TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lancia Stratos i Stavanger!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #2254  av PwRmAd

Tilsvarende bil til denne ble solgt til en person i Stavanger traktene.
Noen som har sett den?
Bilde
Bilde

Dette er saker det, men ikke lett å få tak på, midt montert ferrari v6 og 900 kg. Det er også laget en hel del replica biler, som er bygget med en mengde forskjellige motorer...Vil ha en sånn med genIII 3sgte motor jeg :twisted:

Chris

#2257  av Erlend

Den var tøff! Ligner litt på deTomaso Pantera...eller Fiat X9 ?? Hmm. Fet bil iallefall :D

#2260  av CelicaTurbo

Jeg tror nok han gjemmer den bilen der godt i garasjen sin (trolig sammen med andre tilsvarende biler). En Stratos kan umulig ha vært billig i innkjøp :)

Disse ble vel brukt til rally i sin tid, og herjet topp plasseringene helt til firehjulstrekkerne tok over.. jeg tror nok den er mer enn en liten håndfull å kontrollere ja :)

#2267  av Hobbes

Det pleide stå en parkert utenfor Hitec ca 1996 når jeg jobbet i nærheten. Og så har jeg sett en på utstilling i Hegre hallen for noen år siden . Den var laket i Aitaliia farger

#2272  av CelicaTurbo

Peil på hva en slik en egentlig koster for noen som vil kjøpe den til Norge? Antar at prisen i utlandet allerede er ganske så stiv, men når bilen er såpass gammel så blir det kanskje ikke så mye i avgifter ved import?

jeg må si at dette er en av de mest fasinerende biler jeg har sett gjennom tider ihvertfall :)

#2276  av PwRmAd

Helt klart noe av det råeste som finnes av biler, bygget spesielt for rally. Å kjøpe en orginal en koster nærmere en halv mill, og det er i utlandet..
Men ...tingen er det at det var en del firmaer som begynte å bygge disse bilene i ettertid, på 80-tallet for rally og bane kjøring. Disse replicaene er å få kjøpt den dag i dag, jeg holder faktisk på og diskuterer med en eier som vil ha 8000£ men dette er er en 2L turbo bil.

Må si det at jeg driter i hvor mye stress jeg må igjennom i Norge for å få skiltrer på noe sliket, siden jeg heldigvis bor i utlandet så får jeg kjøre den på utenlandske skilter..

Bare sånn tilslutt vil jeg nevne, disse replica bilene er ikke kitcars som er bygget på andre biler, men nøyaktige kopier som er forbedret med nyere teknologi...

MASSE MORO!!!!

Så kryss fingrene for meg folkens, kanskje jeg stiller med en av disse babyene til sommeren også :twisted:

Chris

#2280  av CelicaTurbo

hm, driter du penger eller? :) (kanskje ikke så vanskelig å gjette med tanke på allt du har gjort med bilen, samt at du jobber 4-4 med olje i utlandet) :)

men, å få skilter til en replika er nok mer eller mindre umulig (for det er vel ikke mulig å få skilter til kit-cars i Norge?), men muuligens en orginal hadde fått skilter? Uansett så må du være klar over rare norske lover og regler, slik som at du som norsk statsborger ikke har lov til å kjøre en utenlands registrert bil her i Norge. Er ikke så lenge siden jeg leste om det der, men det er jo for å forhindre at folk importerer biler uten å omregistrere de. Er ganske sikker på at det var en grense på tre dager. Men, hvem skal liksom oppdage dette om du er på ferie her i fire uker? :)

#2284  av PwRmAd

Hadde jeg gjort det Kristian, så hadde det nok stått en McLaren på tunet :)

Mener det er forskjell på lovverket angående Replica bil eller Kit-car. Replicaer er jo direkte kopier eller oppgraderte kopier av orginal bilen, mens Kit-cars er sånt fjas når du bruker en annen bil som donator, feks Boble og lager 356Spyder. Tror det er Cobraer i Norge som er registrerte som spesial kjøretøyer, men dette er jeg ikke helt sikker på.
Stratos Replicane er jo Tuv godkjente chassis fra Tyskland og går jo igjennom full MOT testing i England..

Vell, aner ikke jeg, men jeg skal nå ringe Tilsynet og høre, får vel helt fnatt dem som vanlig.. :roll:

Chris

#2285  av tahustvedt

KONGEBIL!!!!

Dæven nå må jeg skifte truse igjen!!

Dette er noe av det kuleste som finnes av biler i hele verden!!! Vilhavilhavilhavilha!!!

Replica'en har ofte Alfa V6 eller Lancia/Fiat 2L R4.

Tor Arne

#2302  av CelicaTurbo

ok, det er vel egentlig en relativt stor forskjell mellom kit-car og replika ja, så da er det vel gjerne bra muligheter for å få noe slikt godkjent da. Og om chassiset er TÜV godkjent så er jo det et definitivt pluss som bringer deg langt i riktig retning da.. :)

#2309  av PwRmAd

Er ikke det noen regler om spesialist biler(verneverdige) biler i Norge?
Vet det er to Mazda Cosmos i norge, samme relgene gjelder for Skyline eller?

Chris

#2317  av CelicaTurbo

Jeg kjenner ikke til noen slike regler men jeg er på ingen måte noen ekspert heller. Det jeg vet er at det er minst 1 Cosmo i landet som er registrert, men Skyline har hittil vært et problem pga "utslippskrav" offisiellt, men jeg har også lest at den er problematisk pga at den ikke er CE godkjent i Europa? Uansett så er det ingen som hittil har klart å få registrert en Skyline untatt et selskap som heter JSI som mener at de har registrering på gang og at de skal klare det greit (via et smutthull som de så klart holder hemmelig så lenge de kan for at de skal kunne bli ene-importør).

#2325  av arild

Jeg vet om en Cosmo som er importert på bil-historisk grunnlag i alle fall
.. ga 30 000 i japan for den! 320 hk? .. og 120 000 etter avgifter i norge hvis jeg ikke husker feil :lol:

#2333  av erling

arild skrev:Jeg vet om en Cosmo som er importert på bil-historisk grunnlag i alle fall
.. ga 30 000 i japan for den! 320 hk? .. og 120 000 etter avgifter i norge hvis jeg ikke husker feil :lol:
Det er sikkert Roy sin du mener, (den på treffet) han iaf lakka den om igjen, men det er jo sykt billig med 30 000.. 150 000 f.reg er jo drit billig det og.. Den andre JC Cosmo`n er det 450 hk i visst.. :) Da er kvoten oppfylt på historisk grunnlag, og vi må vente til en av de skal selge eller til en av de krasjer..

#2339  av CelicaTurbo

kanskje verdt å finne ut hva som skal til for å få registrering "på historisk grunnlag"?