TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• jeje, dynamoen da..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #2341  av CelicaTurbo

Vel, dynamoen har begynte å lage en relativt høy summelyd så det er vel like før den ryker da kan jeg tenke meg.. :? Når dynamoen røk på MR2'en var det jammen dyrt å fikse hos Toyota så denne gangen skal jeg virkelig gjøre det selv istedet.. men, får se hvor lenge den holder først. Noen som vet om det kan hjelpe på lyden om jeg klemmer inn litt olje et sted kanskje eller fremskynder jeg bare dynamodøden på den måten?

#2343  av Qvakk

Ja si det.. Kanskje du er nødt til å ta å kutte ut pumpa som holder den liv.. ( tror den kanskje har det bedre ett annet sted) hvis du mener den er gåen

jeg selv sliter med å få varme I bilen :cry: så det er Jævlig kaldt nå..

alle sikringsboksene er jo fritt for detaljer.. men alle sikringer er hele , Hvor er assist kick panel? for der skulle liksom den til Heater stå .. . :(

også fant jeg jaggu meg en nedstøvet soølvboks i midtkonsollen :P

Tenker at det er jernen til elektronikken :P

#2346  av CelicaTurbo

søvboksen er nok ECU ja så du har funnet den magiske hjernen i bilen hehe :-) Men "assist kick panel" er nede ved fothvilerne/sparkepanel, sjekk under dekselet som ligger ovenfor sprakepanelet enten på sjåførside eller passasjerside. Det er viften som ikke går da eller?

og dynamoen får være der foreløpig så lenge den gjør jobben.. mulig jeg ser om jeg kan finne en overhalt dynamo som passer en gang senere om det viser seg at den er for dårlig. Har nå definitivt ikke hatt noen startproblemer enda og viftereimen lager ingen ulyder så da snurrer den vel relativt lett rundt fremdeles..
 #2352  av Jonsle

Å overhale en dynamo er egentlig en ganske enkel sak vis det er mekanisk. Da bare skrur du den fra hverandre og bytter lagrene som du får kjøpt hos tess eller noe lignende. Så bytter du børstene som du får kjøpt på toyota eller en som driver med bilelektro(sikkert biligere)
Bytter diss og dynamoen er god som ny.
Sjekk også der børstene går neppå (kolektoren tror jeg det heter)
Vis denne er veldig slitt (stor mønstre etter børstene) så kan det bli problematisk men det er skjeldent.

#2353  av Qvakk

hmm

vifta går.. men varmen kommer ikke ,, fant en ny problemstilling...

Varmvannet går ikke innover i den slangen til Varmeapperatet, bare til alt annet :\

så jeg må nok ta den ut og blåse eller suge og se om den er tett.. :\

og hvis den ikke er det,, hva kan da være galt?

angående vedlikeholdet.. : pappa gjorde det med den andre corollaen ;)

#2355  av jensi

Bytt termostat :)

#2359  av CelicaTurbo

jeg vurderte å se om jeg kunne finne en ferdig overhalt dynamo som passer i bilen men toyota har vel brukt en like spesiell dynamo som på MR2'en så da er det håpløst. Ellers skulle det vel være en grei jobb å bytte børster osv selv om jeg aldri har gjort det før, men jeg hater å la bilen stå ubrukelig i mer enn en dag når jeg ikke har tilgang til andre biler :?

angående det varmeapparatet: er det ikke slik at kjølevannet ikke blir sendt om varmeapparatet før man skrur hendelen i kupeen over mot rødt? Det er ihvertfall slik på MR2'en men om det er typisk for andre biler vet jeg ikke. Om det er slik så vil jo det si at det er en ventil et sted som kanskje ikke åpner? En gåen termostat skulle vel egentlig bare føre til at det tar lengre tid før det blir varmt?

#2370  av Christian

Trudde nesten det var lik dynamo på mr2 og alle celica'er jeg, men det er mulig jeg roter.

Qvakk:Hvis motore bruker lang tid eller ikke blir varm i det hele tatt er det termostaten, funker ikke varme apparatet i det hele tatt er det sansynligvis luft i det.
Hatt av noen kjølevanns slanger i det siste?
En annen mulighet er at du har noe som tetter et sted.
Har sett på bilen min at ventilen som styrer varmen sitter rett bak reservedekket, ganske høyt oppe.
Men hadde staget løsna hadde du jo merket det på hendelen...

#2375  av Qvakk

Motoren er varm.. men vannslangen" til heateren er kald..

og jeg tror nok jeg må dra frem noe lunger å blåse i noe rør :s

#2392  av Christian

Gjør nok antagelig trikset det ja..

#2396  av CelicaTurbo

jeg vet ihvertfall at en av forskjellene mellom MR2 3S-GTE og Celicaens 3S-GTE er plasseringen av dynamoen og da muligens også formen på festebraketter på dynamoen? Men jeg mener problemet med MR2 dynamoen på min eks-bil var at kontakten var motsatt av hva som var normalt for Toyota? Derfor ville ikke noen ha noe med den å gjøre, men så prøvde jeg ikke så hardt heller. Var mest opptatt av å få den kjapt tilbake så da ble ny dynamo til 3000 hentet inn fra Nederland :)