TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Liten pÃ¥ske rapport... Bergen - Hemsedal og tilbake

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #39261  av kennethx

Startet ut Fredag kl 1330 fra Bergen sentrum. Det var forholds vis lite trafikk, pent vær, tørre veier...stort sett meget fine kjøreforhold med solen i ryggen. Kjørte ganske rolig, hold følge med biler som kjørte fartsgrensen +10-20, og kjørte forbi når det gikk saktere enn fartsgrensen ( i 80, holder alltid 50 sonen :) )

Anyway...når vi nærmte oss lærdals tunellen, var det null trafikk i mot, og kjørte forbi en liten kolonne på 3 biler i en lang slakk oversiktelig sving. rundt neste sving stod det KØ!!!! *føle seg lur*

Der ble vi stående i over 2 timer. Det viste seg at en personbil hadde frontet med en buss! Vi kom sikkert en 30 minutters tid etter ulykken, for rett etter vi kom så landet det ett lege-helikopter. Da vi omsider kjørte forbi ulykkestedet så vi restene etter det som en gang var en bil, gikk ikke en gang ann å se hva bil det var...den var lakkert svart, det var stort sett det man kunne se...

Det viste seg at sjåføren overlevde, mens passasjeren omkom. Nøyaktig hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men bilens høyreside hadde truffet bussens høyreside. Farten har unektelig vært høy, for bussen var skikkelig trøkkt inn. Bilen hadde pløyd seg vei helt inn til bussens forhjul og smellt det ut av stilling!!! :shock:

Bilen lå som en hau med skrapmetall utfor veien. Tenk for en skyldfølelse den sjåføren sitter med!

Så vi kom oss omsider av gårde igjen etter vel 2 timer venting. Ble noen forbikjøringer mot slutten av lærdals tunellen når køen løste seg litt opp..

Hele veien over gol fjellet var bar og fin så det ble nærmest cruice controll 110...

Det var en del telehiv, men har man rally bil, så har man rally bil. Fjæringer og dempere nærmest koste seg over telehivene i 110....

Så kommer det en DUST!!! ååå rett frem vei, jeg kan kjøre fort brumm brumm...så legger han seg inn forran meg, kjører over ett telehiv, får fullstending angsten og slenger på bremsen! Jeg var sikkert 0,1cm fra fangeren hans. Var mildt sagt forbanna. Så jeg fløytet og blinket med lystene, og det var like før jeg bare brennte forbi ham igjen. men jeg klarte å roe meg ned igjen og når det ble litt mindre telehiv fikk han opp farten igjen og jeg kunne legge inn marsj farten min igjen....

Veien tilbake var egentlig helt uproblematisk. Startet fra Hemsedal 1330 og var i Bergen 1700. Var ganske rolig kjøring. det var blitt skiftende snø og isdekke på Gol fjellet, ble 2-3 helt greie forbikjøringer der da noen får helt fartsallergi når det er snø på veien.
Og så kjørte jeg under strålen fra snøfreseren, det var jo litt artig, hehe. Skapte i allefall stort engasjemang blandt passasjerene :D

En halvtimes kjøring etter voss så jeg ikke poeng i å kjøre noe mer forbi, for da var trafikken blitt ganske tett i begge retninger, og "køen" holdt bra tempo...

Men, på veien så jeg INGEN kontroller, værken opp eller ned. Det overrasket meg ganske mye....

#39277  av chris

Hehe, opplevelsesrik tur? :P

Hvem hadde skyld i ulykken da, og vet du hvordan det gikk?

#39281  av kennethx

chris skrev:Hehe, opplevelsesrik tur? :P

Hvem hadde skyld i ulykken da, og vet du hvordan det gikk?
kennethx skrev: Det viste seg at sjåføren overlevde, mens passasjeren omkom. Nøyaktig hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men bilens høyreside hadde truffet bussens høyreside. Farten har unektelig vært høy, for bussen var skikkelig trøkkt inn. Bilen hadde pløyd seg vei helt inn til bussens forhjul og smellt det ut av stilling!!! :shock:
Så det var en hyggelig start på påsken...

#39598  av MRQuoc

skyldfølelse og skyldfølelse , håper han dauer av sjokk når han omsider våkner til live og erkjenner hans egen eksistens som meget viktig og til slutt innser hva han har gjort! !

en ting er å kjøre fort og forsvarlig , en annen ting er å kjøre jævlig fort og uforsvarlig !

#39603  av jumbo

Tror vi skal være forsiktige med å ta i for mye mot folk som kjører helt "idiot". De aller aller fleste av oss kunne sikkert vært i samme sko dersom vi og hadde hadde alle omstendigheter mot oss på feil tid, feil sted etc etc. Kort sagt, vi har vel med stor sannsynlighet kjørt mer enn ille nok til at vi kunne ha forårsaken grove ulykker alle mann, største forskjellen er at vi ikke hadde maks uflaks i tillegg til uforstand :wink:

Jeg har hvertfall selv gjort langt grovere ting en en del som har ført til dødsulykker, antar det er tilfelle for de fleste av oss dersom man tenker seg om.

#39658  av MRQuoc

ey jumbo , ikke ødelegg det egosentriske ovenpå image'en min da!

men selv , jeg er så enig med deg jumbo , feil sted til feil tid , det er akkurat det alle ulykker handler om :]