TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Webasto eller DEFA Warmup??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #300189  av Geir

Hva er best?

Jeg har 15 km til jobb, og trenger en løsning som egner seg best i forhold til denne strekningen. Bilen min har en "Power Heater" originalt, men denne kan jo ikke skrus på før jeg har startet bilen. Greia her er jo å la bilen slippe kaldstart hver dag i de to\tre månedene vi har en kald vinter her i Norge. Tar Corollaen på de verste snødagene, men hovedsakelig vil jeg kjøre Lexusen i vinter.

Har skjønt at Webasto benytter seg av batteriet i bilen og sånn sett er mer fleksibel enn DEFA, som trenger strømuttak. Det positive med DEFA er at den lader batteriet i tillegg, noe som gjør at batteriet holder lenger, og at det aldri tømmes. Med Webasto er jo risikoen at batteriet er flatt når jeg f.eks. skal hjem fra jobb.

Kjør debatt! Trenger noen gode argumenter her. Har lett fælt på nett, men finner ikke mye med hold i :)
 #300542  av Kanakkas

Begge deler er helt gull!
Men om du er som folk flest og vill ha all komforten en kan få med kunn ett av systemene så vil jeg si DEFA løsningen er den tryggeste.

Tenk deg dette: En kald vinter og du bruker Webastoen i 15-45 min. da har du tappet batteriet ganske mye (uten at jeg har noen spesifikke tall) startet opp og setter KANSKJE på varmeseter/varmetrøder i rute/ høy hastighet på varme app, avhengig av behov sef.
15 km kjøring, ca 20 min kanskje???? og så samme runde hjem igjenn. Det tærer på batteriet over tid. Ikke sikkert det er nokk tid til å lade batteriet. I tillegg til dette så tar et kaldt batteri dårlig imot lading. (typisk når det er da man trenger det som mest)

DEFA trenger 220v tilkopling men som du selv sier da får du varm motor/kupe og godt ladet batteri. er ikke mye jobb å kople til/fra 220 v. Hvis du har tilgang til det på jobb da.

Er ikke noe i veien å kombinere de to løsningene heller da fult ut eller delvis. Kan jo feks. ta Webasto og DEFA lader....

Webasto gir utentvil størst frihet, bruker du huet med det systemet så fungerer det utmerket!
er kanskje den billigste løsningen også når du allerede har varmeren i bilen , men mangler tidsur/fjernbetjening.

Veit ikke om dette hjalp noe menn........... :?
 #300614  av Fred

Har Eberspaecher (?stavemåte?) i bilen min, beste innvesteringa jeg noengang har gjort! 3000.- ca for utbyggingssett med tidsur. har 17minutter å kjøre til å fra jobb, ofte det eneste bilen blir kjørt i løpet av en dag. Aldrig problemer med start, selv om vifta har gått i 45 minutter på styrke 2. Har da ca 25 grader inni bilen uansett. Tror også noen av disse settene har spennings overvåking, slik at hvis batterispenninga blir for dårlig, kutter den ut vifta slik at du skal få startet. Haddde Defa før, men alt for mye styr med kabler og ting. Har heller ikke strømuttak på parkeringa på jobben, så valget var enkelt for meg. Noen misunnelige folk når det er 20 blå ute, og snøen og isen smelter av rutene kvarter før det er slutt for dagen!
 #300627  av @lpher

Hadde komplett Defa WarmUp pakke på Supran, og har nå også komplett Defa WarmUp SmartStart (fjernstyrt) på GS300'n... Jeg klarer meg ihvertfall ikke uten Defa! :mrgreen:
 #301026  av Lørnings

En varm bil om når man starter om vinteren burde være en menneskerett! Det blir rett og slett ikke bedre enn det! :wink: Webasto er jo sykt dyrt i forhold til defa hvis du skal begynne fra scratch, men det er vel relativt likt når du har Eber fra før av! Jeg ville også gått for et utbyggingssett til ebern :wink: Sånn du kan ringe til er jo helt ideelt! :wink:
 #301069  av @lpher

Om du går for drivstoffvarmer..sørg for å få en som har sperre slik at den ikke tømmer batteriet ditt...for DET er ett problem...om det blir kaldt nok... Vi har montert pplenty Defa ladere på biler med drivstoffvarmere på vi...
 #302539  av Geir

Oioioi...her har jeg ikke klart å følge med. Dårlig av meg, for dette er viktig. Takker veldig for de svarene som har kommet foreløpig!
Fred skrev:Har Eberspaecher (?stavemåte?) i bilen min, beste innvesteringa jeg noengang har gjort! 3000.- ca for utbyggingssett med tidsur. har 17minutter å kjøre til å fra jobb, ofte det eneste bilen blir kjørt i løpet av en dag. Aldrig problemer med start, selv om vifta har gått i 45 minutter på styrke 2. Har da ca 25 grader inni bilen uansett. Tror også noen av disse settene har spennings overvåking, slik at hvis batterispenninga blir for dårlig, kutter den ut vifta slik at du skal få startet. Haddde Defa før, men alt for mye styr med kabler og ting. Har heller ikke strømuttak på parkeringa på jobben, så valget var enkelt for meg. Noen misunnelige folk når det er 20 blå ute, og snøen og isen smelter av rutene kvarter før det er slutt for dagen!
Eberspächer :)