TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mulig Register-reim problem?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #311228  av FireWalk

Bilen har blitt stående ute i ca 1 måned, nedfrosset pga vinteren kom brått på og den ble stående på sommerdekk utenfor frem til vinteren slapp taket midlertidig for litt siden. Når jeg skulle starte var det vanskelig å få start. vanlig problem på biler med datasprut der kaldstart instillingene ikke er lagt inn enda. Så jeg tenkte ikke mer over det. Men når jeg etter 5-10 sekunder fikk start så hørtes det ut som om den gikk på 2 sylindere.. Måtte også ha full gass for at den i det hele tatt skulle gå. Så snart jeg slapp gassen litt døde den. Fikk ikke start igjen etter dette.

Slepte bilen til garasjen og begynte å sjekke de vanlieg tingene. Tenning, bensin osv. men alt funker. Den får gnist og den får bensin. Har forsøkt x antall kaldstart instillinger uten hell. Har forsøkt mager blanding, for så å berike gradvis, og har også forsøkt å nesten drukne den.. Men ingenting skjer,

Tok en kompresjons test, og den viser 95psi på alle 4 cylindere. Ikke 160 som manualen spesifiserer. Noe motor skade kan det ikke være snakk om siden bilen har funket helt fint frem til vinteren kom. Og siden det var helt likt på alle bringer det meg til å tro at det må være register reima som har hoppet. At ventilene derfor ikke står som de skal, noe som vil forklare kompresjonen samt vansklighetene med å få start. Høres dette logisk ut?

Har ikke vært så mye borti register-reim bytte før. Er det en rask og enkel måte å sjekke om den har hoppa på? hvor er timing merkene lokalisert?

Har aldri bytta reim på motoren selv, og hvordan det skal gjøres mens den står i er for meg et mysterium siden det er så trangt ?!

Har ATS justerbare kamdrev, så jeg er ikke sikker på om det er noe timing mark på disse? er det i så fall 0 som er merket, utifra justering-skalaen på dem?
merket på veivhjulet kommer jeg heller ikke til siden trigger hjulet sitter uttapå der igjen.

Om noen vet om en rask og enkel måte å sjekke om den står slik den skal så skrik ut! :)
 #311233  av celica_st185

du skal vel kunne se timingmerket selv om du har triggerhjul :roll: er ett hakk inn ved siden av banen til reima, så du skal kunne se d når du stiller tenninga...
Sist redigert av celica_st185 den 31 des 2008 16:01, redigert 1 gang totalt.
 #311234  av Xlr8

står et lite merke på kamdreva ja på den ene "tanna" den skalaen som står på metallet er bare forholdet til dreva..
siden du ikke ser noe på reimhjulet ditt så kan du ta ut tennplugg på nr1 og se når den er på topp og sjekke om merkene på kammene stemmer.
hva slags giver hjul har du på veiva?
er de 36-1?
vist de er de du har så skal den manglende tannen være 9tenner før sensoren

obs obs, du må vere sikker på du er på rette runden siden kamdrava roterer kun 1halv omdreining pr 1omdrining på veiva,
Sist redigert av Xlr8 den 31 des 2008 16:12, redigert 1 gang totalt.
 #311239  av pkgrette

hmm det lettetste må vel være å ta av dte øverste kamdekselet å vri veiva til du ser begge merkene på kammene rett opp også se ned på veivahjulet om det stemmer med merket der nede på regreim dekselet. det går fort lykke til. har bilder vis du trenger. av når jeg bytta reim på min gen 3 turbo
 #311265  av Larsen

Blir vel ikke noen kjøring ute med den på nyttårsaften håper jeg. Hørte du og Line skulle ut en tur :).

Men til ontopic. Jeg ville sjekke om du har brukbar bensin jeg. Hvis du har høy oktan og bensin har stått lenge så er det ikke lett å få start på den. Husker jeg helte på litt for mye octan forhøyer en gang. Endte med at bilen stod to uker før jeg fant ut at jeg måtte helle på litt mer ny bensin. Starten fint da. Du kan eventuelt prøve med motorvarmer hvis du har det.
 #311270  av FireWalk

Larsen skrev:Blir vel ikke noen kjøring ute med den på nyttårsaften håper jeg. Hørte du og Line skulle ut en tur :).

Men til ontopic. Jeg ville sjekke om du har brukbar bensin jeg. Hvis du har høy oktan og bensin har stått lenge så er det ikke lett å få start på den. Husker jeg helte på litt for mye octan forhøyer en gang. Endte med at bilen stod to uker før jeg fant ut at jeg måtte helle på litt mer ny bensin. Starten fint da. Du kan eventuelt prøve med motorvarmer hvis du har det.
Hehe, ja blir ikke noe drikking på noen av oss i år så blir vel bare til å henge litt og se på fyrverkeriet tenker jeg. Det med bensinen har jeg faktisk tenkt på, så jeg fylte på 30 liter 95 oktan bensin for å være sikker. Tenkte det kunne være kondens. men har ikke lykkes, Har tørket hele motoren og luftet den og forsøkt med startgass også. Uten hell. Er rimelgi sikker på reima må ha glippet. Jeg skulle skifte strammeren da den er defekt, reima har lenge vært litt slakk. Ikke noe krise, men mindre stram enn den skal være.

