TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• (Langtids)Prosjekt 2JZ S13

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #339646  av TTM

Jeg har en god stund planlagt å gjenomføre detter prosjektet, og etter en god del lesing på nettet (bl.a. fulgt prosjektet til aneriks her på forumet), har jeg nå kommet i gang.
I løpet av de siste mnd. har jeg skaffet meg en 2JZ GTE, r154 kasse, mellomaksling, modifisert travers, clutch, svinghjul og litt til som jeg har hatt stående en liten stund. Og nå for et par uker siden kom jeg over en bil som passet bra. Det jeg la mest vekt på da jeg gikk til inkjøp av en slik bil, var at det måtte være minimalt med rust (noe som er ganske vanskelig når det gjelder disse bilene), ettersom jeg kommer til å gjøre om på det meste ellers på bilen.

Det jeg har gjort til nå, er at jeg har plukket ut motor, gir, og alt annet bortsett fra ledningsnett.
Har også prøvemonter motoren, tatt den ut igjen, vasket hele motorrommet, og nå skal jeg pusse det ned og lakke det mens jeg venter på deler.

Dette blir et toyota/nissan prosjekt, men jeg liker meg her på forumet og velger å dra igang prosjekttråden min her. :wink:

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder. Må bare legge dem over på pc'en først.
 #339648  av TTM

Her er litt bilder.
Vedlegg
Gamle motoren på tur ut.
Gamle motoren på tur ut.
Motor ut.jpg (500.24 kiB) Vist 1549 ganger
Motor ute
Motor ute
2jz montert.jpg (529.06 kiB) Vist 1549 ganger
motor og kasse
motor og kasse
2jz og kasse.jpg (358.53 kiB) Vist 1549 ganger
Motor ute.
Motor ute.
DSC01210.JPG (567.89 kiB) Vist 1549 ganger
Fikk 52mm radiator + 2x12" vifter for et par dager siden
Fikk 52mm radiator + 2x12" vifter for et par dager siden
DSC01215.JPG (382.62 kiB) Vist 1549 ganger
 #339649  av TTM

Bunnpanna hadde fått seg en trøkk på tur fra usa og hit, så jeg venter på ny bunnpanne, og peilepinne + rør da det manglet.
Andre ting som manglet på motor og gir som er bestilt er,

Servo pumpe
braketter til servopumpe
Gaffel til kassen
brakett tingen til gaffelen,
Clutch slange
Svinghjuls bolter (ARP)
Diverse bolter og muttrer til motor og kasse.

Det blir fort en del som mangler når man kjøper slikt uten å kunne inspisere det først, og det blir fort penger når man skal kjøpe det i løs vekt.
 #339747  av Daniel HS

Kan bli artig dette her du! :D Kan godt ta noen bilder av selve bilen også :)
 #339775  av TTM

Ja, jeg både tror og håper at dette blir en morsom bil som funker bra.
Har ingen bilder av bilen på pc'en nå, men skal få lagt over etterhvert.

aneriks, jeg kommer sikkert til å ringe deg en dag jeg står å river meg i håret. :) Prata foresten med deg ang. 2jz i s13 på telefon for en god stund siden.
 #339883  av pkgrette

trur detta blir genialt sette en så driftsikker i forhold til hvor mye hester man drar ut og en så fin bil å drifte med som s13 trur jeg detta blir rått:D lykke til
 #339972  av TTM

Takk for det.
Her er ett par bilder av selve bilen. Trenger litt fiks utvendig, men det kommer seg etterhvert.
Vedlegg
.
.
DSC01220.JPG (482.63 kiB) Vist 1407 ganger
.
.
DSC01219.JPG (283.45 kiB) Vist 1407 ganger
 #340524  av TTM

Fikk disse boksene og en "magnetic pick up coil" i posten. Med disse vil den originale turtelleren og speedoen vise riktig.

