TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bra kombinasjon for stereo i mr2?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #268128  av Mr-2000

Har nå satt for meg innkjøp og bygging av stereo i min mr2 mk2.

Har laget en skisse med ca. plassering og hvilke komponenter som er påtenkt...

Her er en liste over komponenter:

Forsterkere: JBL GTO75.2 2x97w
JBL GTO 755.6 4x60w+2x110w

Subwoofere: RF P1s88 8" sub som trenger kun 7ltr kasse

Høyttalere: JBL T-595 6x9" høyttaler legende(bak)
Infinity Ref.5010 5" komponenet sett (dør)
Infinity Ref.6510 6,5" Komponentset(dør/diskanthus)

Tenkte i tillegg å kjøpe en kondensator til den store forsterkeren og bilstereo batteri(gel)!
Tror dette vil gi bra og relativt fin lyd, uten at det blir for bråkete!!
Noen som har noen kommentarer eller innsyn? Se skissen...
Vedlegg
Dørpanel med høyttalerene..
Dørpanel med høyttalerene..
dør panel-med infinity høyttalere.JPG (19.06 kiB) Vist 2682 ganger
Skal forestille bakveggen, bak stolene!Grovt skissert....
Skal forestille bakveggen, bak stolene!Grovt skissert....
mr2-stereo jbl-infinity3.JPG (41.08 kiB) Vist 2683 ganger

#268231  av angrykid

Hvis jeg får lov å komme med synspunkter på oppsettet ditt. :) Dette er ikke kritikk på noe vis, bare egne tanker om oppsettet og hvordan lyden faktisk vil bli. :)

Jeg tror du med fordel kan slå fra deg å ha 3-veis settet nede i skarkepanelet, å heller la midbass være der nede, mens du prøver å bygge mellomtone og diskant høyere oppe på dashen, eventuelt i a-stolpene. Dette for å få flyttet lydbildet opp i bilen. Det er ingen som vil høre diskanten når den ligger så langt nede som det der. :)

6x9 er jeg litt usikker på om jeg ville gått for, men det er smak og behag. :) Bilen fylles med nok lyd så lenge du har ett bra frontsett å en god sub.

Subplasseringen din er velprøvd, så her går det ikke galt. Du bør vurdere å vende subben nedover i stedet for inn mot seteryggen. Dette tror jeg ikke blir noe problem med 8". :)

#268316  av Mr-2000

Takker for svar og kritikk!
Vil helst ikke lage noe hull i dashboredet eller sku noe i det...Er også litt tvilsom til 6x9 når du sier det....
Noen som har prøvd å laget eller hørt noen som har laget isobaric kasser i mr2?
Sist redigert av Mr-2000 den 22 okt 2007 00:40, redigert 1 gang totalt.

#268334  av angrykid

Isobaric er en push/pull funksjon, right? på en måte en bandpasskasse?

Hvis det er slik som jeg tror, altså ett kammer rommer den ene subben, og det andre kammeret rommer den andre subben, og refleksen står i sistnevnte kammer, så tror jeg det kan bli heller vanskelig å få til. Dette pga plassmangel for det første, og ett snevert frekvensområde for det andre.

Men ønsker du å lage en isobaric sub som ikke er bandpasskasse, så vil jo det til slutt ende i om du har plass eller ikke. Har ikke hørt om noen som har bygget en slik løsning i mr2 i allefall ikke her til lands, har ikke sjekket noe særlig i utlandet på andre sider, men så klart, det kan jo være det finnes noe der. :)

Men det er jo bare å prøve, ingenting som hindrer deg forutenom din egen tid å økonomi :D Jeg tror jeg har bygget ca 8 kasseforslag til min egen bil hittil, så knus på.. det er jo morro da :D

#268445  av Mr-2000

Isobaric er en sub, med to elementer, det ene elementet står som i en vanlig lukket kasse, mens det andre står motsatt vei,på utsiden av kassen.
Altså en push and pull kasse. Dette gjøres for å lure elementene til å tro at de har dobbelt så stor kasse, i forhold til virkeligheten, og kan dermed halvere kassestr., og i tillegg minsker forvrengningen!
Men er litt usikker hvilke element som er egnet for et slikt bygg, noen som vet!?

#272597  av Mr-2000

Istedet for å lage ny tråd, hver gang jeg har noe på hjertet, så gjennoppliver jeg istedet denne tråden....

Lurer på som følger:

Noen som vet sånn ca hvor lange signal kabler man trenger, fra spiller og til forsterker som ligger fremme i en mr2 mk2?
Vil helst unngå å ha liggende kveiler......Noen som har og vet? :)

Et annet spm i samme slengen;

Har nå følgende forsterkere: RF P3001 og P5002

Hvilket av de to følgende oppsett vil gi mest value for penga?
Er ca samme pris! Frontsett og 2x8" sub bak setene i min mr2 mk2:

Infinity kappa perfect 5.1 og 2x RF P1S48 ?
eller
Infinity kappa 60.7CS og 2x Inf. REF850W ?

Og må subbene være vendt rett i korsryggen, eller vil det spille greit om jeg lager en kasse som er flat(spiller rett opp)?
Vil helst ha flat bunn, for da kan jeg sette t-takene på gitteret til subbene..

Noen som har noen tips? :D :D

#272721  av angrykid

Når det gjelder oppsettet ditt, så kan jeg desverre ikke svare deg, men du trenger ca 2 meter med signalkabler, maks. Siden de skal ligge framme, så er det i luftlinje ca 1 meter mellom spiller og forsterkere, så bør du ha litt å gå på med tanke på at de kablene sjelden går i luftlinje... :D

Når det kommer til oppsett av sub, så har du, som jeg har funnet ut, flere muligheter. Du kan lage dem slik at de spiller oppover. Jeg har selv ikke prøv dette, men jeg er litt usikker på hvordan resultatet vil bli.. Jeg tror, og dette er noe jeg tror, at bassen blir litt borte når taket er av.

Du kan også vende subben inn mot seteryggen. Dette spiller greit nok, men tar litt ekstra med plass, siden du da faktisk må ta hensyn til subben når du kjører setet helt bak. Ikke anbefalt at subben slår direkte inn i seteryggen, og du vil få en form for plaprelyd når lomma på passasjersiden står å slår inn mot seteryggen.

Så kommer vi til min favoritt.. Nedover. :) Om du har muligheten til det, og ønsker å gjøre det, så fjern de oppbevaringsrommene som er bak setene, og bygg nye og sett subben til å spille nedover. Dette jevner ut trykket litt, og du får en mere.... hvordan skal jeg kalle det.. jevnere bass.. I allefall slik jeg har opplevd det. I mangel av bedre måter å forklare det på, så synes jeg ikke at bassen er anstrengt, noe den til tider har vært med subben stående inn mot seteryggen.