TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 pÃ¥ verksted

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #2012  av CelicaTurbo

Da var celicaen levert hos Toyota. Var med verkstedmesteren inn og kikket under bilen på bukken og pekte og fortalte.. han fortalte meg at han hadde lite lyst til at de skulle se på bilen pga at de aldri hadde sett en slik motor før... :( men, litt godsnakking senere og han sa at de skulle se hva de kunne gjøre.. trossalt er det heller ingen andre verksteder som har peilingen og de har utstyret som jeg ikke har til å gjøre dette på en skikkelig måte..

hovedproblemer da var de råttne boltene som holdt varmeskjoldene og muligens eksosmanifold/turbo også.. resten var nok enkelt mente han på. Vel vel, fordelen er at om de løsner allt de greiene der nå så blir det enklere for meg senere om jeg skal montere downpipe eller annen turbo :)

de ringer meg senere når de vet mer.. skal bli spennende å se hva denne regningen kommer på ja.. :?

#2016  av CelicaTurbo

Toyota ringte tidligere i dag og de hadde funnet en slange som skapte problemet ja.. de bestilte slangen og skal få den inn i morgen tidlig (onsdag) og antok at jeg kunne få bilen igjen da.. koster ca 4000 som er vesentlig lavere enn jeg fryktet ihvertfall :)

gleder meg allerede.. har ikke gasset en stund med bilen nettopp pga dette problemet :)
 #2017  av @lpher

CelicaTurbo skrev:Da var celicaen levert hos Toyota. Var med verkstedmesteren inn og kikket under bilen på bukken og pekte og fortalte.. han fortalte meg at han hadde lite lyst til at de skulle se på bilen pga at de aldri hadde sett en slik motor før... :( men, litt godsnakking senere og han sa at de skulle se hva de kunne gjøre.. trossalt er det heller ingen andre verksteder som har peilingen og de har utstyret som jeg ikke har til å gjøre dette på en skikkelig måte..

hovedproblemer da var de råttne boltene som holdt varmeskjoldene og muligens eksosmanifold/turbo også.. resten var nok enkelt mente han på. Vel vel, fordelen er at om de løsner allt de greiene der nå så blir det enklere for meg senere om jeg skal montere downpipe eller annen turbo :)

de ringer meg senere når de vet mer.. skal bli spennende å se hva denne regningen kommer på ja.. :?
NÃ¥ ble jeg nesten litt provosert her...er ikke Bergen norges 'second larges city'?!

Hos Hell Bil i Trondheim, så takler de ALT som Toyota/Lexus noengang har laget og alt kommer til å lage fremover.

Ikke noe 'mjo, mja...nei' med andre ord ;-)
Så mitt råd til deg er faktisk å ta kontakt med Toyota Norge å høre med
dem, hvis de din lokale forhandlerbegynner å skape seg....

@lpher

#2018  av henningl

"Problemet" med bergen er at det ikke er en spesielt rånete by... det er veldig mange som ikke har bil, og de som har bil har ikke noe spesielt.. ekstremt lite spesielle biler i Bergen gitt.. Tror trønderne er litt flinkere der ;)

#2022  av CelicaTurbo

tja, er ganske fornøyd med behandlingen der både nå og tidligere, og jeg skjønner han veldig godt jeg da.. grunnen til at han ikke var glad for å ta den inn var at de ikke hadde sett en slik motor før og kom nok til å famle litt når de skulle lete etter feil, og at det var en drittjobb med de boltene på eksosen.. vi diskuterte ikke mye eller noe, han bare fortalte som det var men godtok at de skulle se på bilen når jeg bad ham om det. Men forsikret seg om at jeg forstod at det ikke var sikkert at de viste hva de drev på med egentlig så det var mulig de ville bruke unødvendig tid (men slik jeg ser det er det ingen andre verksteder som vet mer om den motoren heller)..

jeg er ihvertfall fornøyd med service der og synes synspunktene hans var helt forståelige.. det er også vestlandets største og best utrustede toyota verksted vistnok..

#2026  av Erlend

Hva slags problem hadde du med Celicaen, Kristian? Ble litt nysgjerrig...

#2027  av Bjørn E

Burde da ikke vere noe vanskligere å spore opp en vannlekkasje på en toliter-turbomotor enn på en hvilken som helst annen Toyota..... bortsett fra at Celica'en har et vanvittig trangt motorrom :?
Var endelig på verksted med min igår, pga. den evinnelige rykkingen jeg har vært plaget med. Har tidligere skiftet pluggledningsett (kr.1400,-), tennplugger, fordelerlokk(kr.720,-), rotor(kr.90,-), uten resultat. Fikk tatt diagnosetest som ikke viste noe interessant, men det ble byttet tennplugger (igjen) til platina, fordi det ble sagt at 3S-GTE motoren SKAL ha platinaplugger..... I tillegg ble spjeldhuset rengjort for sot, var visst et tykt lag der. De mente at det var der årsaken til problemet var.
Nå har jeg fått prøvd bilen kald og varm og kan konstatere at den stort sett oppfører seg som tidligere, bortsett fra bedre respons. Men er så godt som rykkfri når den først er gjennomvarm(etter 15-20 minutt).

Jeg gir opp...................................

#2029  av CelicaTurbo

problemet var en kjølevannsslange som var lekk, som gjemte seg bak turbo og eksosmanifolden.. altså totalt utenfor syne med annet enn muligens en slik kikkert kirurger bruker til å titte i magen til folk :? Ikke noen kraftig lekkasje da, bare en dråpe i sekundet omtrent.

men men, fikk ikke bilen i dag.. handelsbanken (jobbens bank) var treg med lønnsutbetalingen og de er koblet til et annet nett enn DNB (min bank) så jeg fikk ikke penger på konto til å hente ut bilen før etter kl 16.. Ikke ringte de meg fra verkstedet heller men det var halvveis avtalt at de skulle bli ferdig og at jeg kunne hente den da uansett. Var nedom en tur der nå og kikket utenfor og bilen stod parkert der ensom og forlatt, men ingen folk på verkstedet :? satser på å hente den i morgen da.

#2030  av CelicaTurbo

angående den rykkingen Bjørn: det er et ganske normalt problem på denne turbomotoren og det er ikke alle som finner ut hva som er grunnen. Og det ser ut til at du har prøvd de aller fleste mulighetene så da er det ikke lett å foreslå noe annet.

hvordan føles det egentlig? er det slik at motoren nøler når du gir gass og så plutselig kommer seg med et rykk? eller er det så ille at du faktisk mister fart mens den rykker? er det på et bestemt turtallsområde kanskje? og under vakum eller trykk eller begge deler?

#2031  av Bjørn E

Det er først og fremst når turboen begynner å lade at motoren "nøler" for så å komme i form av ett eller flere rykk. Ikke noe voldsomme rykk, men likevel usansynlig irriterende når en opplever det hver dag. Men som sagt, virker som det er så godt som fraværende når motoren har blitt gjennomvarm. Hvordan er din, kjenner du noe som helst??

Forresten, er det Jäger på Minde du bruker?

#2032  av CelicaTurbo

bruker autoelektro i Åsane jeg.. mener det er det det heter ihvertfall. Er nærmest, har gode erfaringer med de og folka snakker skikkelig for seg..

men men, rykkingen i min kjenner jeg lite til.. skjer av og til på lett gasspådrag og kald motor, men jeg vet at jeg har en liten minimal lekkasje mellom turbo og intercooler som kan forårsake dette.

det jeg vet er at enkelte har byttet luftmassemåleren med ganske gode resultater på dette problemet, men jeg vil tro det er normalt noe av det siste man prøver pga at meteret jo er ganske dyrt. Hadde du holdt til her i byen kunne vi ha prøvd å flyttet meteret fra min bil men det er jo mulig at det er det som skaper problemer hos meg da.. tror jeg ved to tilfeller har lest poster av personer som har slitt med problemet lenge og fikset det med ny måler.. det kan være verdt å undersøke om du kan låne et slikt meter et sted ihvertfall, bare vær forsiktig å ikke løsne skruene som er på meteret for det er absolutt fy fy: løsne klipsene for å fjerne lednigner istedenfor vistnok (har ikke tittet så nøye på meteret så jeg er ikke sikker på hvordan det ser ut der).

#2033  av Bjørn E

Har hatt hovedmistanken rettet mot luftmassemåleren hele tiden, var derfor jeg var på verksted og fikk diagnosetest på bilen. Syns det isåfall er merkelig at det ikke kommer noen feilmelding fra den, men kan vere at systemet tror at alt er normalt....??

Skal ha i bakhodet det med å låne luftmengdemåler med noen, er "desverre" dårlig med GT4'er i distriktet nå. Men byr seg kanskje en anledning med tiden.

#2034  av CelicaTurbo

ECU leverer ikke noen feilkoder før det er en funksjonsfeil fra sensoren, som ingen signaler i det hele tatt eller kortsluttning. Om sensoren leverer signaler som er ikke helt korrekt så tviler jeg på at ECU vil reagere på at det er feil..

jeg kan sjekke om det står noe i Chiltons manualen min om diagnose av måleren men den boken ligger i bilen som er på verksted så jeg får se i morgen.. husk ellers at måleren i MR2 Turbo tidlig generasjon er identisk da så du kan også byttelåne fra en slik bil..

:)

#2035  av CelicaTurbo

er en annen på MR2 mailing listen som har samme problemet, har ikke kommet så alt for mange svar enda (folk er nok lei folk som spør om dette), men her er ett av svarene ihvertfall:

> The dreaded hesitation problem! well it finally happened to me @ 189k
>
> Hey guys, I have searched these threads for a solution to the
> stumbling/hesitation problem and have done quite a bit of
> work to my car in
> the mean time. Well, here is the story.
>
> I would GREATLY appreciate ANY help for my situation. I post
> here after
> troubleshooting on my own and I'm stumped.
>
>
> Bryan Fox

Hi Brian,
As Donald suggested, check all of the hoses and pipes between
the turbo and the throttle body, a leak there will cause this. Check for
vacuum leaks, and try jumpering TE1 and E1 with the car off, and the
ignition on, and see if it throws any codes. From what I've heard, the
coil and ignitor can test fine on the bench, but still be defective. The
only way to test for sure is by swapping in a known good part to see if
it cures the problem. You could also try resetting the ECU, just FSAG.

... du har vel sjekket feilkoder og lekkasjer tenker jeg?

#2036  av henningl

En skitten luftmassemåler vil gi slike symptomer, men sansynligvis også når motoren er varm? du kan jo prøve å rengjøre luftmassemåleren dersom dette er noe som lar seg gjøre på GT4'en. Vanligvis er de jo forseglet, men det lar seg gjøre å åpne den uhyre forsiktig og pirke litt å de 2 trådene med en q-tips med rødsprit.. fikser ofte slike problemer, men er litt risikabel jobb..

Meeeen, at det gir seg når motoren er varm tyder på at du har lekasje en plass.. enten mellom turbo og manifoil, eller rundt intercooleren en plass. Kanskje prøve å få et verksted til å sette systemet under trykk? må jo da selvfølgelig gjøres mens motoren er kald. og er jo litt jobb siden trottle-siden og luftfilter-siden må tettes godt igjen...