TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica 97 mod 1,8, sliter har "skjørte bank" i bilen min.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #33413  av Cyrus

Lurer litt på om noen av dere som har så god peiling kunne gi meg spekken på bilen min. Hvilken versjon er min type nummer. Har liksom ikke noe særlig peiling.
Ellers så lurer jeg på hvilken andre Toyotaer som har samme motorer eller som har stempel og selyndere som passer o.l.
Er også på jakt etter deler som jeg kan fikse min med.

Jeg høres helt grønn ut det vet jeg. Men har venner som hjelper meg og er bare ikke inne i termonologien.

Mvh
Criss
Vedlegg
3835008_1_0_97-celica-1.jpg
3835008_1_0_97-celica-1.jpg (48.09 kiB) Vist 4569 ganger

#33416  av larsst185

heisann.Både carina E og avensis opp til at avensisen fikk vvti har motoren du har, som heter 7A-FE, litt forskjellig type innsprøytning på noen (lean burn ect)men "mekanisk sett er de like.Hadde en sånn bil du har før jeg kjøpte den jeg har nå, for ca 1,5 år siden.Veldig bra bil.
Har du ulyd i motoren?

#33418  av Cyrus

Høres ut som tikking. Men det er ifølge Toyota Lillehammer, noe skade i ene sylinderen eller stempelet. De ville ha ca 30 tusen for å fixe det. 9557 i deler + 14542 i arbeid + moms. Håper på å finne noe brukt jeg da.. Er kjempe glad for hjelp ;-)

#33421  av Goose

lars: han har en 97 celica GT det sitter en 3s-ge motor på 170hk om jeg ikke tar feil

#33424  av @lpher

Goose skrev:lars: han har en 97 celica GT det sitter en 3s-ge motor på 170hk om jeg ikke tar feil
Goose: du får lese igjennom navnet på tråden en gang til kanskje? :D

@lpher

#33427  av Goose

hehe... stemmer, så bare på signaturen hans jeg... :oops:

#33434  av Christian

Cyrus skrev:Høres ut som tikking. Men det er ifølge Toyota Lillehammer, noe skade i ene sylinderen eller stempelet. De ville ha ca 30 tusen for å fixe det. 9557 i deler + 14542 i arbeid + moms. Håper på å finne noe brukt jeg da.. Er kjempe glad for hjelp ;-)
:shock: Det var prisen sin det, sikker på at det ikke bare er ventil tikking?
Brukte motor deler er nok ikke det beste å sette inn, men om det kun er et stempel er det vel greit. Problemet er bare at om man først åpner blir det fort dyrt, er så enkel å "bare" bytte ditt og datt :?
En slik motor kan da ikke være så vanskelig å finne brukt? Mye billigre om du finner en ok som du putter inn i stedet for å åpne den du har :)
Eller gå for en oppgradering når du først er i gang :wink:

#33436  av larsst185

Har vært borti et par tilfeller av at kryssbolten har sklidd ut og lagd saftige riper i sylinderen.Kan jo være noe sånt uten at man kan være sikker.Normalt sett er disse motorene ekstremt driftsikre og slitesterke.
Tror ikke at det skulle vært et stort problem å finne en god brukt motor.Men har du snakka ordntlig med en Toyota forhandler om å lufte dette til Toyota Norge mht garanti.De har tatt på seg mye som er gått ut av garanti eller iallefall delt utgiften.
Er jo noe med forventet levetid og du skal jo ikke få driftstans på en såpass ny bil.Vi fikk iallefall ny blokk med stempler på en av de bilene jeg nevne ovenfor.og det var en 97-98 mod om jeg ikke husker feil.
Nå går jeg ut med info jeg kansje ikke burde så ikke nevn at du har snakka med en toyota ansatt da :) Det er iallefall verdt et forsøk.

#33448  av Goose

får du null resposn så si ifra, skla da snakke med en kar på toyota i hallingdal. dem er kjempe greie og hjelper...

Kan tenke meg at Christian er enig i at Hovlig Auto er rå service...

#33449  av Christian

De er ok de ja, har aldri hatt de til å gjøre noe, men de har kjempeservice :)

"Hei Christian, ko lura den karen på no?" pleier dem å spørre når jeg ringer :lol: :wink:

#33450  av Goose

jupp, jeg har opplevd mye positivt med dem, og trond der nede er manen å snakke med. så får du ikke noe respons angående eventuelt granti sak så skal jeg snakke med trond, kanskje han kan gjøre noe...

det var trond som fiksa T23min når den gikk som en gammel ferguson...
og feilen var helt banal, men det er jo min feil og en annen sak...

#33570  av Cyrus

Takker så masse for gode svar, forslag og innlegg. Jeg driver selv å søker etter motorer brukt, på nettet. Har funnet en del. Men jeg kan ikke så mye om dette så jeg må skrive mail til alle stedene som har dem.
Lurer på 7A-FE, betyr det hvordan utformingen på motorfester o.l. er? Eller er det type 1,8 117 Hk osv. Hvis ikke jeg tar helt feil er det vel det første? Slik at jeg må ha en 7A-FE motor for å få det til å passe? og den kan være i alle "størrelser"..

Ellers tar jeg gjerne imot tips om motorer og ellers andre (ikke så dyer) oppgraderinger.

Mvh
Cristopher Tysse

#33576  av larsst185

7afe betyr i all hovedsak at det er en 1,8 liter.4afe er samme motor bare en 1,6 liter.Syns jo kansje du bør få sjekka den motoren din litt bedre før du bestiller deg ny.Det er en grei motor å skru på og det er jo ikke sikkert at den er helt defekt heller :wink:

#33582  av CelicaTurbo

7A-FE er motorkoden, egentlig "navnet" på motoren. I dette tilfellet betyr det at motoren din er av 7A-familien, mens "FE" tilsier at det er en økonomivariant av motoren, dvs toppen er designet for dreiemoment og kjørbarhet, ikke toppeffekt. Kjøper du en motor som heter 7A-FE så skal den nok passe ganske strøkent så lenge den står i en tilsvarende klasse bil med forhjulstrekk, Lars har allerede ramset opp for deg hvilke biler denne motoren står i :)

Jeg søkte litt på internet for å se om det fantes noen naturlige oppgraderinger på denne motoren (motor med navn 7A-GE som betyr at det er samme motor med en topp designet for høy effekt), men en slik motor ser ikke ut til å eksistere. Hadde noe slikt vært enkelt tilgjengelig hadde det også vært en enkel jobb å bytte til noe slikt. Det jeg fant er at det er enkelte sjeler som har tatt toppen fra en MR2 mk1 motor (4A-GE) og plassert denne på 7A-FE og deretter gitt sin hybridmotor kallenavnet 7A-GE :) Dette vil kunne gi litt effekt på en grei måte. Grunnen til at dem bruker toppen fra 4A-GE motoren er at det er den i prinsippet er den samme motoren som hva din bil har, bare at din har lengre slaglengde som gir 0.2 liter ekstra volum men mindre turtallsvillighet.. Men slike kuriositeter har egentlig ingenting med dine spørsmål å gjøre, det er bare noe jeg synes er interessant :)

edit: skrev dette samtidig som Lars skrev posten før jeg tydelighvis :)

#33625  av Cyrus

BTW, noen som vet hvor jeg skal ringe for å høre om garanti? Eller eventuellt noen som kan snakke med sine kontakter å fikse det?