TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Garrett GT3582R installasjon

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #349680  av Supra MKIII up north

Hei hei..

Fikk en Garret GT3582T BallBearing i posten i dag ^^ Det jeg lurer på nå, er om noen folk hær inne har peiling på hvordan jeg skal koble denne??

Er usikker på hvilken størrelse/tykkelse jeg skal ha på "braided steel hose" og hvilken bolter som skal i turboen, hvilken type (NTP, banjo osv) Noen sier også at BallBearing bruker mindre olje, og skal derfor ha en "restrictor" på oil feed ledninga. Hvor mye skal denne restrictoren være på? Hvilke ledninger skal jeg bruke på ut/inn vann og olje??

Alle svar mottas med takk, spesielt til de som faktisk har PEILING på HVORFOR dere mener det skal være slik ;)
 #349686  av erling

Restrictor: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... e=ATP-OIL1
Tror de har både AN 3 og 4, begge er ok. Gjengene i huset på turboen er 7/16", men med en annen stigning enn standard rørgjenger (Tror det var 28 omdreininger på tommen vs 24) Du kan og kjøpe en banjobolt til turboen til en nissan 200sx for dette, og restrikte den på et eller annet vis. Poenget er at denne har rette gjenger.

Vann inn/ut har M14x1,5mm gjenger, her kan du bruke to -6 AN TO 14MM-1.5 adapter

Olje retur må minst være AN 10. Denne f.eks: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... _Code=GTBB
 #349698  av Supra MKIII up north

Ahh, takk takk :D

Men en ting til.. Har lest litt på nettet at turboen burde være "vridd" / satt en spesiell vei, med tanke på vinkel/høyde på inn/ut, både olje og vann.. Hva er trikset hær? Hvilken vei/retning/opp eller ned :P skal turboen monteres?? Er også heeeelt ny på turbo, så er litt i tvil om hva som er hva på turboen.. Har 4 hull i den, opp og ned, og på sidene.. hva skal hvor? vann på sidene, og olje opp og ned? eller...?
 #349699  av Andreazz

Oljetrykk tilførsels slangen skal monteres på topp sammen me restrictor. På bunn av turboen skal du ha den største slangen, som dreiner oljen fra turboen og leder den tilbake i bunnpanna. Så på vær side av turboen kobler du vannkjøleslangene, spiller ingen rolle virken du bruker som inn/ut.
 #349700  av Supra MKIII up north

Hmm, f** da.. Ser jo ut som hær at den "restrictoren" er skrudd i fra før, MEN på undersiden!??! Skal jeg løsne boltene å snu halve turboen rundt, eller hva pokker er det som skjer? :idea: :mrgreen:
Undersiden med T4-flangen
Undersiden med T4-flangen
DSC01433.JPG (216.31 kiB) Vist 2696 ganger
Topp
Topp
DSC01437.JPG (249.61 kiB) Vist 2696 ganger
Anyone??
 #349702  av Andreazz

Det er jo senter av turboen som bestemmer va som er topp og bunn osv.. Eksos huset og kompressor huset kan du snu 360grader, og må tilpasses den vær enkelte innstalasjon.
 #349704  av celica_st185

Kommer jo helt ann på eksosmanifolden din hva som er opp og ned da :) Hvis turboen skal henge på grenrøret er den riktig vei sånn den er nå, hvis den derimot skal stå oppå grenrøret, må du løsne skruene rundt eksoshuset og vri det slik at oljen kommer inn i toppen av lagerhuset :) Sikkert en fordel omn du har med noen som kan det når du skal montere, så alt blir gjort riktig. Restriktoren til oljetilførselen er det forresten mye mindre hull i en det som er på bildet ditt
 #349709  av Andreazz

Minste hullet er alltid olje inn, største hullet er alltid olje ut. Hvis du er såpass usikker på dette, så vil jeg anbefale at du får noen som kan dette til å hjelpe deg. Kjedelig å ødelegge dyre deler pga småtabber..
 #349727  av Supra MKIII up north

Ohhh, buurn!!

You fuuucker!! :mrgreen: :lol:

Nei altså, har selvinnsikt nok til å skjønne at jeg ikke skjønner en dritt om d hær, men som sagt, aldri hatt en turbobil før, så en gang må man jo starte å lære litt om dette emnet også ;)

Men en ting, hvorfor er det olje-inntakshullet så jævlig lite i forhold til di andre? ser ut som om det er skrudd noe nedi der..
 #349842  av Supra MKIII up north

Hallais gutta!

Har funne ut av tykkelse og koblinger osv på slangene, men er det noen hær som kan se mæ sånn ca hvor LANG di diverse slangene skal være? Hvor lang er olje inn/ut, og hvor lang er vann inn/ut.. sånn ca??
 #349860  av Andreazz

Oljen kommer inn i turboen under trykk, brukes til smøring osv til lager. Når "energien" i oljen er brukt opp, renner den ut av turboen uten trykk. Uten å gå så mye inn på trykk og flow, så vil det si at har du en væske med trykk inn gjenom et hull, må du ha et større hull for å få den samme mengden olje ut uten trykk. Derfor er det et problem når returer tettes igjen, noe som er vanlig på gammle motorer som er kjørt mye med dårlig/lite vedlikehold (les:oljeskift).

Når det gjelder lengde på slanger osv, så er det enkleste bare å montere manifoild og turbo sånn ca slik de skal stå. Så bruker du et tau e.l til å lage en "mock-up" slik slangene skal ligge. Prøv å unngå store bøyer, små radiuser, unngå at de ligger å gnisser mot andre ting og at de ikke er unnødvendig lange..
 #349895  av Supra MKIII up north

Allright!! Takker Andres..

Men olje og vann retur.. Vann kan jeg jo bare koble inn på ekspansjonstank eller noe lurt, men hvor skal oljereturen? Borrer man opp en nippel på selve bunnpanna, eller er det en eller annen slange man kan koble returen inn på?