TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny fyr, lurer pÃ¥ Ã¥ kjøpe IS200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #284645  av ProfoundlyFrustrated

Heisann
Vurderer å kjøpe en Lexus som neste bil.
Men jeg lurte på et par småting, kanskje dere her kan hjelpe en stakkar med.

Hvor fleksibel er motoren? Hvordan er det å kjøre med 4mann i bilen og fult bagasjerom, blir den fort slapp eller holder den på egenskapene?
Har alle 200'er "snow" fuksjon? Regner med at den for snøkjøring, men hva skiller denne fra traction control? (har den ikke det også?)
Hva er forskjell på vanlig, sport og sportcross utgaven?
Og kanskje viktigst, hvordan er rust og driftssikkerhet på disse bilene? Har kjørt amerikansk bil til nå, og... vel, den er ikke bra.

Dukker nok opp flere spørsmål på min vei. :wink:
 #284648  av QuiNlan

ProfoundlyFrustrated skrev:Heisann
Vurderer å kjøpe en Lexus som neste bil.
Men jeg lurte på et par småting, kanskje dere her kan hjelpe en stakkar med.

Hvor fleksibel er motoren? Hvordan er det å kjøre med 4mann i bilen og fult bagasjerom, blir den fort slapp eller holder den på egenskapene?
Har alle 200'er "snow" fuksjon? Regner med at den for snøkjøring, men hva skiller denne fra traction control? (har den ikke det også?)
Hva er forskjell på vanlig, sport og sportcross utgaven?
Og kanskje viktigst, hvordan er rust og driftssikkerhet på disse bilene? Har kjørt amerikansk bil til nå, og... vel, den er ikke bra.

Dukker nok opp flere spørsmål på min vei. :wink:
Skal prøve å svare på noen av spørsmålene ihvertfall.

1. Jeg har hatt 4 mann pluss meg selv i bilen, og jeg ble overrasket over hvor villig motoren faktisk var. Ikke vanskelig å få den opp i fart, og fytti så stødig den lå i veien.
2. Alle IS200 har traction controll ja, denne kan man skru av, etter ønske. "Snow" gjør ett eller annet med differensialen, uten at jeg skal si noe helt sikkert.
3. Vanlig er en vanlig, sport er en TTE stylet utgave av den vanlige. Sportcross er en stasjonsvogn.
4. Ingenting rust på min ihvertfall etter nesten 10 år. En problemfri bil med andre ord.
 #284662  av Amund

QuiNlan skrev:

1. Jeg har hatt 4 mann pluss meg selv i bilen, og jeg ble overrasket over hvor villig motoren faktisk var. Ikke vanskelig å få den opp i fart, og fytti så stødig den lå i veien.
2. Alle IS200 har traction controll ja, denne kan man skru av, etter ønske. "Snow" gjør ett eller annet med differensialen, uten at jeg skal si noe helt sikkert.
3. Vanlig er en vanlig, sport er en TTE stylet utgave av den vanlige. Sportcross er en stasjonsvogn.
4. Ingenting rust på min ihvertfall etter nesten 10 år. En problemfri bil med andre ord.
Eg har sport utgave, og er fint lite TTE stying der :roll: (i så fall er den meeeeget diskret)
Forskjellene til sport er litt forskjellige, men stort sett går det i sota ruter, blanke pedaler og blanke innstigningslister. To-farget ratt og blank girkule. nokon seier det er short shift på den og, men har aldri prøvd ein IS200 uten sportpakke :P

Er ikkje til å stikke under ein stol at bilen blir litt latere med full bil/henger bak. Men det trekker heilt greit fordetom. Men forbruket stiger betraktelig med tung henger bak då....

"snow" funksjonen gjer motoren mindre ytelse, gjennom å minke gassresponsen.

Kjente problem er dårlige cd-spillere og vannpumper.
 #284681  av KK-ma70

Sport har ingenting med TTE styling å gjøre. Amund har rett dær:) Den har også delskinn elektriske seter.Noen sier den er stivere og litt lavere enn standar.
Snowknappen føler jeg reduserer motorytelsen for mykere start på snø eller glatt underlag. Bruker den nesten aldri.
Motoren er fin og sterk. Er jo en R6 :D Du merker om du har full bil ja, men det går fortsatt greit.

Kan kjøpe min om ca 1,5mnd :wink:

Hær er link til bilen: viewtopic.php?f=62&t=12738
 #284701  av galx

Ingenting med TTE å gjøre, nei :wink: Det må man nok stå for selv desverre :? .
Jeg har en "sport" som var senket orginalt fra Lexus. I ettertid er dette blitt erstattet med TTE-fjærer :) .
Har hørt fra flere at dem ikke har snow-funksjonen, at dette er ekstrautstyr.
Jeg har snow-funksjon, men har nesten aldri hatt bruk for det - bor i nordnorge med mye snø og drittvær om vinteren. Ellers er sportsutgaven slik KK-ma70 og Amund skriver.

