TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremselufter pÃ¥ biltema

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #303101  av Helgeland

19-1271_l.jpg
19-1271_l.jpg (13.48 kiB) Vist 5634 ganger
jeg har en gammel bil som jeg må skifte bremseveske på, i tilleg har jeg en mr2 som jeg har tenkt og ha av caliperne på så da må jeg jo lufte den også.

jeg er egnetlig litt redd for og begynne og skru på bremsesystemet i frykt for at det skal svikte..

men biltema selger noen forsjellige bremselufteverktøy.

jeg har vert med og luftet bremsene en gang men da satt jeg inni og "pumpet"

men jeg så nå i den nye katalågen at di har bremseluftvektøy som går på trykkluft.. dette hørtes jo enormt enkelt ut bare og koble på og opne luftenipplen så suer den hele tiden. det eneste ejg må huske er og ha nok bremseveske i beholderen.

men er det så lett i virkeligheten??

passer denne til alle biler?

er intresert i og lære selv om jeg ikke kan så mye...

tror dere den funker?

er det noen som har erfaringer??
 #303103  av ErikG

Bruker sånne på jobben. Ikke fra biltema, men Wurth. Funker sikkert de der. Er ganske enkelt ja. Bare koble på skru den på og åpne luftenippelen. Lukk igjen før du skrur den av. Sparer pakningen i masterpumpa i forhold til å pumpe med pedalen.
 #303123  av Morten

http://www.speedbleeder.com Har forelska meg i disse selv, og er ikke så dyre heller. Luftenipler med innebygd 1-veis ventil. Altså, du åpner en runde eller så, så kan du gå inn i bilen og pumpe så mange ganger du vil/det trengs (pass på at nivået ikke blir for lavt i beholderen underveis). Så går du ut og lukker den, og går videre til neste. Fantastisk enkelt og greit når man står alene og knoter. :)

PS! husk alltid å begynne med caliperen som er lengst unna hovedsylinderen, og jobb deg nærmere.
 #303136  av Helgeland

takker for svar.. men passer denne alle biler? er alle luftenipler like?
 #303137  av ErikG

Passer alle biler. Ihvertfall Toyota
 #303182  av Helgeland

okei takker. men da prøver jeg og kjøpe denne..

men et siste spl. når jeg skal bytte bremseveske..

er det lureste og bare åpne luftenippelen med det utstyret på og la den suge litt og så lukke og gjøre det på alle caliperne. og bare passe på at du hele veien heller på bremseveske forran slik at det aldri går tomt?

eller bør jeg tappe hele systemet??

hadde egentlig tenkt og gjøre den første, er ikke det godt nok?
 #303208  av Larsen

Helgeland skrev:okei takker. men da prøver jeg og kjøpe denne..

men et siste spl. når jeg skal bytte bremseveske..

er det lureste og bare åpne luftenippelen med det utstyret på og la den suge litt og så lukke og gjøre det på alle caliperne. og bare passe på at du hele veien heller på bremseveske forran slik at det aldri går tomt?

eller bør jeg tappe hele systemet??

hadde egentlig tenkt og gjøre den første, er ikke det godt nok?
Vil ikke anbefale deg å tappe systemet da det krever en god del arbeid å få det fritt for luft igjen etterpå. Pump ut bremsevæske til du ser at væsken blir klar/gul og pass på å etterfyll i bremsereservoaret.
 #303895  av Haugrud

sug ut den væsken som er i beholderen, så fyller du i med ny væske også trår du ut den gamle som er i rørene..bare et tips slik at du får gjort det litt fortere :)
 #303956  av Helgeland

den va ikke dum.. kor ofte bytter folk?
 #303963  av tojo

Helgeland skrev:den va ikke dum.. kor ofte bytter folk?
Kan ikke svare for alle,men selv bytter jeg iallefall 1 gang i året.
 #303983  av Haugrud

Er vel passe det..ellers så får du testet væsken din på alle godkjente verksteder..koster vel fælt lite å få testet den tenker jeg :)
 #304014  av Helgeland

hehe jeg kjøpte sånnen bremsevesketester hos bilextra for 300.- mren viste grønt men den andre bruksbilen fikk rødt:S

men det er gjerne safe jah og skifte en gang i året...