Ellers venter jeg fortsatt på deler før jeg kan gjøre så mye mer. Prøver fortsatt å bestemme meg for om jeg skal kjøre en clean stil, eller om jeg skal kjøre på med body kit og kanskje bredding.
Vedlegg
DSC01224.JPG
DSC01224.JPG (494.4 kiB) Vist 1342 ganger
 #341950  av TTM

Har endelig fått delene jeg har ventet på. Eneste som mangler nå er nippelen til oljetilførselen på turboen og IC rør, men det er like rundt hjørnet. :D

Har pusset ned motorrommet, så det venter på time til lakkering. Har også montert turbo og clutch.

Før jeg satte på kassen, tenkte jeg å ta ned bunnpanna og sveise den litt om for at den skal gå klar av stabbstaget. Da jeg skulle tømme ut den lille slumpen som var igjen av olje, tok jeg en kikk i panna og fikk meg en nedtur da jeg fant metallspon der. :( Fant også litt i silen. Det var ikke mye jeg fant og det var ingenting på oljetapp pluggen. Den olja som var igjen så nesten ny ut, og det er vell ikke noe godt tegn.

Ting som dette er så utrolig ergerlig. Nå trodde jeg at jeg skulle ha alt klart til oppstart iløpet av kort tid, men det ser ikke slik ut nå.
Det kan jo hende at jeg har flaks og at det ikke er noen big deal. Jeg skal værtfall ta ned bunnpanne-sandwitchen, slik at jeg kommer til alle lagrene og skjekke dem, for jeg gidder ikke å prøve å sette det sammen å håpe på det beste. Da kommer jeg ikke til å få sove om natta.

Legger ved ett par bilder av motoren med turbo montert og clutch + det nye utløserlageret. Dette er jeg ikke helt sikker på om det er rett satt sammen. Ser det rett ut?
Vedlegg
DSC01231.JPG
DSC01231.JPG (342.74 kiB) Vist 1296 ganger
DSC01239.JPG
DSC01239.JPG (363.37 kiB) Vist 1296 ganger
DSC01238.JPG
DSC01238.JPG (444.31 kiB) Vist 1296 ganger
DSC01237.JPG
DSC01237.JPG (504.5 kiB) Vist 1296 ganger
 #342219  av TTM

Ser ut til at jeg tok sorgene på forskudd når det gjelder sponet. :D Det var visst ikke så mye og idag fikk jeg skjekket alle lagrene og dem så bra ut. Tok litt bilder av dem med kamera, så jeg skal se om jeg får lagt dem over og lastet dem opp her etterhvert.
Så nå er det bare å få lånt en momentnøkkel å skru til med rett moment.

Ellers venter jeg fortsatt på div deler. Bl.a. oljetiførselnippelen til turboen, ett par silikonslanger og termostat.
Motorrommet blir lakkert i nærmeste framtid og da blir motor og gir satt i.
Skal legge opp nye tykkere bensinslanger. (legger dem på venstreside, unna eksosen)
Og så skal batteriet flyttes bak.

Fikk IC rør og ny dynamo her om dagen, så nå har jeg snart alle delene jeg har ventet på.

Legger ved et mobilbilde nå før jeg får lagt over de andre.
Vedlegg
DSC01240.JPG
DSC01240.JPG (488.23 kiB) Vist 1227 ganger
 #352735  av TTM

Rimelig død tråd dette her. :lol: Men slenger ut ett par bilder av motorrommet som nå er ferdig. Mangler bare radiatoren som jeg får sveiset om nå.
Har også fått start på den, så nå er det bare litt småting igjen, så er den klar for en prøvetur. :D
Vedlegg
DSC00133.JPG
DSC00133.JPG (320.29 kiB) Vist 1157 ganger
DSC00144.JPG
DSC00144.JPG (674.5 kiB) Vist 1157 ganger
 #352744  av TTSupra

Spennende prosjekt =) Virker som alt var rimelig rett fram hær ? Nøye planlagt dette eller ? =)

Stå på og mange bilder er aldri galt =)
 #352839  av TTM

Ja, jeg planla ganske nøye før jeg gikk i gang, så det har gått veldig greit. Største utfordringen var å få alt det elektriske rett, men nå starter og går den. :wink:

Har også fått på plass drivverk, og i dag skal jeg fylle olje på kassen, lufte bremser og clutch så den er klar til en test tur når jeg får radiatoren tilbake ferdigsveiset nå over helga. Blir spennende. :wink: