Side 1 av 2
Lancia Stratos i Stavanger!
Legg innLagt inn:09 okt 2002 13:24
av PwRmAd
Tilsvarende bil til denne ble solgt til en person i Stavanger traktene.
Noen som har sett den?
Dette er saker det, men ikke lett å få tak på, midt montert ferrari v6 og 900 kg. Det er også laget en hel del replica biler, som er bygget med en mengde forskjellige motorer...Vil ha en sånn med genIII 3sgte motor jeg
Chris
Legg innLagt inn:09 okt 2002 17:40
av Erlend
Den var tøff! Ligner litt på deTomaso Pantera...eller Fiat X9 ?? Hmm. Fet bil iallefall

Legg innLagt inn:09 okt 2002 18:00
av CelicaTurbo
Jeg tror nok han gjemmer den bilen der godt i garasjen sin (trolig sammen med andre tilsvarende biler). En Stratos kan umulig ha vært billig i innkjøp
Disse ble vel brukt til rally i sin tid, og herjet topp plasseringene helt til firehjulstrekkerne tok over.. jeg tror nok den er mer enn en liten håndfull å kontrollere ja

Legg innLagt inn:09 okt 2002 23:22
av Hobbes
Det pleide stå en parkert utenfor Hitec ca 1996 når jeg jobbet i nærheten. Og så har jeg sett en på utstilling i Hegre hallen for noen år siden . Den var laket i Aitaliia farger
Legg innLagt inn:10 okt 2002 00:16
av CelicaTurbo
Peil på hva en slik en egentlig koster for noen som vil kjøpe den til Norge? Antar at prisen i utlandet allerede er ganske så stiv, men når bilen er såpass gammel så blir det kanskje ikke så mye i avgifter ved import?
jeg må si at dette er en av de mest fasinerende biler jeg har sett gjennom tider ihvertfall

Legg innLagt inn:10 okt 2002 07:17
av PwRmAd
Helt klart noe av det råeste som finnes av biler, bygget spesielt for rally. Å kjøpe en orginal en koster nærmere en halv mill, og det er i utlandet..
Men ...tingen er det at det var en del firmaer som begynte å bygge disse bilene i ettertid, på 80-tallet for rally og bane kjøring. Disse replicaene er å få kjøpt den dag i dag, jeg holder faktisk på og diskuterer med en eier som vil ha 8000£ men dette er er en 2L turbo bil.
Må si det at jeg driter i hvor mye stress jeg må igjennom i Norge for å få skiltrer på noe sliket, siden jeg heldigvis bor i utlandet så får jeg kjøre den på utenlandske skilter..
Bare sånn tilslutt vil jeg nevne, disse replica bilene er ikke kitcars som er bygget på andre biler, men nøyaktige kopier som er forbedret med nyere teknologi...
MASSE MORO!!!!
Så kryss fingrene for meg folkens, kanskje jeg stiller med en av disse babyene til sommeren også
Chris
Legg innLagt inn:10 okt 2002 09:41
av CelicaTurbo
hm, driter du penger eller?

(kanskje ikke så vanskelig å gjette med tanke på allt du har gjort med bilen, samt at du jobber 4-4 med olje i utlandet)
men, å få skilter til en replika er nok mer eller mindre umulig (for det er vel ikke mulig å få skilter til kit-cars i Norge?), men muuligens en orginal hadde fått skilter? Uansett så må du være klar over rare norske lover og regler, slik som at du som norsk statsborger ikke har lov til å kjøre en utenlands registrert bil her i Norge. Er ikke så lenge siden jeg leste om det der, men det er jo for å forhindre at folk importerer biler uten å omregistrere de. Er ganske sikker på at det var en grense på tre dager. Men, hvem skal liksom oppdage dette om du er på ferie her i fire uker?

Legg innLagt inn:10 okt 2002 17:10
av PwRmAd
Hadde jeg gjort det Kristian, så hadde det nok stått en McLaren på tunet
Mener det er forskjell på lovverket angående Replica bil eller Kit-car. Replicaer er jo direkte kopier eller oppgraderte kopier av orginal bilen, mens Kit-cars er sånt fjas når du bruker en annen bil som donator, feks Boble og lager 356Spyder. Tror det er Cobraer i Norge som er registrerte som spesial kjøretøyer, men dette er jeg ikke helt sikker på.
Stratos Replicane er jo Tuv godkjente chassis fra Tyskland og går jo igjennom full MOT testing i England..
Vell, aner ikke jeg, men jeg skal nå ringe Tilsynet og høre, får vel helt fnatt dem som vanlig..
Chris
Legg innLagt inn:10 okt 2002 18:02
av tahustvedt
KONGEBIL!!!!
Dæven nå må jeg skifte truse igjen!!
Dette er noe av det kuleste som finnes av biler i hele verden!!! Vilhavilhavilhavilha!!!
Replica'en har ofte Alfa V6 eller Lancia/Fiat 2L R4.
Tor Arne
Legg innLagt inn:11 okt 2002 00:34
av CelicaTurbo
ok, det er vel egentlig en relativt stor forskjell mellom kit-car og replika ja, så da er det vel gjerne bra muligheter for å få noe slikt godkjent da. Og om chassiset er TÜV godkjent så er jo det et definitivt pluss som bringer deg langt i riktig retning da..

Legg innLagt inn:11 okt 2002 04:36
av PwRmAd
Er ikke det noen regler om spesialist biler(verneverdige) biler i Norge?
Vet det er to Mazda Cosmos i norge, samme relgene gjelder for Skyline eller?
Chris
Legg innLagt inn:11 okt 2002 09:15
av CelicaTurbo
Jeg kjenner ikke til noen slike regler men jeg er på ingen måte noen ekspert heller. Det jeg vet er at det er minst 1 Cosmo i landet som er registrert, men Skyline har hittil vært et problem pga "utslippskrav" offisiellt, men jeg har også lest at den er problematisk pga at den ikke er CE godkjent i Europa? Uansett så er det ingen som hittil har klart å få registrert en Skyline untatt et selskap som heter JSI som mener at de har registrering på gang og at de skal klare det greit (via et smutthull som de så klart holder hemmelig så lenge de kan for at de skal kunne bli ene-importør).
Legg innLagt inn:11 okt 2002 10:12
av arild
Jeg vet om en Cosmo som er importert på bil-historisk grunnlag i alle fall
.. ga 30 000 i japan for den! 320 hk? .. og 120 000 etter avgifter i norge hvis jeg ikke husker feil

Legg innLagt inn:11 okt 2002 18:57
av erling
arild skrev:Jeg vet om en Cosmo som er importert på bil-historisk grunnlag i alle fall
.. ga 30 000 i japan for den! 320 hk? .. og 120 000 etter avgifter i norge hvis jeg ikke husker feil 
Det er sikkert Roy sin du mener, (den på treffet) han iaf lakka den om igjen, men det er jo sykt billig med 30 000.. 150 000 f.reg er jo drit billig det og.. Den andre JC Cosmo`n er det 450 hk i visst..

Da er kvoten oppfylt på historisk grunnlag, og vi må vente til en av de skal selge eller til en av de krasjer..
Legg innLagt inn:12 okt 2002 12:50
av CelicaTurbo
kanskje verdt å finne ut hva som skal til for å få registrering "på historisk grunnlag"?