Siden bilen har stått lenge og det har vært så kaldt kan det hende at ei fuktig reim har frosset seg stiv slik at den har glippet over noen hakk når motoren har forsøkt å starte. Tror det er den mest logiske forklaringen siden jeg ikke har klart å påvise noe annet..

Får ta å sjekke i morgen. Gidder ikke ha på meg skru klærne i dag. Skrur ikke bil i hvitskjorte og slips. He he.. :p
 #311512  av FireWalk

Fikk av alt i dag. Strammeren funker ikke i det hele tatt lenger, så reima har utvilsomt glippet. Får bestille en ny på mandag.

Er det noen som vet om HKS 264 kammer gjør motoren om til interference istedetfor non interference som den er orignalt? husker ikke om det er høyere løft på HKS kammene enn de orginale. Men håper virkelig det ikke er det....
 #311550  av pkgrette

her har du når jeg byttet
her har du når jeg byttet
Foto0070_001.jpg (96.2 kiB) Vist 1587 ganger
her er da jeg byttet
 #311551  av pkgrette

ser de hvite merkene dem har jeg merket. opp på nytt dete r merker der men dem syns ikke så godt. derfor ejg har merket dem. hehe
 #311558  av mulle-mek

Drei veivakselen til ØD for sylinder 1
Juster inn tenningsmerkene
tror de er samma som turbomotorn er i fra skiltnr ditt

Fjern strammeren
Fjern registerremmen fra kamakslene
Fjern senterbolten på veivakselens remskive
Bruk spesialverktøyet 09213-54015 / 09330-00021

Fjern veivakselens remskive
Bruk spesialverktøyet 09213-31021

Fjern nederste registerdeksel
Fjern registerremmen

Kontroller strammeren og hjelperemskiver, skift hvis nødvendig
Mål protrusjon på strammerens støtstang fra huset

Hvis utenfor spesifikasjon, bytt med en ny 8.5 - 9.5 mm
Trykk sammen strammeren
Lås strammeren, bruk en låsepinne
Installasjon
Kontroller tenningsmerkene
Monter den låste strammeren
Monter registerremmen på veivakselens tannhjul og mellomhjulet
Monter nedre dekselet for registerremmen

Monter veivakselens remskive på nytt 108 Nm
Bruk spesialverktøyet 09213-14010 / 09330-00021

Juster inn merker

Monter registerremmen på strammehjulet og kamakseltannhjulet
Drei motoren 5/6 omdreining
Sett inn en bladføler mellom strammeren og strammehjulet 1.90 mm
Benytt en momentnøkkel for å justere registerremmens stramming
Drei strammeren mot klokken 18 Nm
Stram strammeren 21 Nm
Fjern låsepinnen
Drei motoren rundt 1 omgang for hånd med klokken 43 Nm
Benytt en momentnøkkel for å justere registerremmens stramming
Drei strammeren mot klokken 18 Nm
Sett inn en bladføler mellom strammeren og strammehjulet
Kontroller klaring 1.80 - 2.20 mm
Gjenta prosedyren om nødvendig
Monter øvre dekselet for registerremmen
Monter tennpluggene på nytt
Monter motorfestet på høyre side på nytt
Monter dynamoen på nytt
Monter dynamoremmen på nytt
Koble til igjen jordledningen på batteriet
Momentinnstillinger
Veivaksel remskive: 108 Nm
Strammer: 43 Nm
Spesialverktøy
Senterbolt for veivakselens remskive 09213-14010 / 09330-00021
Utmonteringsverktøy for veivakselens remskive 09213-31021
Vedlegg
V_SP_2276.png
V_SP_2276.png (7.91 kiB) Vist 1774 ganger
 #311563  av FireWalk

Har allerede fått av alt nå, untatt det som jeg må ha de spesial verktøyene for å få til. Remhjulet var UMULIG å få av på noen som helst måte. Lurte på å kjøpe en lager uttrykker fra biltema, ser ut som om den kan funke? eller må jeg ha spesialverktøy fra Toyota? hva koster dette i så fall?

og vet noen om hva maxløftet kan være på ventiler for at motoren skal være noninterference? tenker da på HKS 264 kammer vs orginale... ?
 #311566  av mulle-mek

har den selv den lagerutrykker funker ok den :D
 #312602  av FireWalk

Fikk endelig av alt. Får jammen ikke mye tid til å skru bil når man jobber 10-11 timer hver dag..
Gikk greit å komme til når motor festet, innsug osv er fjernet. Strammeren er defekt som jeg antok. Tok av toppdekselet og ser på merkene at reima har hoppet noen tenner ja. Bestilte ny reim fra KO Racing i USA. 240 kroner for ny reim med dagens kronekurs. 1/4 av prisen på Toyota i Norge. :D
Vedlegg
1.jpg
1.jpg (212.51 kiB) Vist 1678 ganger
2.jpg
2.jpg (226.02 kiB) Vist 1679 ganger