Kan kanskje være smart å være på utkikk etter en "sport", da sparer du penger på "stash" som kan være kjekt, pent og behagelig å ha. Manuelt gir er en god del kjappere i å "komme i gang" enn automatgir 8) :!: .
Når det gjelder om bilen er grei med pasasjerer og last..tja.. Så snart du kommer opp i marsjhastighet, går det unna med alle mann alle og bagasjen full. Rekkesekseren har et innslag på VVTI-systemet på 4250 omdreininger. Når du passerer dette turtallet under en akselerasjon er det som om du vekker til liv 50 hester ekstra, før dette er bilen forholdsvis normal i forhold til antall hestekrefter. Slurper litt bensin, men det er for det meste sjarm. Gassfoten er som regel skyld i dette selv.

Uansett, du verden for noen kjøreegenskaper denne bilen har. Stø som et fjell på veien uansett hastighet, føre og vei, behagelig comfort og meget lettkjørt. Bonus til dette er det sportslige utseende med meget stort potensiale til trim og stylingdeler. Mange år på rad ble Lexus IS kåret til den mest driftssikre bil i mellomklasse-segmentet i europa og usa. De fleste Lexus IS-eier kan vel skrive under på at dette fremdeles gjelder :wink: .
Utgaver som er fra 2002 og oppover er også xenonlys som oftest standard.

Løp og kjøp :mrgreen: :wink: Lykke til.
 #284703  av QuiNlan

Amund skrev:
QuiNlan skrev:

Eg har sport utgave, og er fint lite TTE stying der :roll: (i så fall er den meeeeget diskret)
Forskjellene til sport er litt forskjellige, men stort sett går det i sota ruter, blanke pedaler og blanke innstigningslister. To-farget ratt og blank girkule. nokon seier det er short shift på den og, men har aldri prøvd ein IS200 uten sportpakke :P

Er ikkje til å stikke under ein stol at bilen blir litt latere med full bil/henger bak. Men det trekker heilt greit fordetom. Men forbruket stiger betraktelig med tung henger bak då....

"snow" funksjonen gjer motoren mindre ytelse, gjennom å minke gassresponsen.

Kjente problem er dårlige cd-spillere og vannpumper.
Heh, så da har jeg sportsutgave med andre ord. Det visste jeg faktisk ikke. Ser ikke akkurat sportslig ut. :P Thanks for letting me know!
 #284707  av Amund

KK-MA70: Sport har ikkje alltid delskinn som standard, det er ekstrautstyr :wink: (min har altså ikkje delskinn)

Cd-spilleren er integrert ja, men ikkje verdens beste. om kravene ikkje er så store, så duger den i massevis. Er rimelig god lyd orginalt for å sei det sånn!
Det er vel "8" høyttalere i alle orginalt ja, men vil vel egentlig sei at 6 er eit meir korrekt antall. Dei i hattehylla bak har dei tydeligvis talt to ganger, (kanskje siden dei er 2-veis)
 #285477  av ProfoundlyFrustrated

Takk for svar.

Hvor lett er det å få mer hester ut av motoren egentlig?
Jeg tror forsåvidt at 155(?) hester holder for meg, men jeg vet hvordan jeg er. Altid lyst på litt mer.
Ikke minst, hvor mye på man betale for hver hest. Hørte noe om at Toyota monterte kompressor, og at dette lot seg godkjenne? Det er et must for meg, har kjørt rundt i ikke godkjent bil før, og det er ikke noe morro synes jeg.
 #285482  av Neo

ProfoundlyFrustrated skrev:Takk for svar.

Hvor lett er det å få mer hester ut av motoren egentlig?
Jeg tror forsåvidt at 155(?) hester holder for meg, men jeg vet hvordan jeg er. Altid lyst på litt mer.
Ikke minst, hvor mye på man betale for hver hest. Hørte noe om at Toyota monterte kompressor, og at dette lot seg godkjenne? Det er et must for meg, har kjørt rundt i ikke godkjent bil før, og det er ikke noe morro synes jeg.
det blir jo det vanlige som ellers, chip, effektanlegg og luft filter.. men det er jo minimalt du får ut av det..
155 hk er egentlig evig nokk, bare du vet og utnytte vvt-i systemet så går egentlig is'en veldig bra :mrgreen: :mrgreen: ..
har selv lyst på kompressor men er jo så dyrt for kitet, TTE leverer godkjent kompressorkit til bilen og det kan du bestille hos toyota om så.. ulempen er at kitet koster 70 000 kr :cry: .. men du får kitet fra utlandet billigere, og det blir godkjent i vognkortet.. når er det slik at du har bruksfradrag på bilen alt etter alder, jeg har en 2000 mod.. da betaler jeg bare 20% avgift om jeg har øket ytelsen, er bilen over 10 år betaler du ingenting..