg er ganske sikker på at det ikke er injektorene, da de lager en annen slags tikking. (Sjekket etter med skiftenøkkel-prinsippet og hørte etter hvor tikkingen var høyest). Etter hva jeg syntes, er tikkingen høyest fra selve motoren.

Hva har jeg gjort av diagnose?

- Sjekket tennpluggene. Alle er akkurat slik de skal være, nemlig med ett litt lysebrunt lag over seg. Så etter hva jeg har lært, så ser disse perfekte ut. Disse er også rimelig nye, da jeg byttet de under oljeproblem-verkstedstitten.

- Sjekket feilkoder. Ingen feilkoder er registrert

Hva har jeg tenkt å gjøre?

- Kjøpe følgende deler, og bytte de ut: fordelerlokk, rotor, oljefilter(samt bytte olje), tennpluggledninger, bensinfilter, regreim og strammer, drivakselmansjetter.

MEN: Siden pluggene ser fine ut, kan jeg ikke forstå at disse slitedelene kan forbedre det. Er uansett på tide å byttes, så jeg gjør det jo uansett.

Så om noen av dere har noen forslag til noen av problemene mine, hadde det vært supert!
 #363459  av Fred

Kan høres ut som feil timing på reg.reima spør du meg... En tann feil eller noe.
 #364644  av JsrMr2

har du sjekket at den ikke dra falsk luft?? den med gir kassen din kan ver slitt lammel plate har du prøvd og dobbel clutche før du girer?? det pleier ofte og hjelpe en del for og få større fart på kassa.. har du sjekket etter sprukkne vakumslanger og slike ting?? ta startgass og spray over alle slanger og slikt og se om motoren reagerer på det.. har du k/n filter eller orginal filter kan og vere det som er potta tett men er vel ytters skjelden att det er så tett men vet aldri :D den kan og ha håppet på en tann siden den tikker men høres ut som den har hatt litt hard kjør motoren siden stempelringer hvar byttet .. det klarte eg aldri på min t20 hvar kunn råde bank eg fikk på den og det 4 ganger på 3 år..og det hvar rimelig hard kjør :P og di tikker felt di motorene når di har blitt piska en del hehe :P
 #364762  av loft

Punkt nr 5 har jeg også litt problemer med :S
Håper det ikke er noe seriøst..

Btw hvor avansert er det å bytte stempelringer og tettninger hvis man aldri har gjort noe slikt før, og generelt ikke kan så mye om motor? Noe jeg kunne gjort aleina i gården første gang?
 #364776  av AnaXyd

Hva menes med falsk luft?

Skal gå over med startgass og sjekke vakumslanger o.l. Det funker slik at den begynner å gå fortere om den drar inn denne gassen, fra et sted som eventuelt det er en lekkasje?

Bytte av en slik lamellplate i girkassa, er dette heftige saker eller? Snakker vi verkstedskostnad på 10.000?

Kan prøve å dobbeltclutche, men er jo liksom litt slitsomt å trykke ned to ganger..

Ang. tikkinga, så tror jeg faktisk at jeg har funnet ut hva som er problemet! Det skyldes visstnok at kammene er fjerspent, og verkstedene glemmer å spenne denne opp igjen etter å ha vært å rota med motoren. Skal sjekke om dette er problemet på onsdag, da jeg skal til en som kan mye om motorer. Blir spennende!

Ellers skal jeg bytte regreim nå snart, så får se om den har hoppet over en tann.

Er faktisk vanlig med 7A-FE motorene at de begynner å bruke massevis av olje, fordi stempelringene setter seg fast. Om man skal unngå dette, må man være regelmessig nøye med olje og oljefilter vil jeg tro.

loft: Å bytte dette er ganske heftig, ihvertfall om du aldri har drivi med noe sånt før.
 #364806  av JsrMr2

lamell platen er vell det di fleste kaller clutch hehe :P ja motoren endre turtall med start gassen enten opp eller ner dette variere .. er ikke rart det tikker vist di ikke har stramma di.. håper du ikke har utslitt kamm nå da.. ang om den har hoppet over en tann er veldigt enkelt og sjekke er ikke noe stor oprasjon eg ville aldri ha kjørt noe mede bilen vist eg hadde mistanke om det.. plutselig så hopper den en til og da er det null ventiler igjenn pluss mye ant som kan ta stor skadde av ett slikt havari,, lykke til hvertfall håper du finner ut av problemene dine.. ps kan vere syncroniseringen i kassa di som er dårlig og er og no som er veldigt kjent på disse med hardt kjør.. spesielt da 2 gir er veldig skrapete
 #364822  av JsrMr2

og falsk luft er når motoren suger luft etter lmm og siden det kom etter vinteren er det sikkert noen slanger som har sprukket.. men husk start gass er ikke en 100% måte og sjekk på er bare til og gå grundigt til verks på alle slanger som går på innsugsiden, eller lmm er gåen er så mye og det kan ver hehe :lol: lykke til..
 #364842  av jorgen20

JsrMr2 skrev:og falsk luft er når motoren suger luft etter lmm og siden det kom etter vinteren er det sikkert noen slanger som har sprukket.. men husk start gass er ikke en 100% måte og sjekk på er bare til og gå grundigt til verks på alle slanger som går på innsugsiden, eller lmm er gåen er så mye og det kan ver hehe :lol: lykke til..
er ikke lmm på 7afe kun map sensor og spjeld sensor
 #364864  av JsrMr2

jorgen20 skrev:
JsrMr2 skrev:og falsk luft er når motoren suger luft etter lmm og siden det kom etter vinteren er det sikkert noen slanger som har sprukket.. men husk start gass er ikke en 100% måte og sjekk på er bare til og gå grundigt til verks på alle slanger som går på innsugsiden, eller lmm er gåen er så mye og det kan ver hehe :lol: lykke til..
er ikke lmm på 7afe kun map sensor og spjeld sensor

jo stemmer sikkert det husker ikke er 4 år siden eg skrudde sist på 7afe`N :)
 #368825  av AnaXyd

Går nå kortere intervaller mellom når jeg opplever dette problemet nå:

3. Et tidligere problem jeg merket i vinter, var at når motoren var kald, slet den SKIKKELIG med å komme seg opp bratte bakker. Hele bilen begynte å riste skikkelig i 2. gir, akkurat som om jeg kjørte i 5. gir i denne bakken. Mener det samme skjedde i 1. gir også, i samme bakke.

-> Altså merket dette når jeg skulle kjøre på gårdsplassen min, som så og si er ganske flat nå. Så hva kan dette være? Har byttet følgende:

- Pluggkabler
- Rotor
- Fordelingslokk