Mulig Register-reim problem?
Legg innLagt inn:31 des 2008 15:24
Bilen har blitt stående ute i ca 1 måned, nedfrosset pga vinteren kom brått på og den ble stående på sommerdekk utenfor frem til vinteren slapp taket midlertidig for litt siden. Når jeg skulle starte var det vanskelig å få start. vanlig problem på biler med datasprut der kaldstart instillingene ikke er lagt inn enda. Så jeg tenkte ikke mer over det. Men når jeg etter 5-10 sekunder fikk start så hørtes det ut som om den gikk på 2 sylindere.. Måtte også ha full gass for at den i det hele tatt skulle gå. Så snart jeg slapp gassen litt døde den. Fikk ikke start igjen etter dette.
Slepte bilen til garasjen og begynte å sjekke de vanlieg tingene. Tenning, bensin osv. men alt funker. Den får gnist og den får bensin. Har forsøkt x antall kaldstart instillinger uten hell. Har forsøkt mager blanding, for så å berike gradvis, og har også forsøkt å nesten drukne den.. Men ingenting skjer,
Tok en kompresjons test, og den viser 95psi på alle 4 cylindere. Ikke 160 som manualen spesifiserer. Noe motor skade kan det ikke være snakk om siden bilen har funket helt fint frem til vinteren kom. Og siden det var helt likt på alle bringer det meg til å tro at det må være register reima som har hoppet. At ventilene derfor ikke står som de skal, noe som vil forklare kompresjonen samt vansklighetene med å få start. Høres dette logisk ut?
Har ikke vært så mye borti register-reim bytte før. Er det en rask og enkel måte å sjekke om den har hoppa på? hvor er timing merkene lokalisert?
Har aldri bytta reim på motoren selv, og hvordan det skal gjøres mens den står i er for meg et mysterium siden det er så trangt ?!
Har ATS justerbare kamdrev, så jeg er ikke sikker på om det er noe timing mark på disse? er det i så fall 0 som er merket, utifra justering-skalaen på dem?
merket på veivhjulet kommer jeg heller ikke til siden trigger hjulet sitter uttapå der igjen.
Om noen vet om en rask og enkel måte å sjekke om den står slik den skal så skrik ut!
Slepte bilen til garasjen og begynte å sjekke de vanlieg tingene. Tenning, bensin osv. men alt funker. Den får gnist og den får bensin. Har forsøkt x antall kaldstart instillinger uten hell. Har forsøkt mager blanding, for så å berike gradvis, og har også forsøkt å nesten drukne den.. Men ingenting skjer,
Tok en kompresjons test, og den viser 95psi på alle 4 cylindere. Ikke 160 som manualen spesifiserer. Noe motor skade kan det ikke være snakk om siden bilen har funket helt fint frem til vinteren kom. Og siden det var helt likt på alle bringer det meg til å tro at det må være register reima som har hoppet. At ventilene derfor ikke står som de skal, noe som vil forklare kompresjonen samt vansklighetene med å få start. Høres dette logisk ut?
Har ikke vært så mye borti register-reim bytte før. Er det en rask og enkel måte å sjekke om den har hoppa på? hvor er timing merkene lokalisert?
Har aldri bytta reim på motoren selv, og hvordan det skal gjøres mens den står i er for meg et mysterium siden det er så trangt ?!
Har ATS justerbare kamdrev, så jeg er ikke sikker på om det er noe timing mark på disse? er det i så fall 0 som er merket, utifra justering-skalaen på dem?
merket på veivhjulet kommer jeg heller ikke til siden trigger hjulet sitter uttapå der igjen.
Om noen vet om en rask og enkel måte å sjekke om den står slik den skal så skrik ut!
