TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vekt på hjulene

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #2361  av CelicaTurbo

Jeg byttet til vinterdekk i går og veide sommerdekk og vinterdekk da på en badevekt for sammenligning. Nå er sikkert ikke badevekten 100% korrekt men forholdet mellom tallene er nok ganske korrekt. Sommerdekkene veide 22kg stykket mens vinterdekket veide 17kg. Det vil si en forskjell på 5kg det :) Dvs 20kg totalt ved byttet, og, ifølge hva jeg har hørt tidligere så kan man gange dette med 4 for å finne ut hva dette tilsvare i vektreduksjon av bilens masse. Så, 20kg redusert rotasjonsmasse ved akselerasjon skal tilsvare rundt 80kg fjerne masse fra bilen. Er en god del det da om den regelen stemmer? (men kan se for meg at vinningen blir mindre ettersom farten øker).

Ellers, 195/xx-15 dekk er virkelig mye mer behagelig enn mine vanlige 225/40-18 dekk. Humper slår mindre, biler ligger mykere, mye mindre støy og mye mindre sporing i veien :) Men det ser unektelig litt dumt ut med så smale dekk inni så vide hjulbuer som GT4 har :? De står ihvertfall på alufelger og ikke stålfelger :)