Side 1 av 2
Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 18:41
av Supra MKIII up north
Hei hei..
Fikk en Garret GT3582T BallBearing i posten i dag ^^ Det jeg lurer på nå, er om noen folk hær inne har peiling på hvordan jeg skal koble denne??
Er usikker på hvilken størrelse/tykkelse jeg skal ha på "braided steel hose" og hvilken bolter som skal i turboen, hvilken type (NTP, banjo osv) Noen sier også at BallBearing bruker mindre olje, og skal derfor ha en "restrictor" på oil feed ledninga. Hvor mye skal denne restrictoren være på? Hvilke ledninger skal jeg bruke på ut/inn vann og olje??
Alle svar mottas med takk, spesielt til de som faktisk har PEILING på HVORFOR dere mener det skal være slik

Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 19:28
av erling
Restrictor:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... e=ATP-OIL1
Tror de har både AN 3 og 4, begge er ok. Gjengene i huset på turboen er 7/16", men med en annen stigning enn standard rørgjenger (Tror det var 28 omdreininger på tommen vs 24) Du kan og kjøpe en banjobolt til turboen til en nissan 200sx for dette, og restrikte den på et eller annet vis. Poenget er at denne har rette gjenger.
Vann inn/ut har M14x1,5mm gjenger, her kan du bruke to -6 AN TO 14MM-1.5 adapter
Olje retur må minst være AN 10. Denne f.eks:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... _Code=GTBB
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 20:23
av Supra MKIII up north
Ahh, takk takk
Men en ting til.. Har lest litt på nettet at turboen burde være "vridd" / satt en spesiell vei, med tanke på vinkel/høyde på inn/ut, både olje og vann.. Hva er trikset hær? Hvilken vei/retning/opp eller ned

skal turboen monteres?? Er også heeeelt ny på turbo, så er litt i tvil om hva som er hva på turboen.. Har 4 hull i den, opp og ned, og på sidene.. hva skal hvor? vann på sidene, og olje opp og ned? eller...?
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 20:34
av Andreazz
Oljetrykk tilførsels slangen skal monteres på topp sammen me restrictor. På bunn av turboen skal du ha den største slangen, som dreiner oljen fra turboen og leder den tilbake i bunnpanna. Så på vær side av turboen kobler du vannkjøleslangene, spiller ingen rolle virken du bruker som inn/ut.
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 20:59
av Supra MKIII up north
Hmm, f** da.. Ser jo ut som hær at den "restrictoren" er skrudd i fra før, MEN på undersiden!??! Skal jeg løsne boltene å snu halve turboen rundt, eller hva pokker er det som skjer?
Undersiden med T4-flangen DSC01433.JPG (216.31 kiB) Vist 2697 ganger
Topp DSC01437.JPG (249.61 kiB) Vist 2697 ganger
Anyone??
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 21:05
av Andreazz
Det er jo senter av turboen som bestemmer va som er topp og bunn osv.. Eksos huset og kompressor huset kan du snu 360grader, og må tilpasses den vær enkelte innstalasjon.
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 21:12
av celica_st185
Kommer jo helt ann på eksosmanifolden din hva som er opp og ned da

Hvis turboen skal henge på grenrøret er den riktig vei sånn den er nå, hvis den derimot skal stå oppå grenrøret, må du løsne skruene rundt eksoshuset og vri det slik at oljen kommer inn i toppen av lagerhuset

Sikkert en fordel omn du har med noen som kan det når du skal montere, så alt blir gjort riktig. Restriktoren til oljetilførselen er det forresten mye mindre hull i en det som er på bildet ditt
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 21:32
av Supra MKIII up north
Hehehe, okii :p
Men hva er det som er inn og ut på oljen da? Er det store hullet der man skal bruke pakning inn eller ut?
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 21:40
av Andreazz
Minste hullet er alltid olje inn, største hullet er alltid olje ut. Hvis du er såpass usikker på dette, så vil jeg anbefale at du får noen som kan dette til å hjelpe deg. Kjedelig å ødelegge dyre deler pga småtabber..
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 21:42
av Supra MKIII up north
Hehe, i know Andreas :p
Har aldri hatt turbo før, så skal såklart ha noen som har peiling til å montere, men er jo artig å lære litt selv å underveis

Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 22:14
av FS-Styling.no
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:10 mar 2010 22:34
av Supra MKIII up north
Ohhh, buurn!!
You fuuucker!!
Nei altså, har selvinnsikt nok til å skjønne at jeg ikke skjønner en dritt om d hær, men som sagt, aldri hatt en turbobil før, så en gang må man jo starte å lære litt om dette emnet også
Men en ting, hvorfor er det olje-inntakshullet så jævlig lite i forhold til di andre? ser ut som om det er skrudd noe nedi der..
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:12 mar 2010 00:27
av Supra MKIII up north
Hallais gutta!
Har funne ut av tykkelse og koblinger osv på slangene, men er det noen hær som kan se mæ sånn ca hvor LANG di diverse slangene skal være? Hvor lang er olje inn/ut, og hvor lang er vann inn/ut.. sånn ca??
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:12 mar 2010 08:10
av Andreazz
Oljen kommer inn i turboen under trykk, brukes til smøring osv til lager. Når "energien" i oljen er brukt opp, renner den ut av turboen uten trykk. Uten å gå så mye inn på trykk og flow, så vil det si at har du en væske med trykk inn gjenom et hull, må du ha et større hull for å få den samme mengden olje ut uten trykk. Derfor er det et problem når returer tettes igjen, noe som er vanlig på gammle motorer som er kjørt mye med dårlig/lite vedlikehold (les:oljeskift).
Når det gjelder lengde på slanger osv, så er det enkleste bare å montere manifoild og turbo sånn ca slik de skal stå. Så bruker du et tau e.l til å lage en "mock-up" slik slangene skal ligge. Prøv å unngå store bøyer, små radiuser, unngå at de ligger å gnisser mot andre ting og at de ikke er unnødvendig lange..
Re: Garrett GT3582R installasjon
Legg innLagt inn:12 mar 2010 13:39
av Supra MKIII up north
Allright!! Takker Andres..
Men olje og vann retur.. Vann kan jeg jo bare koble inn på ekspansjonstank eller noe lurt, men hvor skal oljereturen? Borrer man opp en nippel på selve bunnpanna, eller er det en eller annen slange man kan koble returen inn på?